• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • cecilin
    Ellaa skrev 2015-05-05 15:42:18 följande:
    Jag tror faktiskt saker var mycket lättare förut, för vad jag vet har inte de på ambassaden denna myndighetsutövning - men tror saker gick mycket fortare. Tror anledningen till detta är 1) antal asylansökande efter sommaren 14 som de själva har konstaterat och 2) byte av regering dvs systemet har fastnat och Migrationsverket har bett om ökade resurser efter sommaren 2014 men då skedde regeringsbyte och därav hamnar allt i stort sett on hold. Detta är bara mina egna spekulationer.

Om ni ändå ska be om visum så är det lika gärna bra att ni och vovven reser direkt till Sverige såklart - men de som har viseringsfria partners, min sambo har 90 dagars viseringsfritt dvs behöver inget visum för att resa inom Schengen så tipsar jag att man reser in från ett annat schengen land och sedan in till Sverige (OM NI VÅGAR RISKERA) uppmanar inte någon att göra det utan man väljer själv men Ifall man så önskar. 

Jag har också gett upp om svar innan sommarn, misstänker senast september. (Om ens det?) 

Jag ringde nyss Migrationsverket i Växjö och frågade om hur det såg ut för vår ansökan och hon sa vi har tagit emot allt efter er intervju men ni väntar på handläggare. Jag frågade ok, vad är väntetiderna? Vad menas med det som sägs på hemsidan? Hon sa tycker inte att ni ska vägleda er utifrån det för ni har i stort sett redan avklarat hela handläggningstiden och väntar bara på det sista som är beslut, så tycker ni ska bortse från de väntetiderna. 

Man ba aha..... Lämnar mig på ruta 1 igen - men hellre det än de som ljuger för att man ska lägga på snabbt liksom.
    Såklart är det bästa att få beslut, missuppfatta mig inte!

Till mig sa dem att vi kommer att få beslut 3 månader efter intervjun men det tror jag inte på. 

Säkert att byte av regering har satt sin prägel men de har ju också anställt nya så det känns snarare som om de organiserar om men det går åt skogen... Tex att det inte längre finns personliga handläggare för webansökan låter inte så himla smart. Eller att ambassaden kanske inte längre har lika stor påverkan? Vem vet, vi får ju inte reda på någonting. Väntetiderna på hemsidan är fel och missvisande alltså men de kan inte säga när ni får beslut. Det är ju ett skämt!
  • Ellaa
    cecilin skrev 2015-05-05 15:51:21 följande:
    Ni kan anmäla besöket till migv så att ärendet pausas kanske - då kan de inte ge avslag eftersom ärendet inte utreds? Låter härligt att vara på resande fot också såklart :)
    Han är ju viseringsfri dvs får resa fritt hur han vill i 3 månader i Europa, han lär inte besöka Sverige så då behöver vi inte anmäla besöket till Migrationsverket, de kan bara ha en påverkan om personen befinner sig i svensk territorium men bortsett från det får personer resa hur de vill. Problemet med de som inte är viseringsfria är att de måste ansöka om visum därav anledningen till att det är bra att du säger till de och ambassaden för att undvika problem för det registreras i SIS systemet. Men vi har redan talat om för konsulatet att vi är i Peru just nu och att näst på tur är semester i Spanien. Ifall något magiskt skulle hända i sommar så undviker vi att han besöker Sverige eller mest att ens meddela Migrationsverket - jag vågar inte pausa ärendet, speciellt om det inte behövs för att han får resa in som han vill i Europa förutom Sverige. Dock är detta inte ens självklart de säger bara att det kan finnas EN RISK för de som är viseringsfria att bli nekade men det är en diffus lag och därför inget säkert. Men man vet aldrig med Migrationsverket i och med att saker kanske sätts igång och sen finns det inget sätt man kan reklamera till de angående väntetider osv - vi har inget skydd för att kunna göra oss hörda eller rättigheter. 

Men ett tips, om du har deras svar på mail (dvs att han får resa och ärendet pausas), skriv ut mailet för säkerhetsskull. Alltid bra att ha det på svart och vitt ifall de ens skulle våga säga något. Så fort du märker att något händer (fall något händer) så kan du meddela de att han ska åka hem så ni kan återgå till er plats! Kul att ni iaf får spendera sommaren här :)

Angående jobbet där, deras anställningsprocesser går segt... extremt segt! Har ju kontakt med en rekryteringspersonal där (för anställda) och hela processen tar mellan 2-4 månader, när deras plan egentligen var 1-2 månad. Kaos! Så de nya kan man inte lita på att de kommer hjälpa till då det är 3 månaders utbildning först -  inte förrän de kommer igång, tror jag, kommer saker att gå snabbare.
  • doroteis
    cecilin skrev 2015-05-05 14:50:41 följande:
    Jag tänker att det måste ha varit någon på ambassaden som meddelade att ärendet är ok för beslut till ärendets personliga handläggare i Sverige, därför kanske det gick så fort för vissa där det var "glasklart"? För det är väl ändå handläggarna som kan ge beslutet, inte ambassad-personal? Nu, alltså våra ansökningar, har vi ju ingen personlig handläggare utan kastas om till flera olika till någon känner att de inte behöver mer info till ansökan. Eller, det är så jag har fått det förklarat att det ser ut med handläggare, vem vet ;)

Vi kommer dessvärre resa in i Sverige direkt då vi flyger med vår hund och vill minimera resan för henne, men då sätts ansökan på paus och när han åker ut ur Sverige (till annat schengen land tex) kan ju ansökan tas upp igen och vi är tillbaka på vårt ansökningsdatum. Jag vet inte om detta är dumt men jag har gett upp allt hopp om att vi kommer få beslut innan sommaren, jag tror snarare som du Ellaa att vi får beslut i aug-sept. Om ingenting mirakulöst händer nu i veckorna...
    Hej
    En fråga bara. Har man kvar sin plats i kön efter ansökningsdatum då ansökan sätts på paus? Vad händer om de helt plötsligt börjar ta beslut snabbt och passerar ens ansökningsdatum då det är pausat? Hamnar man då längre bak och får vänta längre på beslut?
  • Naabz
    Status:
    Inskickad ansökan 30 augusti
    Mejl om intervju 17 februari
    Intervju 4 mars
    Fortfarande ingenting från skojarverket!

Tillhör växjö
  • Anonym (Babylon)

Hej alla

Vem ansökade elektronisk ansökan slutet av december eller börja av januari?

Eller vet ni vilket ansökning datum fick intervjumail sist eller den här veckan ?

Tack

• Jakob88
    Anonym (Babylon) skrev 2015-05-06 12:40:10 följande:

Hej alla

Vem ansökade elektronisk ansökan slutet av december eller börja av januari?

Eller vet ni vilket ansökning datum fick intervjumail sist eller den här veckan ?

Tack

Hej.

Ansökan elektroniskt 11 januari inget mail ännu. Ansökan ligger i Sundsvall
  • Anonym (Babylon)
    Jakob88 skrev (null) följande:
    Hej.

Ansökan elektroniskt 11 januari inget mail ännu. Ansökan ligger i Sundsvall
    Hej jakob88

Tack för ditt svar, jag fick en svar från thailandsforum att han ansökade 11 december och fick kompletterin mail 30 april och han kompletterar 04 maj och fick intervjumail idag 06 /05

Snart kommer vår tur, jag ansökade några dager efter dig.

Håller tummarna
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid