Mimmipigg skrev 2015-05-29 16:51:19 följande:
De som blev förflyttade är vi då jag oxå skriver på flashback :) vi blev förflyttade till Västerås då det är den närmaste enheten enligt vår hemadress. Låter logiskt om det eventuellt vill ha en kompletterande intervju med anknytningspersonen. Vad jag hört så har Västerås hanterat mest pappersansökningar men även webbansökningar nu. Tror inte man blir flyttad till en speciell enhet pga tidigare asylansökan utan det är handläggaren som öppnar ansökan efter ambassadintervjun som bestämmer om det behövs mer utredning och som sen skickar det vidare till enheten närmast er hemadress. Precis som oss har det andra paret en asylansökan bakom sig men det är som sagt inte bekräftat att det är det som är anledingen till om varför de fått vänta så länge. Blir så less på migrationsverkets fula sätt att direkt skicka vidare ansökningar med tidigare asylansökningar för mer utredning och som jag skrivit tidigare så är en JO anmälan angående detta gjorts. Hoppas fler med liknande bakgrunder oxå JO anmäler detta då migrationsverket går emot denna lag 7 § Förvaltningslagen,
lagen.nu/1986:223 att varje ärende där någon enskild är part ska handläggas så enkelt, snabbt och billigt som möjligt utan att säkerheten eftersätts." Det innebär att Migrationsverket har en skyldighet att handlägga ärenden utan oskäliga dröjsmål.Förstår in riktigt hur migrationsverket kan se att säkerheten eftersätts om man har en asylansökan bakom sig. De som är asylsökande får ju vara i landet under handlingstiden så då har man ju tid o bygga upp ett förhållande. För min man tog det migrationsverket 1 år innan de gav honom första avslaget på hans asylansökan så tid finns det ju. Märks att jag är mycket frustrerad av o tvingas leva isär från honom men om en månad tänker vi utnyttja hans viseringsfria 90 dagar i schengen o det kommer bli sååå skönt o få slappna av en stund :) Kram
Det fungerar ungefär som Mimmipigg skriver. Personalen som tar ut ärendet från E3 värderar om det kan komma att krävas muntlighet med referenspersonen. I sådana fall blir det den närmaste enheten. I annat fall stannar ärendet på den enhet som plockat ut ärendet. Det är inte bara Västerås som handlägger pappersansökningar.
Jag har inget emot JO-anmälningar och hade förmodligen gjort en själv i er situation. Men jag vill påpeka att ni inte ska ha för stora förhoppningar. JO får väldigt många anmälningar i tillståndsärenden men det är endast något enstaka ärende, av principiell betydelse, som de går vidare med varje år och ber verket yttra sig. Om de inte begär yttrande får verket inte veta att en anmälan ingivits.
Att en tidigare asylsökande tas ur E3 är helt i enlighet med förvaltningslagen att ett ärende ska utredas som dess beskaffenhet kräver. Asylansökan tyder på att det primära intresset är att få ett uppehållstillstånd i Sverige. Då behövs en djupare seriositetsprövning och handläggningen kommer att ta längre tid. Har personen därtill begått ett lagbrott genom att inte återvända hem efter beslut om utvisning, vilket de flesta väljer att inte göra, har han fått ett återreseförbud och då får inte Migrationsverket bevilja uppehållstillstånd så länge förbudet gäller.