• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Anonym (2015)
    Ellaa skrev 2015-05-26 22:44:26 följande:
    Det kan ha varit pga Anonym (2015) har asylansökan bakomliggande... Men GRATTIS Anonym (2015) du kan verkligen säga ÄNTLIGEN!!! Grattis grattis grattis!
    Tack Ella...

Jaaaa äntligen.

Hoppas och önskar till alla er som väntar att ni får besked nu snart innan semester börjar.
  • Anonym (Öpona ditt hjärta)

Ingen kommer få beslut innan semestern. Tänk på alla ensamkommande baaarn. Kostar snart mer än försvarsmakten.

• dreamstate807

Tänkte dela med mig i tråden:

Ansökning: 14 Jan 2015
    Mail om interjvu + komplettering: 26 Maj 2015
    Intervju: 2 Juli 2015

Tänkte även passa på att fråga om någon vet vad som menas med "Response to Request" som ska finnas med som dokument när jag kompletterar? Jag fattar själva betydelsen men inte vad det handlar om. Tack!

• ArthurMouse

Nyss pratat med kundtjänst. Förra veckan tillhörde vi Norrköping, nu tillhör vi tydligen ingenting enligt henne. De har heller inte fått in något från ambassaden? Och hon sa dessutom att han INTE får göra kortet i Sverige hos MIG när han fått klartecken att flytta utan han måste vänta på sitt kort från ambassaden. Hon sa att det dagligen kommer in om människor som fastnat i tullen då de inte kunnat vänta på sitt kort utan velat göra det i Sverige(?). 
    Hon sa även att vi får bereda oss för 18 månader.

Hur i H-vete kan man försvinna från en enhet bara sådär?
    Och min kille ligger på och mailar ambassad och allt utan att ens få ett litet svar från deras håll ang. materialet från intervjun som ska in till MIGV! Han var för fasiken på intervju 8e maj.. Man blir fan paranoid och börjar tro att de är homohatare.:(

• Avine

Hej,

jag har följt denna tråd i några månader nu. Jag och min fästman skickade in ansökan 14 Jan 2015. Jag har läst att några utav er som ansökt samma dag fått intervjumail. Ni som fått ett sådant mail, är ni förlovade eller gifta med er partner? Vilka länder kommer era respektive ifrån?

Tack!

• Jakob88
    Avine skrev 2015-05-27 08:34:38 följande:

Hej,

jag har följt denna tråd i några månader nu. Jag och min fästman skickade in ansökan 14 Jan 2015. Jag har läst att några utav er som ansökt samma dag fått intervjumail. Ni som fått ett sådant mail, är ni förlovade eller gifta med er partner? Vilka länder kommer era respektive ifrån?

Tack!

Hej.

Ansökan 11 januari 15 mail att boka intervju 19 maj.

Gifta. Frun är thailändska
  • Ott
    Ellaa skrev 2015-05-26 22:47:19 följande:
    Tror inte direkt det "talar emot er", ni har ju varit tillsammans. Allt beror på hur mycket bevis ni har för att de ska kunna ta ett beslut utan tvivel på att det kan vara skenförhållande. Har ni gjort intervjun? Om inte så rekommenderar jag att du sparar juni biljetten till Sydafrika och bilder osv för att han ska ta med på sin intervju för att stärka bevisen.
    Tack Ellaa för svaret!

Vi har inte gjort intervjun än, från det jag har läst här misstänker jag att vi får intervjumejlet i slutet av sommaren eller till hösten.

Jag sparar definitivt biljetterna! Min pojkvän var här en månad i vintras, och jag spenderade sommaren 2014 där samt hälsade på i slutet av 2013, så vi har biljetter från de resorna också :)

Vi har även mängder av bilder på oss från när vi varit tillsammans, samt bilder på honom och min familj när vi firade jul tillsammans, och vi har också chatthistorik från Skype som bland annat visar att vi oftast skypar flera timmar varje dag, så jag hoppas att det räknas som bra bevis.
  • Donna90
    Anonym (2015) skrev 2015-05-26 20:03:30 följande:

Besked (bifall) exakt efter 16månader!!!

Enhet i örebro

Stort grattis till er!!
    Man får så mycket hopp när man läser att andra får beslut :)
    Gjorde ni webb eller pappersansökan? Min fästman har oxo en tidigare asylansökan bakom sig så vi lär nog få vänta länge. Nästa vecka är vi inne på vår 8månad.
  • elin79
    Ellaa skrev 2015-05-26 23:00:15 följande:

Jag tror att sist någon var gravid var väntetiden 6 månader - men de fick reda på att de var gravida vid typ månad 2-3 redan och hade en bit kvar. Du är ju nästan höggravid :D (Grattis förresten!) så jag skulle tro att de kommer försöka sköta ert ärende innan du ska föda, kanske senast juni. Håll kontakt med de och fråga, tryck på saken!

Vart är din partner ifrån? Har hen redan gjort intervjun?

Håll oss uppdaterad!

Hej! Tack för svaret, det värmde???? och tack för grattisset! Hur ledsna vi än känner oss typ dagligen så är det den lilla tösen som kommer i juli som håller humöret uppe!

Jodå han var på sin intervju i Bamako,Mali, den 12 maj.2 dagars busresa från hans hemland Gambia. Bara resan var en mardröm för honom. Fick bunkra med mat o vatten. Ingen toa. Och mutor vid varje checkpoint. Jag har varit mkt i både Senegal och Gambia så jag vet hur det kan vara...????Finns inga som helst konsulat i varken Senegal el Gambia så alla som har ett ambassadärende behöver ta sig till Mali.Svenska ambassaden i Mali har haft ett fantastiskt bemötande gentemot oss måste jag säga. Han hade alla dokument med sig. Betalade 55000 fca ( 750 kr) så att ambassaden lätt kan skicka ut-kortet med DHL till Gambia när det anlänt. Vill understryka att min make levde legalt i Hamburg, Tyskland när vi träffades så det är ingen "paperlove". Samma eftermiddag 12 maj fick jag mail från MIV med lite följdfrågor. Nu den 1 juni på måndag ska jag på intervju i Solna.Så fort hade jag nog aldrig fått tid om det inte var för förturen.Det sade han som ska intervjua mig.Jag har förberett mig med alla foton på oss och typ tusentals chattar från Viber och Whatsapp. Förturen är beviljad sedan början av april. Så nu handlar det om dagar för oss känns det som..men vi ska tydligen kunna få svar väldigt snabbt efter min intervju har jag förstått..hoppas!!...
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid