• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Göteholm2015
    Anonym (2015) skrev 2015-05-26 20:03:30 följande:

Besked (bifall) exakt efter 16månader!!!

Enhet i örebro

Stort grattis! 16 månader låter plågsamt länge. Själv går vi in på nionde månaden snart. Berätta gärna lite mer om själva processen och om det låg någon orsak bakom den till synes något längre väntetiden!

Igen stort grattis!!!
  • Ellaa
    Göteholm2015 skrev 2015-05-26 09:21:07 följande:

Jag har fullmakt, ringde till och med nu på morgonen för att verifiera att processen är som du säger. Hon jag pratade med var extrem torr, måste vara ett hemskt jobb att sitta där i deras kundtjänst när man i själva verket bara är belagd med "munkavel" för att säga: "Ni får vänta och se".

Min tjej kan också befinna sig viseringsfritt i Sverige/Schengen, dock bara 90 dagar under en 180-dagarsperiod. Vi "brände" 76 av dessa dagar i Spanien och vill behålla 14 som reserv eftersom hon ska göra fingeravtryck här... Kan bli svårt för henne att släppas in annars. Så fram tills hon nått 180-dagarsstrecket kan vi bara ses utanför Schengen.

Min tjej är ganska avslappnad och inser väl att det inte finns så mycket vi kan göra. Hon spenderar dagarna med att lära sig svenska via självstudier och klagar inte. Jag däremot känner stor skam över mitt land och hur kassa vi är på sånt här...

Smart ide att bara stannat 76 dagar - vi "flyttade hem" 21 december 2014 efter att sambon tog examen i NY. Vi stannade 90 dagar, och sedan lämnade Sverige då han också bara får vara här 90 av 180 dagar. Om mindre än 3 veckor har vi varit utanför Schengen i 90 dagar så då börjar hans 90/180 Schengen dagar igen. Det blir Spanien då föräldrarna har hus där. Sen får också Amerikaner vara i Danmark i 90 dagar (detta är exkluderade från 90 schengen dagar) så vi har också tänkt på Danmark först och sen Spanien - vi får se. Men hoppas på svar inom 90 dagar from 14 juni så man kan börja sitt liv igen. Jag tycker du ska fortsätta ringa tills du får tala med någon annan - men ännu bättre är om du mailar de! Sen så skriver du ut mailet / svaret så hon kan ha den när hon reser hit, alltid bra att ha det på svart och vitt. Jag har den utskriven dvs svaret om hur vi kan göra. Duktig tjejen är! Även om detta är skandalöst så har jag hört att vi har det relativt "enkelt" jämfört med andra länder, där du i stort sett måste vara gift för att ens få genomgå en sådan här process samt mycket mer kostnader.

Lycka till :)
  • Ellaa
    Göteholm2015 skrev 2015-05-26 22:34:39 följande:

Stort grattis! 16 månader låter plågsamt länge. Själv går vi in på nionde månaden snart. Berätta gärna lite mer om själva processen och om det låg någon orsak bakom den till synes något längre väntetiden!

Igen stort grattis!!!

Det kan ha varit pga Anonym (2015) har asylansökan bakomliggande... Men GRATTIS Anonym (2015) du kan verkligen säga ÄNTLIGEN!!! Grattis grattis grattis!
  • Ellaa
    Ott skrev 2015-05-26 10:42:12 följande:

Tack för svaren Elaaunna och Ellaa! :)

Min pojkvän är från Sydafrika och vi har varit ihop i 1,5 år nu. Kan det tala emot oss att vi varit ihop så pass kort tid tro?

Vi ansökte 2015-03-18, och jag åker ner till Sydafrika i juni för att spendera tre månader med honom.

Tror inte direkt det "talar emot er", ni har ju varit tillsammans. Allt beror på hur mycket bevis ni har för att de ska kunna ta ett beslut utan tvivel på att det kan vara skenförhållande. Har ni gjort intervjun? Om inte så rekommenderar jag att du sparar juni biljetten till Sydafrika och bilder osv för att han ska ta med på sin intervju för att stärka bevisen.
  • Ellaa
    Lennypenny skrev 2015-05-26 10:11:58 följande:

Ja, tragisk å vente så lenge! Er ikke Svensk medborgere men svensk person nr.

Jeg sendte hun en mail i forrige uke, og da sa hun: Tror din mann missoppfattet meg. Jeg sa ikke 2 uker. Men jeg hørte på hele intervjuet, og hun sa det!

Sendte mail igjen igår, men ingen svar ennå. Er så drittlei! Barna blir drabbad av dette, så dette er ikke kult.

har du fått svar?

Fan vad jobbigt ord mot ord men ni har väntat så länge. Skrev du tillbaka? Ha god mailkontakt med henne, det kan bara gynna er att hon har er i åtanke speciellt pga barnen. Fråga om ungefärlig tid för väntan kvar. Lycka till!

P.s nej, vi ansökte 14 okt 2014 och väntar på beslut nu från Växjö, land: USA, vi sökte som sambos i minst 2 år. Jag beräknar att vi får svar senast juli *hoppas hoppas.
  • Ellaa
    elin79 skrev 2015-05-26 09:15:53 följande:

Ingen som har ngn "erfarenhet" av hur fort el ick fort det går vid graviditet? Har skrivit ett tidigare inlägg. Eller ngn som har en åsikt/tanke om vårat händelseförlopp mars till maj. Jag vänder mig hit för att jag är helt ny i migrationsdjungeln. Kunde aldrig drömma om det här.

Jag tror att sist någon var gravid var väntetiden 6 månader - men de fick reda på att de var gravida vid typ månad 2-3 redan och hade en bit kvar. Du är ju nästan höggravid :D (Grattis förresten!) så jag skulle tro att de kommer försöka sköta ert ärende innan du ska föda, kanske senast juni. Håll kontakt med de och fråga, tryck på saken!

Vart är din partner ifrån? Har hen redan gjort intervjun?

Håll oss uppdaterad!
  • Ellaa
    forzainter skrev 2015-05-26 09:27:43 följande:

Tack Ellaa för svaret, ja det är pappersansökan och vi ansökte i juli och fick tid för intervju den 09-10-2014 och ansökan regestrerades den nionde oktober 2014 hos migrationsverket asså samma dag min fru hade intervju. Jag sa till de angånde situationen i irak men de kunde göra nåt. Jag har kraftig skolios och undrar om de beviljar de som förtur, vad tror du ? Tack igen för du bryr dig.

Hej igen, beklagar för din sjukdom!!! Hoppas något uppfinns för att iaf underlätta den hemska sjukdomen. Som ovanstående skrev så verkar inte skolios vara en sådan sjukdom som ger förtur :(. Våra ansökan registrerades nästan samtidigt - aug-sept 2014 verkar hanteras nu, men vi lär nog vara näst :) håll ut!
  • Göteholm2015
    Ellaa skrev 2015-05-26 22:41:36 följande:
    Smart ide att bara stannat 76 dagar - vi "flyttade hem" 21 december 2014 efter att sambon tog examen i NY. Vi stannade 90 dagar, och sedan lämnade Sverige då han också bara får vara här 90 av 180 dagar. Om mindre än 3 veckor har vi varit utanför Schengen i 90 dagar så då börjar hans 90/180 Schengen dagar igen. Det blir Spanien då föräldrarna har hus där. Sen får också Amerikaner vara i Danmark i 90 dagar (detta är exkluderade från 90 schengen dagar) så vi har också tänkt på Danmark först och sen Spanien - vi får se. Men hoppas på svar inom 90 dagar from 14 juni så man kan börja sitt liv igen. Jag tycker du ska fortsätta ringa tills du får tala med någon annan - men ännu bättre är om du mailar de! Sen så skriver du ut mailet / svaret så hon kan ha den när hon reser hit, alltid bra att ha det på svart och vitt. Jag har den utskriven dvs svaret om hur vi kan göra. Duktig tjejen är! Även om detta är skandalöst så har jag hört att vi har det relativt "enkelt" jämfört med andra länder, där du i stort sett måste vara gift för att ens få genomgå en sådan här process samt mycket mer kostnader.

Lycka till :)
    Du är en klippa Ellaa - väldigt kunnig och hjälpsam! Verkligen uppskattat att du tar dig tid att besvara så många inlägg som du gör! Om du inte är nöjd med ditt nuvarande jobb borde du söka ett jobb på MigV... Du skulle varit expert innan du ens börjat:)

Jag började läsa den här (och den liknande tråden på FB) i september och då lät det på många att det skulle ta mellan 11-14 månader. Sedan började jag läsa igen efter att tjejen gjorde intervjun i mars och nu känns det som att tiden ligger på runt 9 månader istället. Har något hänt som förkortar tiden? Någonstans så är jag pessimistiskt lagd och tror att 14 månader känns mer "realistiskt". Men om det nu är så att våra ansökningar får beslut nu i juni så är det ju helt klart mer hanterbart än 5 månaders väntan ytterligare... Har du någon åsikt/synpunkt på detta?

Lite off-topic:
    Säker på att du är redo att lämna staterna? Jag bodde själv i Philadelphia några år och efter att flyttat till Stockholm kan jag lätt säga att jag ofta längtar tillbaks...
  • Elaaunna

[quote=75353695][quote-nick]Göteholm2015 skrev 2015-05-26 23:54:19 följande:[/quote-nick]Du är en klippa Ellaa - väldigt kunnig och hjälpsam! Verkligen uppskattat att du tar dig tid att besvara så många inlägg som du gör! Om du inte är nöjd med ditt nuvarande jobb borde du söka ett jobb på MigV... Du skulle varit expert innan du ens börjat:)

Håller med! Verkligen!

Grattis till alla gravida och grattis till de som fick bifall!

Till alla andra lycka till!

• Anonym (2015)
    Göteholm2015 skrev 2015-05-26 22:34:39 följande:

Igen stort grattis!!!
    Varit asylsökande innan... Därför tar processen längre än vanligt.

Vi hade en handläggare som va bra och alltid kunde vi prata med honom varje gång vi behövde något.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid