• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Mimmipigg
    Anonym (från FB) skrev 2015-05-29 09:14:47 följande:

Vi gör så här istället:
    www.dropbox.com/s/sak16j81mv9v9v0/UT-ansokan.xlsx

Här är dokumentet i "view mode only". Jag har uppdaterat det med medelvärden etc också. Om ni inte vill ha era uppgifter med kan jag ta bort erat namn/land eller helt och hållet om ni vill. Om någon vill uppdatera/lägga till information är det bara att säga till.

I fallen där det står en stad under "Land" är det den ambassaden de ligger på. Skrivit detta då de inte angivit land.

TL:DR,
    MEDEL:
    Dagar till mail 161
    Dagar till intervju 198
    Dagar till beslut 271
    Dagar mellan mail och intervju 37
    Dagar till Resultat efter Intervju 92

Medel avslutade står 2ggr i dokumentet, men aja, det kan vara så.

Här kan du få våra uppgifter :)

Webbansökan: 1  augusti 2014
    Intervjumail: 10 december (131 dagar)
    Intervju: 26 januari 2015 ( 178 dgr)
    Land : Albanien
    Enhet: Västerås

Idag har vi väntat 301 dagar.
  • Ellaa
    Ott skrev 2015-05-28 22:28:39 följande:

Jag sitter här och funderar på bevismaterial att ta med sig till intervjun. Hur funkar det egentligen om man ska ta med sig chatthistorik? Vår chattlogg är på hundratals sidor, det är ju omöjligt att ta med allt. Ska man välja ut relevanta saker? Kommer migrationsverket säga vad de vill ha bevis på när man blir kallad till intervjun?

Hej! Min sambo tog inte med mycket, inte en enda bild vilket jag nu ångrar.. Han tog med original papprena på det vi hade bifogat under ansökan initialt (detta måste man tydligen). Han tog med från mobilen samtliga 17 resor mellan Sthlm-NY som vi hade långdistans mellan första besöket nov 2010 - tom - augusti 2012, innan vi blev sambos. Kunde inte ta med hyreskontrakt för att i NY så är man inte folkbokförd och jag flyttade in till honom så det var ett mer verbal kontrakt. Men skickade mitt studentvisum + jobbvisum + master's diplom bekräftelse att jag slutfört 2 års mastersutbildning. Samt tog han med våra senaste resebiljetter från Sverige - Peru. Men tjejen på ambassaden tittade igenom hans pass och sa att det inte behövdes något nytt endast det som hade bifogat orginalet dvs. Min kille sa hon ville inte ta emot nåt nytt. Vi var dock tvugna att visa bevis att han avslutade sin tjänstgöring i the US military då man inte får flytta om man är under kontrakt - vi var tvugna att bevisa att han har varit studerande senaste 4 åren och inte i tjänstgöring. Det var de väldigt fokuserade på - de ringde oss personligen om detta innan intervjun.

Men jag skulle ta med Allt, flygbiljetter, chat, bilder, brev vad ni än har - sen får du se där vad de väljer att ta. Tänk på att ni redan berättat er historia via ansökan och vad de vill se nu är muntlig + fysisk bevis på era påstående. Sen om personen inte vill ta samtliga saker säg bara att Migrationsverket uppmande dig att ta med detta. ;)

Lycka till!
  • Ellaa
    Mimmipigg skrev 2015-05-29 14:38:45 följande:

Webbansökan: 1  augusti 2014

Intervjumail: 10 december (131 dagar)

Intervju: 26 januari 2015 ( 178 dgr)

Land : Albanien

Enhet: Västerås

Idag har vi väntat 301 dagar.

hej Mimmipigg, vet du om Västerås enheten är enheten där ansökande som har tidigare asylansökan bakom sig flyttas till?

Tror det finns 2 pers på Flashback där en också har i Västerås och ytterligare en till blev förflyttad eller borttagen från E3 system och handläggs nu i Västerås. Hon har dock inte fått svar från Migrationsverket Varför de tog ut de från E3 samt förflyttningen. Fick inte heller bekräftat om partnern Har en asylansökan bakom sig. Tror de går in på väntan av månad 15 nu men verkar som att de har fått en handläggare nu.

Kram
  • Anonym (från FB)

Lagt till dig också Mimmi, hoppas du får svar snart.

Tack för feedbacken, roligt om någon annan också får användning av den.

• forzainter
    Anonym (från FB) skrev 2015-05-29 09:14:47 följande:

Vi gör så här istället:
    www.dropbox.com/s/sak16j81mv9v9v0/UT-ansokan.xlsx

Här är dokumentet i "view mode only". Jag har uppdaterat det med medelvärden etc också. Om ni inte vill ha era uppgifter med kan jag ta bort erat namn/land eller helt och hållet om ni vill. Om någon vill uppdatera/lägga till information är det bara att säga till.

I fallen där det står en stad under "Land" är det den ambassaden de ligger på. Skrivit detta då de inte angivit land.

TL:DR,
    MEDEL:
    Dagar till mail 161
    Dagar till intervju 198
    Dagar till beslut 271
    Dagar mellan mail och intervju 37
    Dagar till Resultat efter Intervju 92

Medel avslutade står 2ggr i dokumentet, men aja, det kan vara så.

Papper ansökan: 25 Juli 2014
    Intervju: 09 Oktober 2014
    Land : Irak
    Enhet: Norrköping
  • jessib

Vår enhet är Umeå!
    Vi är uppe i 268 dagar, men det betyder också att det borde hända något snart, snart, snart. För vi är alltså inte under utredning ännu, utan vi har inte ens fått en handläggare som tittat...

• Lennypenny
    Ellaa skrev 2015-05-26 22:54:48 följande:

Fan vad jobbigt ord mot ord men ni har väntat så länge. Skrev du tillbaka? Ha god mailkontakt med henne, det kan bara gynna er att hon har er i åtanke speciellt pga barnen. Fråga om ungefärlig tid för väntan kvar. Lycka till!

P.s nej, vi ansökte 14 okt 2014 och väntar på beslut nu från Växjö, land: USA, vi sökte som sambos i minst 2 år. Jag beräknar att vi får svar senast juli *hoppas hoppas.

Jeg sendte mail søndag og i dag. Ingen svar.

kanskje hun har semester. Vet ikke. Hun pleier å svare. I siste mail, altså i forrige uke, så sa hun at hun ikke kunne gi noen svar ennå, men at hun skulle se snart. Uff... Kjedelig

har ventet lenge dere også..... Man blir gal av å vente. Tar på psykisk
  • Lennypenny

ELLAA! Dette skrev hun i siste mail:

Som jag tidigare har nämnt så kommer jag att försöka ta beslut i erat ärende så snart jag kan.

Förstår att det är jobbigt att vänta och inte veta, men tyvärr kan jag inte ge er något annan svar.

• Mimmipigg
    Ellaa skrev 2015-05-29 14:48:14 följande:
    hej Mimmipigg, vet du om Västerås enheten är enheten där ansökande som har tidigare asylansökan bakom sig flyttas till?

Tror det finns 2 pers på Flashback där en också har i Västerås och ytterligare en till blev förflyttad eller borttagen från E3 system och handläggs nu i Västerås. Hon har dock inte fått svar från Migrationsverket Varför de tog ut de från E3 samt förflyttningen. Fick inte heller bekräftat om partnern Har en asylansökan bakom sig. Tror de går in på väntan av månad 15 nu men verkar som att de har fått en handläggare nu.

Kram
    De som blev förflyttade är vi då jag oxå skriver på flashback :) vi blev förflyttade till Västerås då det är den närmaste enheten enligt vår hemadress. Låter logiskt om det eventuellt vill ha en kompletterande intervju med anknytningspersonen. Vad jag hört så har Västerås hanterat mest pappersansökningar men även webbansökningar nu. Tror inte man blir flyttad till en speciell enhet pga tidigare asylansökan utan det är handläggaren som öppnar ansökan efter ambassadintervjun som bestämmer om det behövs mer utredning och som sen skickar det vidare till enheten närmast er hemadress. Precis som oss har det andra paret en asylansökan bakom sig men det är som sagt inte bekräftat att det är det som är anledingen till om varför de fått vänta så länge. Blir så less på migrationsverkets fula sätt att direkt skicka vidare ansökningar med tidigare asylansökningar för mer utredning och som jag skrivit tidigare så är en JO anmälan angående detta gjorts. Hoppas fler med liknande bakgrunder oxå JO anmäler detta då migrationsverket går emot denna lag 7 § Förvaltningslagen, lagen.nu/1986:223 att varje ärende där någon enskild är part ska handläggas så enkelt, snabbt och billigt som möjligt utan att säkerheten eftersätts." Det innebär att Migrationsverket har en skyldighet att handlägga ärenden utan oskäliga dröjsmål.Förstår in riktigt hur migrationsverket kan se att säkerheten eftersätts om man har en asylansökan bakom sig. De som är asylsökande får ju vara i landet under handlingstiden så då har man ju tid o bygga upp ett förhållande. För min man tog det migrationsverket 1 år innan de gav honom första avslaget på hans asylansökan så tid finns det ju. Märks att jag är mycket frustrerad av o tvingas leva isär från honom men om en månad tänker vi utnyttja hans viseringsfria 90 dagar i schengen o det kommer bli sååå skönt o få slappna av en stund :) Kram
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid