• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Baban

Hej alla

Min ansökan ser ut så här :

Webb ansökan 17 januari 2015

Ingen intervjumail än !!!

Är finns nån som fick intervjumail och ansökade från 15 januari 2015??

• jessib

Pratade med vår enhet idag. Hon sa att vi borde få handläggare snart (samma svar som innan...). Enda andra nyheten var att väntetiden ligger runt ett år (dock om vi får handläggare och allt ser bra ut lär ju svaret komma tidigare??). Jag ringde mest för att se så vi inte har blivit överflyttade för intervju eller liknande... Känner på mig att det kommer hända saker denna veckan :) 

• Ellaa
    jessib skrev 2015-06-01 10:20:23 följande:

Pratade med vår enhet idag. Hon sa att vi borde få handläggare snart (samma svar som innan...). Enda andra nyheten var att väntetiden ligger runt ett år (dock om vi får handläggare och allt ser bra ut lär ju svaret komma tidigare??). Jag ringde mest för att se så vi inte har blivit överflyttade för intervju eller liknande... Känner på mig att det kommer hända saker denna veckan :) 

De håller på ändrar väntetiderna hela tiden - jag får höra runt 9 månader eller "det kan vi inte svara på just nu". För mig verkar det som att de kontaktar/ger svar runt samma vecka som man når 9 månader. Så ni borde definitivt få höra nåt inom de närmaste 2 veckor Jessib, håller tummarna för Er! Vi är fortfarande en månad efter er typ, när ni hör något så kan jag börja få förhoppningar igen!

Lycka till! Vi väntar med dig :)
  • elin79

Intervju idag i Solna. Tog ca 30 min. Ingen aning om vad beslutet blir. Men hon hintade lite om att dom har ju " en förtur med deadline 16 juli"...jag har ju bf den 16 juli....så det kanske bådar gott det hon sade. Jag ska iaf ringa dom på fredag sade hon. Hon el hennes kollega kommer ta beslut. Och alla jäkla foton och sms som jag printat dag o natt ögnade hon bara igenom...ska du inte ha dom frågade jag..."nä jag skriver i datorn att du uppvisat bevis"...

Får vi avslag är det väl bara att överklaga...

• Naabz

Hej allihopa.
    Nu har det gått 9 månader sen jag och min fru ansökte. Vi ansökte 30 augusti och hade intervju den 4 mars. Ville bara uppdatera våran status här så ni som ligger inom samma tidsradie kan jämföra. Har inte ringt till migrationsverket idag eftersom måndagar inte känns som att de är på g. 
    Är det värt att JO anmäla?

vår enhet är Växjö

• sjömannen

Ser man på....... (Hämtat ur Göteborgs-Posten 2015-06-01)

Migrationsverket misstänks för brott

En man som nekades asyl återvände till Tjetjenien där han dödades "av myndigheter", enligt Migrationsverket som anmäler sig själv för misstänkt tjänstefel.

Mannen kom till Sverige för några år sedan. Efter att ha fått avslag på sin asylansökan återvände han i höstas självmant till Moskva och reste vidare till Tjetjenien.

Nu anser sig Migrationsverket ha fått trovärdiga uppgifter om att mannen "har dödats av myndigheter i den ryska delrepubliken", skriver verket i ett internt dokument.

"I det här fallet har vi gjort en intern utredning som visar att det finns anledning för mig att misstänka att det har begåtts tjänstefel", skriver generaldirektör Anders Danielsson som anmält händelsen - men inte några enskilda tjänstemän - till åklagare.

Enligt anmälan tyder en intern utredning, som tillsattes när dödsfallet blev känt, på att det förekommit brister i handläggningen. Enligt Anders Danielsson handlar det i huvudsak om att interna instruktioner och riktlinjer inte följts. Rutinerna ska ses över, lovar han.

Inga arbetsrättsliga åtgärder har vidtagits mot de aktuella tjänstemännen. Skulle åklagaren inleda förundersökning mot misstänkta personer får verkets personalansvarsnämnd bedöma vad som kan bli följden.

• Anonym (Vi väntar Beslut!!!)

Hoppas hoppas som snart som Möjligt Jessib :) vi är i tur bara en vecka efter er hoppas ni får svar i den vecka :) :)

Det är rät tiden att vi ska få höra något !!!

Den 11 blir det 9 månader väntetid :/

Och 2 månader och 1 vecka sen intervju !!

Hoppas den bästa bara för alla !!

• Ellaa
    Naabz skrev 2015-06-01 15:40:49 följande:

Hej allihopa.

Nu har det gått 9 månader sen jag och min fru ansökte. Vi ansökte 30 augusti och hade intervju den 4 mars. Ville bara uppdatera våran status här så ni som ligger inom samma tidsradie kan jämföra. Har inte ringt till migrationsverket idag eftersom måndagar inte känns som att de är på g. 

vår enhet är Växjö

Jo-anmälan kommer inte att ändra din specifika situation just nu dock tror jag den är viktig ur ett kollektiv perspektiv... Enda vi kan hoppas är att alla anmälningar tillsammans ger en signal av hur illa det är. Tycker du ska göra den.

Ring de imorgon och fråga hur det går - att det nu tom nått den gränsen där en JO-anmälan kan göras (säg inte att du gjort den). Gjorde ni pappers eller webbansökan?

Hoppas ni får höra något inom de närmaste 2 veckorna.

Har också Växjö enheten. Lycka till!
  • Ellaa
    Naabz skrev 2015-06-01 15:40:49 följande:

Hej allihopa.

vår enhet är Växjö

P.s när du ringer de, fråga de när de fick in informationen från ambassaden i Marocko. Fick de in intervjunpapprena samma dag som ni gjorde intervjun? Det var någon här på tråden som gjorde sin intervju i dec (partnern gjorde intervjun i hemlandet), migrationsverket fick in papprena i mars! Dvs 3-4 mån efteråt! Så kolla upp det när du ringer till de också. Håller tummarna för er!
  • Ellaa
    elin79 skrev 2015-06-01 15:29:27 följande:

Intervju idag i Solna. Tog ca 30 min. Ingen aning om vad beslutet blir. Men hon hintade lite om att dom har ju " en förtur med deadline 16 juli"...jag har ju bf den 16 juli....så det kanske bådar gott det hon sade. Jag ska iaf ringa dom på fredag sade hon. Hon el hennes kollega kommer ta beslut. Och alla jäkla foton och sms som jag printat dag o natt ögnade hon bara igenom...ska du inte ha dom frågade jag..."nä jag skriver i datorn att du uppvisat bevis"...

Får vi avslag är det väl bara att överklaga...

Vad bra att intervjun var kort! Vad frågade de? De måste ju se dig också höggravid så vad mer bevis behövs än det! Hoppas fredag is the day ni får ett beslut!

Håll oss uppdaterade :) håller tummarna!
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid