• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • sjömannen
    Anonym (från FB) skrev 2015-05-28 15:25:52 följande:

Verkar som att både FB och FL ger problem med linken.

Testa att markera texten och copy pasta in i en ny flik.
    Inte länkadressen alltså, bawra själva texten som jag skrev den.

Det funkar. Du skulle ha fått mer uppgifter för tabellen så hade den kunnat bli mera informativ. Be samtliga som vill hjälpa till att t.ex. bidra med följande:
    Datum för ansökan.          T.ex. 2014-11-28
    Datum för mail.                          2015-04-28
    Datum för intervju.                     2015-07-20
    Datum för beslut.                       ????-??-??

Lycka till
  • sjömannen
    Anonym (från FB) skrev 2015-05-28 15:38:11 följande:

Kan också testa "direkt"-linken till bilden:
    oi62.tinypic.com/dyq8wg.jpg

Slutsatsen? För tillfället att det tar average 245-250 dagar tills beslut, iaf för de som inte haft stora problem/börjat som pappersansökan (och därav fick vänta länge innan systemet ändrades)

Samt att tid till intervju-mail ligger på ca 170 dagar för förra hösten, och ca 120-130 för de som sökt dec-jan-feb.

Detta är ju bara sammanställt av uppgifter som jag hittat på forumen förstås, och reflekterar bara minoriteten som pratar aktivt och rapporterar här. Jag tog även bort några fall som jag ansåg vara abnormala (inget illa menat till personerna i fråga), typ att de inte fått svar 15 månader efter intervjun. Skall nog ta bort personen som fick svar efter 40 dagar också.

Men mycket bra jobbat med det material du fått tillgång till, och ett bra initiativ.
  • elin79
    Baban skrev 2015-05-28 13:53:44 följande:

Hej alla

Vem fick intervjumail igår eller idag

Hej avine

Fick du intervjumail ?

Vad menas med intervjumail? Att miv ber er kontakta ambassad? Eller det där långa formuläret, samma som partnern gjorde vid ansökan?
  • Baban
    elin79 skrev 2015-05-28 17:41:52 följande:

Vad menas med intervjumail? Att miv ber er kontakta ambassad? Eller det där långa formuläret, samma som partnern gjorde vid ansökan?

Hej

Jag menar att migrationsverket ber oss att kontakta ambassaden och genomföra intervju.
  • elin79
    Baban skrev 2015-05-28 18:54:07 följande:

Hej

Jag menar att migrationsverket ber oss att kontakta ambassaden och genomföra intervju.

Det mailet fick min make ca 3 el 4 dagar efter hans webansökan. Vi hade skrivit i hans webansökan att vi väntar barn. Vi bifogade havandeskaosintyg o ultraljudsbilder redan i ansökan oxå. Vi är gifta.
  • elin79
    Anonym (från FB) skrev 2015-05-28 14:15:27 följande:

Jag har börjat sätta ihop ett excel-ark för att få en uppskattning om hur processen ser ut.

Delar ett screenshot på den ifall någon är intresserad.

Sammanställt från folk som angett datum från flashback/familjelivs forum under april/maj 2015. Detta är alla ansökningar från sista halvan 2014/början på 2015, jag tror den tidigaste som fått resultat i listan var i mars 2015 eller så.

De som har fått beslut har fet stil samt ruta runt deras kolumn "dagar totalt".

Jag har tagit bort folks forumnamn samt datumen för att ge privacy.

i62.tinypic.com/dyq8wg.jpg

Den med 40 dagar litar jag inte på. Misstänkt.

Den med 193 dagar fick förtur.

Den sista raden med 225 dagar har inte fått beslut, jag hade inte flyttat markören när jag tog bilden.

22 mars-ansökan på webben.

25 mars-mail om att kontakta ambassad

12 maj- intervju på ambassad

1juni ska jag till Miv Solna för intervju.
  • johannaib
    Anonym (från FB) skrev 2015-05-28 14:15:27 följande:

Jag har börjat sätta ihop ett excel-ark för att få en uppskattning om hur processen ser ut.
    Delar ett screenshot på den ifall någon är intresserad.

Sammanställt från folk som angett datum från flashback/familjelivs forum under april/maj 2015. Detta är alla ansökningar från sista halvan 2014/början på 2015, jag tror den tidigaste som fått resultat i listan var i mars 2015 eller så.

De som har fått beslut har fet stil samt ruta runt deras kolumn "dagar totalt".
    Jag har tagit bort folks forumnamn samt datumen för att ge privacy.

i62.tinypic.com/dyq8wg.jpg

Den med 40 dagar litar jag inte på. Misstänkt.
    Den med 193 dagar fick förtur.
    Den sista raden med 225 dagar har inte fått beslut, jag hade inte flyttat markören när jag tog bilden.

Hej!

Så här ser det ut för oss:

Webbansökan 22 oktober 2014
    Intervjumail 15 april
    Intervju 12 maj

Och nu olidlig väntan på beslut...
  • Ellaa

Alla tummarna upp för ditt arbete!!! Verkligen, tack ska du ha!

Webbansökan: 14 oktober 2014

Intervjumail: 13 april 2015

Intervjudag: 22 april 2015

Ansökningsland: USA

P.s lägger till land för att se om man kan dra slutsats utifrån världsdel då vissa säger att vissa länder verkar få fortare beslut - kanske är sant, kanske inte men värt att se om det går att dra sådan slutsats.

• Avine
    Baban skrev 2015-05-28 13:53:44 följande:

Hej alla

Vem fick intervjumail igår eller idag

Hej avine

Fick du intervjumail ?

Hej Baban,

Min fästman fick intervjumail igår själv da?
  • Ellaa
    elin79 skrev 2015-05-28 20:26:26 följande:

22 mars-ansökan på webben.

25 mars-mail om att kontakta ambassad

12 maj- intervju på ambassad

1juni ska jag till Miv Solna för intervju.

Elin du lär få svar 1-7 dagar efter intervjun i Solna, är rätt så säker på det!
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid