• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Baban
    Jakob88 skrev (null) följande:

Äntligen händer det nått.

Ansökan 11 januari 15

Intervju mail 23 maj.

Hoppas det går fort för alla

Grattis grattis jakob88

Va bra dem jobba på lördag och söndag också härligt.

Hoppas allt går bra med er och alla.
  • Anonym (Vi väntar Beslut!!!)

Jobbar de verkligen på helgen med?

Någon som vet i vilka månader är de med beslutarände ???

Önskar er alla lycka till !!

Ansökt i den september 2014!!

• ArthurMouse
    Anonym (Vi väntar Beslut!!!) skrev 2015-05-23 19:27:16 följande:

Ev. att de jobbar lördagar med pappersjobb :)
  • Jakob88
    Baban skrev 2015-05-23 18:22:04 följande:

Grattis grattis jakob88

Va bra dem jobba på lördag och söndag också härligt.

Hoppas allt går bra med er och alla.

Ja hoppas vi alla har lite tur nu
  • Ellaa
    Anonym (Vi väntar Beslut!!!) skrev 2015-05-23 19:27:16 följande:

Hej, ja de jobbar just nu lite blandat och schemalagt, så innebär helger och kvällar. Som man har sett så har vissa i augusti och få i sept fått beslut. Men överlag tycker jag det är för få i aug för att dra den slutsatsen - hoppas aug folket får höra nåt nykommande veckan dvs imorgon. Misstänker att september månad lär få höra nåt i juni (inte alla såklart) för de helst vill undvika JO-anmälan, även om det inte heller kanske är deras prio ett att undvika anmälningsr men de verkar iaf vilja få vissa avklarade innan månad 9 - med vissa avser jag de fall med hög bevis och/eller gifta ett x antal år (över 3 år typ) - jag misstänker att det är för pga Förvaltningslagen utgår ifrån att det inte ska ta mer än 9 mån om det inte finns behov. Då är det lättare att JO anmäla speciellt om man har massa bevis och säga det tog ÄNDÅ mer än 9 mån och innebar en onödig börda både ekonomiskt och effektivitetsmässigt och så ska inte Migrationsverket jobba heller. Det finns den gruppen som får vänta läääänge vilket är läskigt. Man vill inte hamna där. Men det verkar mer som att de som är gifta eller mycket bevis (+sambo) fått beslut hittills. Sen verkar det variera en aning mellan enhet.
  • Migränverket

Självklart jobbar inte MiV helger bara för att ärendehanteringssystemet spottar ur sig ett mail på lördagen. Man jobbar så litet som möjligt och all tid går åt till asylärenden. Inte är det heller förvaltningslagen som reglerar handläggningstiden i anknytningsärenden. Detta är det utlänningsförordningen som gör. Sluta var så naiva och okunniga och sprid välvilliga myter om detta djävulsverk. Varför ser vi inte några beslut i augusti nu, det är bara 5 arbetsdagar kvar i maj, för att klara 9 månaders gränsen. Nej september ärendena kommer inte att tas om hand förren efter semestern. Räkna med 12 månaders väntetid då det står helt stilla under semestern. Öppna era hjärtan och ha det så kul med att skänka pengar till tiggare så länge. Idioter.

• Göteholm2015
    @ Anonym (Vi väntar Beslut­!!!)

Sitter i samma sits... Ansökte 4 september, intervju 19 mars och sen fick jag ett email 27 april där jag skulle svara på lite frågor. Inte hört något sedan dess. Jag försökte ringa nu i veckan, men gav upp efter 30 minuter i telefonkö. Det som känns konstigt är att man skickade ett email som jag besvarade inom ett par minuter och sedan dess ingenting... Det är ju orimligt att det ska kunna ta så himla lång tid att läsa dessa svar, lägga ihop 1+1 och komma fram till ett beslut... Men men.

Här på forumet har jag läst om Jessib som också sitter i samma sits med ansökan gjord i september 2014. Jag väntar med spänning på att ni båda snart får positiva besked!
  • Ellaa
    Migränverket skrev 2015-05-24 18:55:39 följande:

Självklart jobbar inte MiV helger bara för att ärendehanteringssystemet spottar ur sig ett mail på lördagen. Man jobbar så litet som möjligt och all tid går åt till asylärenden. Inte är det heller förvaltningslagen som reglerar handläggningstiden i anknytningsärenden. Detta är det utlänningsförordningen som gör. Sluta var så naiva och okunniga och sprid välvilliga myter om detta djävulsverk. Varför ser vi inte några beslut i augusti nu, det är bara 5 arbetsdagar kvar i maj, för att klara 9 månaders gränsen. Nej september ärendena kommer inte att tas om hand förren efter semestern. Räkna med 12 månaders väntetid då det står helt stilla under semestern. Öppna era hjärtan och ha det så kul med att skänka pengar till tiggare så länge. Idioter.

Hahaha... Trollar du på fortfarande? Ingen ger dig uppmärksamhet, inte ens Migrationsverket. Stackars. Våra hjärtan är öppnade - och vi skänker på förfullt. Medans du inte ens har råd att hälsa på din fru i 9 månader så slänger vi pengarna på de älskade tiggarna än rasister som dig. Trolla vidare hästen.
  • Anonym (Vi väntar Beslut!!!)

I have a feeling att den vecka ska bli för massor :) vi som har ansökt i september hoppas att vi ska få någon svar läängst i två veckor !!! :) ;)

Vi har ju väntat tillräckligt redan .. Håller tummarna för den bästa .. Lykka till allla :) ..

• jessib

Tack för positiv energi "viväntarpåbeslut" och göteholm.

Jag har hopp om att få handläggare snart :) och beslut såklart.

Enda anledningen till varför man gillar måndagar nu förtiden, för då kan det ske beslut igen :)

Kommer ringa dem om inget hänt om 1,5 vecka (9 månader, 3 juni) Men det har ju börjat rulla på nu så hoppas hoppas! Lycka till nu hörni- nu håller vi ut sista biten!

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid