Ellaa skrev 2015-05-26 00:13:23 följande:
Hej, jag tror också att de ärenden från september månad kommer vara klara i juni månad. Sen tror jag sent juni - juli kommer oktober ansökningar påbörjas. Med detta sagt så betyder det inte tyvärr att ALLA ansökningar från augusti, september och oktober kommer att få beslut utan jag tror att dessa är ärenden som inte kräver ytterligare utredning tex de ärenden där det finns tidigare asylansökan (minns att någon på Växjö enheten sa det och sen finns den låga procentuella gruppen som hamnar "bortom inget hörnan" och vem vet vad som händer där - där är man rädd att bli bortglömd. Därför man kan söka spontana ärendenunummer och se gamla fall som inte har fått beslut sen är vissa ärenden också avslutade men ärendenr finns kvar.
Det beror på, har du fullmakt över din tjejs ärende? Annars tipsar jag att hon/ni gör en fullmakt och mailar in till Migrationsverket (SE TILL ATT SKRIVA ÖVERST PÅ RUBRIKEN: FULLMAKT ÄRENDE#). Då betyder det att beslutet kommer till dig.
När din tjej var på intervju (vet inte vart kanske missat det) fick hon göra fingeravtryck osv? Eller bara göra intervjun? Det kan ge svar på din fråga. Min sambo lämnade inte fingeravtryck för att Jag har fullmakt över hans ärende dvs att beslutet kommer till min svenska folkbokföringsadress. Och eftersom han/amerikaner är viseringsfria i Sverige så får han resa in till Sverige utan beslutet (som turist) och dagen efter redan boka tid hos Migrationsverket och ta fingeravtryck osv så gör de hans uppehållstillståndskort där på plats. Detta funkar endast bara för de som är viseringsfria - annars så kommer beslutet hem till dig men hon måste vänta på kortet och hämta ut den från ambassaden/konsulatet. P.s så fort ni har fått mail (någon av er) att ett beslut har tagits så behöver ni inte vänta på brevet utan ringa ambassad/konsulat eller Migrationsverket så ger de er svaret där.
Jag har fullmakt, ringde till och med nu på morgonen för att verifiera att processen är som du säger. Hon jag pratade med var extrem torr, måste vara ett hemskt jobb att sitta där i deras kundtjänst när man i själva verket bara är belagd med "munkavel" för att säga: "Ni får vänta och se".
Min tjej kan också befinna sig viseringsfritt i Sverige/Schengen, dock bara 90 dagar under en 180-dagarsperiod. Vi "brände" 76 av dessa dagar i Spanien och vill behålla 14 som reserv eftersom hon ska göra fingeravtryck här... Kan bli svårt för henne att släppas in annars. Så fram tills hon nått 180-dagarsstrecket kan vi bara ses utanför Schengen.
Min tjej är ganska avslappnad och inser väl att det inte finns så mycket vi kan göra. Hon spenderar dagarna med att lära sig svenska via självstudier och klagar inte. Jag däremot känner stor skam över mitt land och hur kassa vi är på sånt här...