• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • jessib
    Ellaa skrev 2015-05-03 19:41:45 följande:

Ville bara dela med mig (säkert några som redan har sett detta) men gick in på Migrationsverkets twitter sida, någon ställde den frågan och M-verket svarade: "Snittiden idag ligger på 25 dagars handläggning. 94% får besked inom tre månader. Förutsättningen är en komplett ansökan".

Undra om det finns metod för de att ge oss siffror på hur många som INTE behöver genomföra intervjun? Eftersom de hade sagt till några av er att en komplett ansökan = ingen intervju och EU medborgare. Hur många procent av är det som har en komplett ansökan egentligen, hur många slipper intervjun? Skulle vilja ha den siffran. De visar positiva siffror här 25 dagar / 94 % får besked inom tre månader (komplett ansökan) - hur många har en komplett ansökan kanske 2% av alla? Så då är dessa siffror extremt vilseledande! 

Fast pratade inte de om arbetstillstånd?
  • Ellaa
    jessib skrev 2015-05-03 20:06:42 följande:
    Fast pratade inte de om arbetstillstånd?
    Jo, men menar överlag hur de använder sina siffror felaktigt. De har fått så mycket klagomål angående väntetider och hur det inte Alls tar för de flesta 25 dagar! De gömmer sig bakom Komplett Ansökan då ingen ansökan är komplett, nästan. När min sambo fick jobberbjudande och jag kontaktade Migrationsverket sa de att arbetstillstånd tar längre tid än samboansökan. Och nu skriver de sådär. 
  • Tratten
    Ellaa skrev 2015-05-03 22:00:55 följande:
    Jo, men menar överlag hur de använder sina siffror felaktigt. De har fått så mycket klagomål angående väntetider och hur det inte Alls tar för de flesta 25 dagar! De gömmer sig bakom Komplett Ansökan då ingen ansökan är komplett, nästan. När min sambo fick jobberbjudande och jag kontaktade Migrationsverket sa de att arbetstillstånd tar längre tid än samboansökan. Och nu skriver de sådär. 
    De har noll .. jag var på solna kontoret och fick en lapp med namn och nummer till min handläggare.  Sen när jag ringer veckan efter och kollar om jag har handläggare. Då säger dom att du har INGEN handläggare än. Hur fan ska de ha det.  De har ingen koll alls.  Undrar hur det ser ut på deras kontor.  Papper överallt och ansökan huller om buller.
  • sjömannen
    Tratten skrev 2015-05-03 22:05:07 följande:
    De har noll .. jag var på solna kontoret och fick en lapp med namn och nummer till min handläggare.  Sen när jag ringer veckan efter och kollar om jag har handläggare. Då säger dom att du har INGEN handläggare än. Hur fan ska de ha det.  De har ingen koll alls.  Undrar hur det ser ut på deras kontor.  Papper överallt och ansökan huller om buller.
    Om ett rörigt skrivbord tyder på en rörig hjärna, vad tyder då ett tomt skrivbord på? Jag tror att alla skrivborden är tomma där.
    Jag har själv vid en förfrågan cirka 2-3 veckor efter en elektronisk ansökan i november om uppehållstillstånd, fått beskedet att ansökan var komplett. För någon vecka sedan kom ett mejl där det påtalades att ansökan skulle kompletteras med svar på två frågor. Då var den väl aldrig komplett i början heller???
    Läser man på migrationsverkets hemsida nu så blir man informerad om att ifall man ansöker elektroniskt så får man stöd i ansökningen så att den blir komplett redan från början........

• toufik17

man ska nog inte vara optimist.
    jag har tappat hoppet.
    man får bara beredd på det värsta.
    vi har ansökt via nätet och då innebär det 14 månaders väntetid.
    nu räknar jag på 18 månaders väntetid med mycket lidande.

måste nog välkomna min fru till det nya Sverige med mycket kränkning, så har det inte varit förr tyvärr.

//besviken kille på hela systemet

• Donna90

Hej alla,

Jag har för två veckor sedan mailat både migrationsministern, socialdemokraterna samt Aftonbladet utan någon respons tyvärr. Hoppas att ni andra som varit inne på samma spår har mer tur än vad jag har. Kanske uppmärksammas det mer om fler vänder sig till dem, alltid värt ett försök och kul att se att fler är drivna till att gå steget längre för att faktiskt försöka göra en förändring!

• Migränverket

Har flyktingärendena tagit över hela Migrationsverket?

Har gått 8 månader snart och ingen handlöggare än...

Webansökan 9 september 2014

Intervju 9 mars 2015

Enhet Umeå

Har inte hört om några beslut på länge.

• jessib
    Migränverket skrev 2015-05-04 18:57:14 följande:

Har flyktingärendena tagit över hela Migrationsverket?

Har gått 8 månader snart och ingen handlöggare än...

Webansökan 9 september 2014

Intervju 9 mars 2015

Enhet Umeå

Har inte hört om några beslut på länge.

Senaste beslutet var för 22 augusti. Ett gäng ärenden i augusti som inte öppnats/fått handläggare, plus flera början av september. Vi står alla i kö och INGET händer!! Våran är ganska lik:
    Ansökan: 3e sep
    intervju: 24 mars
    enhet: Umeå
  • Tratten
    jessib skrev 2015-05-04 19:33:39 följande:
    Senaste beslutet var för 22 augusti. Ett gäng ärenden i augusti som inte öppnats/fått handläggare, plus flera början av september. Vi står alla i kö och INGET händer!! Våran är ganska lik:
    Ansökan: 3e sep
    intervju: 24 mars
    enhet: Umeå
    Ansökan: 11 aug 2014
    Intervju: 16 mars 2015
    enhet: örebro

ingen handläggare än :( :(
  • Anonym (va??)
    Tratten skrev 2015-05-04 20:57:17 följande:
    Ansökan: 11 aug 2014
    Intervju: 16 mars 2015
    enhet: örebro

ingen handläggare än :( :(
    Jag trodde du skrev att du fick en handläggare i slutet av april. Har migv ändrat sig, vad står på?
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid