• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Mimmipigg
    Anonym (från FB) skrev 2015-05-29 14:50:21 följande:

Lagt till dig också Mimmi, hoppas du får svar snart.

Tack för feedbacken, roligt om någon annan också får användning av den.

Tack så mycket :D Hoppas ni oxå får svar snart :)

Det är mycket intressant läsning det du gjort o det kommer bli kul o se när fler o fler får beslut :)
  • Smilla75
    Mimmipigg skrev 2015-05-29 16:51:19 följande:
    De som blev förflyttade är vi då jag oxå skriver på flashback :) vi blev förflyttade till Västerås då det är den närmaste enheten enligt vår hemadress. Låter logiskt om det eventuellt vill ha en kompletterande intervju med anknytningspersonen. Vad jag hört så har Västerås hanterat mest pappersansökningar men även webbansökningar nu. Tror inte man blir flyttad till en speciell enhet pga tidigare asylansökan utan det är handläggaren som öppnar ansökan efter ambassadintervjun som bestämmer om det behövs mer utredning och som sen skickar det vidare till enheten närmast er hemadress. Precis som oss har det andra paret en asylansökan bakom sig men det är som sagt inte bekräftat att det är det som är anledingen till om varför de fått vänta så länge. Blir så less på migrationsverkets fula sätt att direkt skicka vidare ansökningar med tidigare asylansökningar för mer utredning och som jag skrivit tidigare så är en JO anmälan angående detta gjorts. Hoppas fler med liknande bakgrunder oxå JO anmäler detta då migrationsverket går emot denna lag 7 § Förvaltningslagen, lagen.nu/1986:223 att varje ärende där någon enskild är part ska handläggas så enkelt, snabbt och billigt som möjligt utan att säkerheten eftersätts." Det innebär att Migrationsverket har en skyldighet att handlägga ärenden utan oskäliga dröjsmål.Förstår in riktigt hur migrationsverket kan se att säkerheten eftersätts om man har en asylansökan bakom sig. De som är asylsökande får ju vara i landet under handlingstiden så då har man ju tid o bygga upp ett förhållande. För min man tog det migrationsverket 1 år innan de gav honom första avslaget på hans asylansökan så tid finns det ju. Märks att jag är mycket frustrerad av o tvingas leva isär från honom men om en månad tänker vi utnyttja hans viseringsfria 90 dagar i schengen o det kommer bli sååå skönt o få slappna av en stund :) Kram
    Det fungerar ungefär som Mimmipigg skriver. Personalen som tar ut ärendet från E3 värderar om det kan komma att krävas muntlighet med referenspersonen. I sådana fall blir det den närmaste enheten. I annat fall stannar ärendet på den enhet som plockat ut ärendet. Det är inte bara Västerås som handlägger pappersansökningar.

Jag har inget emot JO-anmälningar och hade förmodligen gjort en själv i er situation. Men jag vill påpeka att ni inte ska ha för stora förhoppningar. JO får väldigt många anmälningar i tillståndsärenden men det är endast något enstaka ärende, av principiell betydelse, som de går vidare med varje år och ber verket yttra sig. Om de inte begär yttrande får verket inte veta att en anmälan ingivits. 
    Att en tidigare asylsökande tas ur E3 är helt i enlighet med förvaltningslagen att ett ärende ska utredas som dess beskaffenhet kräver. Asylansökan tyder på att det primära intresset är att få ett uppehållstillstånd i Sverige. Då behövs en djupare seriositetsprövning och handläggningen kommer att ta längre tid. Har personen därtill begått ett lagbrott genom att inte återvända hem efter beslut om utvisning, vilket de flesta väljer att inte göra, har han fått ett återreseförbud och då får inte Migrationsverket bevilja uppehållstillstånd så länge förbudet gäller.  
  • Migränverket

Hur betydelselös en JO-anmälan än är för ärendet så är det alltid en markering och belastning för staten. Det är gjort på 10 minuter. Bryr mig inte om svaret sen.

11 dagar kvar till JO!

• Doffer

Hej!

Är det någon annan här som är gift eller ihop med någon från Japan?

Deitch, du är väl ihop med en tjej från Japan? Skulle du eller någon annan berätta hur det ser ut och har sett ut för er hittils? Om ni är gifta och så vidare.
    Vi ansökte I slutet av januari och det har inte varit lätt för min fru som tycker att vi borde fått svar efter ungefär en månad.

Vi ansökte 26 januari och är sedan två veckor gifta. Inväntar registrering hos skatteverket. Som det ser ut efter att ha last denna tråden så får vi nog ett intervjumejl inom en månad, har jag rätt eller fel?

Doffer

P.S. All information är av intresse och jag svarar även på de frågor jag kan om någon undrar något :)

• Anonym (Vi väntar Beslut!!!)

Hej alla!!!

Varför bryr ni så mycket om vilken enhet är erat arände ???

Det nya systemet har blivit att när vårt/erat tur kommer då vem som helst i hela sverige kommer öppna ärendet för att utredda !!

Det var en enhet chef som svarade till mig så !!

Och de hade sagt att de har börjat med September (beslut) men jag har inte sett/hört någon som fick beslut i den vecka inte de som har sökt i September 2014 ..

Någon som har fått vetta något om September ansöknings/ intervjuad i Mars ?!

Håller tummarna att de börjar allvarligt att ta beslut .. Nesta vecka !! Lycka till alla :)

• Ellaa
    Mimmipigg skrev 2015-05-29 16:51:19 följande:

De som blev förflyttade är vi då jag oxå skriver på flashback :) vi blev förflyttade till Västerås då det är den närmaste enheten enligt vår hemadress. Låter logiskt om det eventuellt vill ha en kompletterande intervju med anknytningspersonen. Vad jag hört så har Västerås hanterat mest pappersansökningar men även webbansökningar nu. Tror inte man blir flyttad till en speciell enhet pga tidigare asylansökan utan det är handläggaren som öppnar ansökan efter ambassadintervjun som bestämmer om det behövs mer utredning och som sen skickar det vidare till enheten närmast er hemadress. Precis som oss har det andra paret en asylansökan bakom sig men det är som sagt inte bekräftat att det är det som är anledingen till om varför de fått vänta så länge. Blir så less på migrationsverkets fula sätt att direkt skicka vidare ansökningar med tidigare asylansökningar för mer utredning och som jag skrivit tidigare så är en JO anmälan angående detta gjorts. Hoppas fler med liknande bakgrunder oxå JO anmäler detta då migrationsverket går emot denna lag 7 § Förvaltningslagen, lagen.nu/1986:223 att varje ärende där någon enskild är part ska handläggas så enkelt, snabbt och billigt som möjligt utan att säkerheten eftersätts." Det innebär att Migrationsverket har en skyldighet att handlägga ärenden utan oskäliga dröjsmål.Förstår in riktigt hur migrationsverket kan se att säkerheten eftersätts om man har en asylansökan bakom sig. De som är asylsökande får ju vara i landet under handlingstiden så då har man ju tid o bygga upp ett förhållande. För min man tog det migrationsverket 1 år innan de gav honom första avslaget på hans asylansökan så tid finns det ju. Märks att jag är mycket frustrerad av o tvingas leva isär från honom men om en månad tänker vi utnyttja hans viseringsfria 90 dagar i schengen o det kommer bli sååå skönt o få slappna av en stund :) Kram

Jaha! Ok förstår.... Underbart hoppas dagarna går snabbt så ni kan få vara tillsammans!
  • Ellaa
    Anonym (Vi väntar Beslut!!!) skrev 2015-05-29 22:53:10 följande:

Hej alla!!!

Varför bryr ni så mycket om vilken enhet är erat arände ???

Det nya systemet har blivit att när vårt/erat tur kommer då vem som helst i hela sverige kommer öppna ärendet för att utredda !!

Det var en enhet chef som svarade till mig så !!

Och de hade sagt att de har börjat med September (beslut) men jag har inte sett/hört någon som fick beslut i den vecka inte de som har sökt i September 2014 ..

Någon som har fått vetta något om September ansöknings/ intervjuad i Mars ?!

Håller tummarna att de börjar allvarligt att ta beslut .. Nesta vecka !! Lycka till alla :)

Du kanske har rätt, enheten i sig är väl inte det mest avgörande. Men utifrpn vad jag har sett så stannar många i samma enhet som de först låg i - därav om man ser att någon från tex september fått beslut och man är från oktober månad då ser man (jag det iaf) som att det går seeeegt men framåt. Det finns vissa enheter som man knappast hör om beslut överhuvudtaget och därav kan man få en liten insyn. Sen säger ju många på kundtjänsten att "man egentligen inte har en enhet eller handläggare utan vem som helst kan öppna ärendet MEN det här med att "när det är eran tur" så kan vi konstatera att den inte följs! Därför är jag personligen iaf intresserad av hur det går för samtliga men i specfiikt växjö ärenden. Sen är det inte avgörande såklart.

Jag tror det var 1-3 st som fått beslut som sökte sept 14 men fortf för FÅ från augusti 14 som fått beslut så tror juni månad kommer behandla "lättare beslutsfallen dvs där ansökan + intervju + bevis överensstämmer för att beta av statistiken. Men augusti har de iaf kommit igång med lite. :)

LYCKA TILL
  • Deitch
    Doffer skrev 2015-05-29 20:37:25 följande:

Hej!

Är det någon annan här som är gift eller ihop med någon från Japan?

Deitch, du är väl ihop med en tjej från Japan? Skulle du eller någon annan berätta hur det ser ut och har sett ut för er hittils? Om ni är gifta och så vidare.
    Vi ansökte I slutet av januari och det har inte varit lätt för min fru som tycker att vi borde fått svar efter ungefär en månad.

Vi ansökte 26 januari och är sedan två veckor gifta. Inväntar registrering hos skatteverket. Som det ser ut efter att ha last denna tråden så får vi nog ett intervjumejl inom en månad, har jag rätt eller fel?

Doffer

P.S. All information är av intresse och jag svarar även på de frågor jag kan om någon undrar något :)

Vi är inte gifta. Min flickvän är väldigt frustrerad då något sådant här hade tagit någon vecka i Japan. Plus att hon har kontakt med några andra som sökte UT 2013 och 14 som fick positivt svar inom 1-2 månader. Så jag vet hur du känner dig. Personligen känner man ju sig på något sätt "ansvarig" för hur staten behandlar detta, iom att det är "vårat" land. Får ju dock komma ihåg att det inte på något sätt är vårat fel och att vi snarare gör allting underlätta och snabba på.

Det finns tyvärr inte mycket man kan göra än att försöka vara positiv, det är väl därför vi samlas här och stöttar varandra. Jag vet inte om det hjälper, men säg till din fru att alla i Japan - och resten av världen - sitter i samma situation. Alla ogillar det lika mycket, men det är iaf inte unikt för något individuellt fall.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid