• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • MariusC

Min flickvän är från Japan. Ansökte 13 sep 14, intervju 5 mars...inget beslut, ingen handläggare. Sista gången jag ringde till enheten i Göteborg (2 veckor sen) svarade en otrevlig kvinna som dessutom pratade dålig svenska. Hon sa att det skall ta 18 månader och att just nu behandlar de ansökningar från slutet på 2013 och början på 2014. När jag ringde samma enhet för 2 månader sen så fick jag besked att de jobbade med de som har registrerats våren 2014.
    Det är hopplöst, det känns som att prata med en myndighet i något kommunistiskt land.

• Anonym (FLW)
    Doffer skrev 2015-05-29 20:37:25 följande:

Hej!

Är det någon annan här som är gift eller ihop med någon från Japan?

Deitch, du är väl ihop med en tjej från Japan? Skulle du eller någon annan berätta hur det ser ut och har sett ut för er hittils? Om ni är gifta och så vidare.
    Vi ansökte I slutet av januari och det har inte varit lätt för min fru som tycker att vi borde fått svar efter ungefär en månad.

Vi ansökte 26 januari och är sedan två veckor gifta. Inväntar registrering hos skatteverket. Som det ser ut efter att ha last denna tråden så får vi nog ett intervjumejl inom en månad, har jag rätt eller fel?

Doffer

P.S. All information är av intresse och jag svarar även på de frågor jag kan om någon undrar något :)

Hej alla,

Jag har följt tråden ett par månader och även om jag inte brukar skriva på forum tycker jag hela processen hos migrationsverket är så frustrerande att jag nu kommer dela med mig av mina erfarenheter...

Min fru kommer från Japan men har bott 9 år i England och har permanent uppehållstillstånd (indefinite leave to remain). Japan tillåter inte dubbel nationalitet och hon har valt att behålla sitt japanska pass då det för henne har högre värde än rösträtt i UK, vilket jag kan förstå. 

Vi har under en tid diskuterat att flytta till Sverige (även jag bor i England) och efter förhandlingar med mina chefer i UK och USA har jag fått igenom att jag kan sitta mer på hemmakontor.

I min enfald trodd jag detta skulle vara en process som tog runt tre månader då jag har vänner som flyttat tillbaka till Sverige för flera år sedan och det var runt den tid det tog för dem att lösa tillstånd.

Jag och min fru har varit tillsammans i över två år och den 16 juni har vi bott ihop under två år. Vi gifte oss i UK i November 2014.

Vi registrerade ansökan den 2 mars 2015 (elektronisk) i tron att allt skulle vara grönt i juni då vi planerade att köpa en ny lägenhet, i Sverige, med eventuell flytt i augusti.

Efter ett par veckor ringde jag till migrationsverket för att höra hur det fungerade med intervju för min fru och de meddelade att det kunde ta runt 6 månader att bli kallad pga hög belastning hos ambassaderna. Så, polletten trillade ner att det här lär bli betydligt mer utdragen än de tre månaderna...

Nåväl, då det verkade vara så otroligt hög press på att få tid bad jag min fru kontakta ambassaden i London och boka tid så vi har riktigt god framförhållning. Ambassaden var riktigt tillmötesgående och vi fick intervju den 28 april(!!!) vilket är betydligt kortare än de utlovade 6 månaderna. Intervjun gick bra och eftersom jag fanns i närheten ställde de ett även ett par frågor till mig.

Efter besöket på ambassaden har jag varit i kontakt med migrationsverket tre gånger...

1) En vecka efter intervju ville jag bara se att allt material har kommit in. Det har det och vi ligger i Sundsvall, som inte jobbar med elektroniska ärenden(!) men de reggade vår intervju i systemet. Jag frågade hur lång tid allt kan komma att ta och fick svaret att det borde vara klart om max 14 månader från ansökan. De bad mig återkomma ett par veckor senare och kontakta någon enhet som jobbar med elektroniska ärenden typ Örebro eller Umeå för att se om någon köplacering finns.
    2) Ringde att par veckor senare och pratade med Umeå som var förvånade att jag ringde till dem då ärendet faktiskt ligger i Sundsvall (även om de inte handlägger elektroniska ärenden). Jag blev väl bemött och lovad att detta inte skulle ta längre än 9 månader att få klart och allt såg komplett ut. De bad mig ringa om någon vecka igen för att se om ärendet har blivit flyttat från Sundsvall.
    3) Ringde efter en vecka och var i kontakt med Örebro för att se om min fru kunde åka på semester med mig till Sverige under väntetiden. Hon har ett japanskt pass (inte viseringsfri) men har permanent uppehållstillstånd i England vilket ger henne fri rätt att resa i EU. De kom fram till att det var OK för henne att komma på semester men bör inte vara här då beslutet tas (när det nu kan hända). Jag fick också veta att väntetiden kan vara upp till 9 månader men att det kan tas beslut inom veckor eller månader beroende på olika faktorer. Ärendet låg fortfarande i Sundsvall.

Jag vet att många har väntat väldigt länge på beslut och att många har det väldigt tufft då de lever borta från sin partner. Vi har endast väntat i 3 månader och har förmånen att bo ihop i England under väntetiden. Min stora irritation är att det inte verkar finnas en klar struktur eller ram för procedurer. Det är omöjligt att få samma svar från olika personer och det finns ingen offentlighet i process och tillvägagångssätt.

Jag kommer att ringa om en månad igen och har inte allt för höga förhoppningar. Jag är inställd på att vi fortfarande kommer att ligga i Sundsvall i väntan på att någon annan enhet tar över ärendet samt att all fortsatt planering av framtiden får ligga på is....

Cheers

• sjömannen
    Anonym (FLW) skrev 2015-05-30 14:05:13 följande:

Hej alla,

Jag har följt tråden ett par månader och även om jag inte brukar skriva på forum tycker jag hela processen hos migrationsverket är så frustrerande att jag nu kommer dela med mig av mina erfarenheter...

Min fru kommer från Japan men har bott 9 år i England och har permanent uppehållstillstånd (indefinite leave to remain). Japan tillåter inte dubbel nationalitet och hon har valt att behålla sitt japanska pass då det för henne har högre värde än rösträtt i UK, vilket jag kan förstå. 

Vi har under en tid diskuterat att flytta till Sverige (även jag bor i England) och efter förhandlingar med mina chefer i UK och USA har jag fått igenom att jag kan sitta mer på hemmakontor.

I min enfald trodd jag detta skulle vara en process som tog runt tre månader då jag har vänner som flyttat tillbaka till Sverige för flera år sedan och det var runt den tid det tog för dem att lösa tillstånd.

Jag och min fru har varit tillsammans i över två år och den 16 juni har vi bott ihop under två år. Vi gifte oss i UK i November 2014.

Vi registrerade ansökan den 2 mars 2015 (elektronisk) i tron att allt skulle vara grönt i juni då vi planerade att köpa en ny lägenhet, i Sverige, med eventuell flytt i augusti.

Efter ett par veckor ringde jag till migrationsverket för att höra hur det fungerade med intervju för min fru och de meddelade att det kunde ta runt 6 månader att bli kallad pga hög belastning hos ambassaderna. Så, polletten trillade ner att det här lär bli betydligt mer utdragen än de tre månaderna...

Nåväl, då det verkade vara så otroligt hög press på att få tid bad jag min fru kontakta ambassaden i London och boka tid så vi har riktigt god framförhållning. Ambassaden var riktigt tillmötesgående och vi fick intervju den 28 april(!!!) vilket är betydligt kortare än de utlovade 6 månaderna. Intervjun gick bra och eftersom jag fanns i närheten ställde de ett även ett par frågor till mig.

Efter besöket på ambassaden har jag varit i kontakt med migrationsverket tre gånger...

1) En vecka efter intervju ville jag bara se att allt material har kommit in. Det har det och vi ligger i Sundsvall, som inte jobbar med elektroniska ärenden(!) men de reggade vår intervju i systemet. Jag frågade hur lång tid allt kan komma att ta och fick svaret att det borde vara klart om max 14 månader från ansökan. De bad mig återkomma ett par veckor senare och kontakta någon enhet som jobbar med elektroniska ärenden typ Örebro eller Umeå för att se om någon köplacering finns.
    2) Ringde att par veckor senare och pratade med Umeå som var förvånade att jag ringde till dem då ärendet faktiskt ligger i Sundsvall (även om de inte handlägger elektroniska ärenden). Jag blev väl bemött och lovad att detta inte skulle ta längre än 9 månader att få klart och allt såg komplett ut. De bad mig ringa om någon vecka igen för att se om ärendet har blivit flyttat från Sundsvall.
    3) Ringde efter en vecka och var i kontakt med Örebro för att se om min fru kunde åka på semester med mig till Sverige under väntetiden. Hon har ett japanskt pass (inte viseringsfri) men har permanent uppehållstillstånd i England vilket ger henne fri rätt att resa i EU. De kom fram till att det var OK för henne att komma på semester men bör inte vara här då beslutet tas (när det nu kan hända). Jag fick också veta att väntetiden kan vara upp till 9 månader men att det kan tas beslut inom veckor eller månader beroende på olika faktorer. Ärendet låg fortfarande i Sundsvall.

Jag vet att många har väntat väldigt länge på beslut och att många har det väldigt tufft då de lever borta från sin partner. Vi har endast väntat i 3 månader och har förmånen att bo ihop i England under väntetiden. Min stora irritation är att det inte verkar finnas en klar struktur eller ram för procedurer. Det är omöjligt att få samma svar från olika personer och det finns ingen offentlighet i process och tillvägagångssätt.

Jag kommer att ringa om en månad igen och har inte allt för höga förhoppningar. Jag är inställd på att vi fortfarande kommer att ligga i Sundsvall i väntan på att någon annan enhet tar över ärendet samt att all fortsatt planering av framtiden får ligga på is....

Cheers

Smart kille du! Du har förstått hur valserna går på migrationsverket. Som svensk så skäms man ju!
  • Doffer

Tack för era svar :)

Svårt att säga om det var positivt eller negativt. Min fru är inte heller helt nöjd med situation om man ska uttrycka det milt och vi försökte ringa/mejla ambassaden utan något positivt svar. Känslan av maktlöshet är verkligen påtaglig och det som gör det lite värre är att min fru har en rätt så dålig sits så att bara vänta och se glad ut funkar inte riktigt för henne.

Om man bara kunde få reda på något så hade det hela varit mycket bättre. Det är sant att man känner ett visst ansvar och det är så jobbigt att man vet med sig att vårt fall egentligen inte kräver någon större utredning, vilket säkert också är sant för många andra här. Som tur var kan vi fylla denna delen av livet med lite minnen tack vare giftermålet i Japan men annars så känns det ju verkligen som förlorad tid som man inte får tillbaka...

Min fru har tolkat den långa väntetiden som att vi kommer att få avslag och naturligtvis tvivlar jag starkt på det.

Jag hoppas det löser sig snabbt för oss alla :) Återigen tack ska ni ha.

Doffer

• Shinjirarenai

Jag har också följt tråden länge men inte skrivit tidigare. Det har liksom legat i dagsrutinen framför datorn varje kväll att kolla (med minimalt med hopp) status på vår ansökan, samt läsa de senaste inläggen både här och på Flashback (vars layout för övrigt inte får ögonen att blöda som de gör här...).

Jag har också japansk flickvän, som bott och arbetat i London. Då jag har flera vänner som sökt UT för några år sedan trodde jag vi var ute i god tid i mitten av november med vår ansökan, ett halvår före den tidpunkt då vi senast ville flytta ihop med tanke på hennes jobb och så. De verkar ha egna procedurer i London för vi fick också, precis som "FLW" en tid för intervju tidigt efter kontakt med ambassaden, utan att ha fått något intervjumail. Men nu har det gått 4 månader efter intervjun och vi har tappat det hopp vi fick då att vi skulle slippa skiljas någon längre tid. Hon är nu i Japan och väntar.

Jag har själv bott i Japan och känner flera svenskar som bor där. Det är inte sant att deras hantering av visum och mottagande av utlänningar i allmänhet är ens i närheten upp till den standarden av service som man allmänt är van vid i landet, utan det finns mycket att klaga på där också. Men vi pratar givetvis inte om några 9-18 månaders handläggningstid som är rent vansinne. För många sökande torde förhållandets status vara tämligen förändrat efter runt ett års väntan då man träffats några enstaka gånger, om alls. Därmed borde hela ansökan bli ogiltig och ingen skulle kunna få UT. En första liten liten åtgärd mot en människovärdig hantering, som en femåring hade kommit på, är naturligtvis att tillåta sökanden att obegränsat befinna sig i Sverige under hela handläggningstiden precis som flyktingar redan gör.

• Migränverket

Dårar som ska undersöka "seriositet" när det tvingar par att leva åtskilda i evigheter. Hur det kan få vara så är obegripligt men allt är ju på tok i det nya Sverige.

• Ott

Tack Göteholm2015 och Ellaa för svaren angående bevis att ta med sig till intervjun! :)

• Deitch
    Shinjirarenai skrev 2015-05-30 21:21:00 följande:

Jag har själv bott i Japan och känner flera svenskar som bor där. Det är inte sant att deras hantering av visum och mottagande av utlänningar i allmänhet är ens i närheten upp till den standarden av service som man allmänt är van vid i landet, utan det finns mycket att klaga på där också. Men vi pratar givetvis inte om några 9-18 månaders handläggningstid som är rent vansinne.

Jag har själv bott där i flera år, och det är helt riktigt att det var flera saker som jag var irriterad på. Jag gick igenom byte av visum-status, begäran av re-entry permisson med mera, och tyckte det var jobbigt och onödigt när jag gick igenom det. Men det jobbiga i detta var att man var tvungen att åka till institutionen och göra det manuellt, och stå i kö i 90 minuter bland alla andra utlänningar. Men sen var det liksom klart, och du fick svar inom dagar eller någon vecka (kommer inte ihåg exakt, det var många år sedan)

Som du själv sa, det går ju inte riktigt att jämföra med svenska migrationsverkets "du kanske får svar någon gång inom de närmsta 2 åren". Det kanske lät som att jag menade att Japan är perfekt, det var inte min mening, men de är decennier före Sverige.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid