• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Jorgen
    Jakob88 skrev 2015-05-25 13:17:25 följande:

Är det nån som är mer insatt då jag bokade intervju till frun idag och fick tid 25 juni i Bangkok. Tycker det är rätt lång väntetid det med. Men men det går ju framåt iallafall. Låter ju positivt att det börjar tas beslut för september ansökningar

Ansökte 2014-12-28
    Fick mailet om intervju + kompletteringar 2015-05-13
    Intervju 2015-06-19 i Bangkok

Så det verkar vara rätt normalt att man får intervjutid en månad framåt i tiden där.

• Jakob88
    Jorgen skrev 2015-05-25 14:32:38 följande:

Ansökte 2014-12-28

Fick mailet om intervju + kompletteringar 2015-05-13

Intervju 2015-06-19 i Bangkok

Så det verkar vara rätt normalt att man får intervjutid en månad framåt i tiden där.

Ok. Ansökte 11-1-15. Mail den 19-5-15 men frun fick inte nått om komplettering . Hoppas det går bra för dig/ er. Och att vi alla får snabba positiva beslut
  • Lennypenny

Vi søkte 2014-05-21. 1 år siden.

Fikk handläggare i mars. Måtte kompletter. Gjorde dette raskt. Hadde tlf intervju 6.mai. Da sa hun at vi skulle få et beslut innen ca 2 uker. Ingen beslut ennå.

!Sendt mail, men hun kunne ikke si når vi får beslut.

Vil gjerne planlegge sommeren, og min mann får ikke reise ut fra Sverige :( Eller da kommer han ikke inn igjen, før beslutet er fattet.......

Trøtt av migrationsverket nå.

Flere som venter? :(

• sjömannen
    Göteholm2015 skrev 2015-05-25 11:01:45 följande:
    Japp - ända in i kaklet!

"Viväntarpåbeslut" kom ju med goda nyheter om att det jobbas på septemberansöknkngar nu. Eller ja, goda nyheter för oss iaf. Lider med alla som redan väntat 5-6 månader och ändå har ett par månaders helvete framför sig.

Någon som vet om beskedet när det väl kommer, kommer till den som ansöker (min tjej) eller den som "sponsrar" ansökan, i det här fallet mig...
    Tryckte fel där. Skulle inte trycka ogilla, utan citera.
    Som svar på din fråga: Beskedet går med kurirpost till den ambassad där den från utlandet sökande gjorde intervjun. (Tar cirka 1 månad). Därifrån skickar de ut detta till den sökande i utlandet. Har du som boende i Sverige eller svensk medborgare fullmakt att företräda henne, och denna är inlämnad vid ansökan, skickas beslutet till dig, och du får ombesörja vidaretransport. Lycka till!
  • sjömannen
    Jakob88 skrev 2015-05-25 13:17:25 följande:

Är det nån som är mer insatt då jag bokade intervju till frun idag och fick tid 25 juni i Bangkok. Tycker det är rätt lång väntetid det med. Men men det går ju framåt iallafall. Låter ju positivt att det börjar tas beslut för september ansökningar

Ansökte 28 november 2014. Fick mejl med kompletterande frågor och uppmaning att beställa tid på ambassad i Kiev den 28 april. Fick tid där till den 20 juli (i år )
  • elin79

Hej! Jag är HELT ny i denna tråd. Men ska snart läsa allt ni skrivit. Behöver någonstans att få ventilera.Jag har ingen som helst erfarenhet av detta med migration. Men vårat fall ser ut såhär:

-Webansökan 22 mars.

- Frågeformulär till mig 25 mars.Även mail till min make att han skulle kontakta ambassad. Det gjorde vi direkt.

-12 maj Kl 10.00. Intervju för min make på ambassad. Kl 15 samma dag fick jag ett mail från MIV att jag ska bifoga 5 foton på oss och 5 chatthistorik. Gjorde det omgående samma kväll.

-15 maj. Min make får msil från MIV att han ska maila in dokument att han är ogift i hemlandet. Det gjorde han samma dag.

Kan tillägga att vi har fått förtur pga graviditet. Jag ska föda i juli. Enligt ambassaden där han var på intervju kan allt gå fort men att det är upp till MIV i Sverige...

Vi sitter o mår skitdåligt...all oro och alla känslor. Ngn med tankar/erfarenhet? Vad väntar nu lixom? Mera väntan?

• elin79

Har läst igenom en del av tråden. Och inser att ni andra fått vänta så himla mkt längre. Kanske har vårat gått väldigt fort hittils. Att det kan ta sån lång tid alltså.....!! Helt sjukt.

• Jakob88
    sjömannen skrev 2015-05-25 20:12:18 följande:

Ansökte 28 november 2014. Fick mejl med kompletterande frågor och uppmaning att beställa tid på ambassad i Kiev den 28 april. Fick tid där till den 20 juli (i år )

Verkar som att det är lång väntetid överallt då med intervju, tyvärr
  • elin79
    Anonym (Jonis) skrev 2015-05-17 16:34:22 följande:

Hej allihopa! Jag och min man fick avslag den 24 mars efter 14 månaders väntan... Vi håller just nu på att överklaga såklart! Min fråga här nu... Jag fick nyss reda på att jag är gravid :)))))) så underbart så jag finner inte ord! så nu undrar jag om någon här vet hur man går till väga? Ska man ringa migverket och säga det bara? Tar för givet att dom vill ha intyg på att man är gravid och det är ju det minsta problemet. Min man fick avslag för en gammal icke fullföljd asylansökan, 4 år sen.... Men nu när vi väntar barn kan dom ens neka han att komma då? Hoppas någon har lite svar på mina frågor :)

Skicka in en ansökan om förtur pga graviditet omgående. Det gjorde vi och fick förtur. Sedsn så vet jag inte hur snabbt det går...."folk":säger att MIV tar väldigt mkt hänsyn till graviditet. Själv vet jag inte....det återstår att se. Jag har förberett mig mentalt på att föda själv iaf. Du måste bifoga ett graviditetsintyg från din barnmorska! Allt måste ju finnas på papper.
  • Anonym (rosen)
    Hej alla !

Läste nyss detta på Metro och hoppas verkligen inte att migrationsverket kommer att prioritera även dessa ansökningar före våra anknytningsärenden efter denna artikel. Blir lite ledsen då Metro valt att belysa detta problem då jag själv skrivit och bett dem uppmärksamma vad vi som väntar på våra älskade får utstå i detta land som jag en gång älskade. 

www.pressreader.com/sweden/metro-sweden-goteborg/20150525/281887296901043/TextView
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid