• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • jessib

Tack för positiv energi "viväntarpåbeslut" och göteholm.

Jag har hopp om att få handläggare snart :) och beslut såklart.

Enda anledningen till varför man gillar måndagar nu förtiden, för då kan det ske beslut igen :)

Kommer ringa dem om inget hänt om 1,5 vecka (9 månader, 3 juni) Men det har ju börjat rulla på nu så hoppas hoppas! Lycka till nu hörni- nu håller vi ut sista biten!

• Ellaa

Hej, vet inte om detta har delats på tråden men hittade detta från en annan sida:

P.s ett barn fanns med i ansökan men de ansökte inte om förtur - vet inte om det har en påverkan iaf.

• Deitch
    Ellaa skrev 2015-05-22 16:03:22 följande:
    Exakt samma hände oss, min kille tog med alla våra 17 resebiljetter för tiden innan vi blev sambos dvs när vi hade långdistans, samt bilder me kvinnan bara tittade igenom snabbt. Tittade igenom hans pass. Och sa att det var bra så att det inte behövdes.

Vilket land/ambassad hade ni er intervju? Om du vill dela med dig det.

Man skulle ju tro att ambassadspersonalen tar mer än gärna in allt man ger de för utredningensskull.
    Japan/Svenska ambassaden i Tokyo, sökte som många andra tidigt förra hösten.
    Har bott i Japan i flera år, det var då vi träffades. Har fått flytta tillbaka till Sverige och försöker få hit henne. Har levt med 9 månader 7/8 timmars tidsskillnad.

Jag tror att personalen på våran ambassad, liksom verkar vara fallet i USA, är lite för godtrogna. Eller kanske att de inte känner till situationen. "Ni är glasklara" "Det här kommer vara ett lätt fall", jo men det tar fortfarande månader att få handläggare oavsett... Kanske på grund av detta som de inte vill ha några foton eller andra bevis, för de tycker det är helt överflödigt för "ni kommer ha absolut 0 problem". Mja, jo kanske, men känns lite naivt. Men det är väl sån man blir när man har suttit i denna situationen såpass längre.

Förresten, är det bara jag eller är det väldigt många som sökt augusti/september, vissa oktober, som man hör från? Jag har kollat på denna tråden sedan nyår och knappt aldrig hört från maj/juni/juli. På sistone någon november och januari. Undrar vad som har hänt med de andra månaderna, speciellt maj/juni/juli. Jag har följt den såpass länge att man borde ha hört något?

I smell a conspiracy! (/skämt)
  • Anonym (Vi väntar Beslut!!!)

Hej alla :)

Vi har ringt idag ocj frågat i vilken månad är de med beslutarände och de är i september nu :) vi som sökte i september får vi svar snart hoppas mest .. Jag ville bara dela med er :)

Idag är den dagen när jag hade träffat den världens bästa kvinna och för det jag är den lyckligaste man i heela världen :) :) :)

Lycka till alla och snälla alla ni dom får svar är ni snälla och dela detta info med oss också :) ...

• Göteholm2015
    jessib skrev 2015-05-25 00:13:02 följande:

Tack för positiv energi "viväntarpåbeslut" och göteholm.

Jag har hopp om att få handläggare snart :) och beslut såklart.

Enda anledningen till varför man gillar måndagar nu förtiden, för då kan det ske beslut igen :)

Kommer ringa dem om inget hänt om 1,5 vecka (9 månader, 3 juni) Men det har ju börjat rulla på nu så hoppas hoppas! Lycka till nu hörni- nu håller vi ut sista biten!

Japp - ända in i kaklet!

"Viväntarpåbeslut" kom ju med goda nyheter om att det jobbas på septemberansöknkngar nu. Eller ja, goda nyheter för oss iaf. Lider med alla som redan väntat 5-6 månader och ändå har ett par månaders helvete framför sig.

Någon som vet om beskedet när det väl kommer, kommer till den som ansöker (min tjej) eller den som "sponsrar" ansökan, i det här fallet mig...
  • toufik17

då måste jag lägga ner mina förhoppningar eftersom vi har ansökt i början av oktober månad och jag ser att Juli och Augusti ansökningar inte har fått besked ännu.... DETTA ÄR TRAGISKT.
    //T

• Deitch
    Göteholm2015 skrev 2015-05-25 11:01:45 följande:
    Japp - ända in i kaklet!

"Viväntarpåbeslut" kom ju med goda nyheter om att det jobbas på septemberansöknkngar nu. Eller ja, goda nyheter för oss iaf. Lider med alla som redan väntat 5-6 månader och ändå har ett par månaders helvete framför sig.

Någon som vet om beskedet när det väl kommer, kommer till den som ansöker (min tjej) eller den som "sponsrar" ansökan, i det här fallet mig...
    Den kommer med mail till den som ansökt, och enligt flickvännens ambassad skall de även ringa henne. Vet inte vilken som kommer först dock, men tippar på mail. Tror inte den medsökande meddelas direkt.
  • Deitch
    toufik17 skrev 2015-05-25 11:12:13 följande:

då måste jag lägga ner mina förhoppningar eftersom vi har ansökt i början av oktober månad och jag ser att Juli och Augusti ansökningar inte har fått besked ännu.... DETTA ÄR TRAGISKT.
    //T

Juli tror jag nog har fått svar för det mesta, om det inte är svårare fall. (avsaknad av underlag/tidigare asylansökningar/misstankar etc)
    De verkar ligga i perioden 15/8~15/9 eller så, men lägg på en buffer på +/- 2 eller 3 veckor, för de är ju allt annat än konsekventa.
  • Jakob88

Är det nån som är mer insatt då jag bokade intervju till frun idag och fick tid 25 juni i Bangkok. Tycker det är rätt lång väntetid det med. Men men det går ju framåt iallafall. Låter ju positivt att det börjar tas beslut för september ansökningar

• Anonym (Denna väntan..)

Hej! Har följt tråden länge, men inte deltagit i diskussionen..

Vi ansökte den 2 september 2014.

Intervju 18 mars 2015.

Mail med ett par kompletterande frågor till mig 24 april 2015 (besvarades inom någon dag). 

Fick mailsvar i början av maj att vi står i kö till att få handläggare i Örebro. Har förstått att det inte ger så väldigt mycket att ringa dem, vilket också är anledningen till att jag inte gjort det hittills (endast skickat ett mail). Nu i nästa vecka har det gått 9 månader. Vad tror ni, är det lönt att ringa dem? Eller är det bäst att avvakta ett tag till?

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid