Doffer skrev 2015-05-29 20:37:25 följande:
Hej!
Är det någon annan här som är gift eller ihop med någon från Japan?
Deitch, du är väl ihop med en tjej från Japan? Skulle du eller någon annan berätta hur det ser ut och har sett ut för er hittils? Om ni är gifta och så vidare.
Vi ansökte I slutet av januari och det har inte varit lätt för min fru som tycker att vi borde fått svar efter ungefär en månad.
Vi ansökte 26 januari och är sedan två veckor gifta. Inväntar registrering hos skatteverket. Som det ser ut efter att ha last denna tråden så får vi nog ett intervjumejl inom en månad, har jag rätt eller fel?
Doffer
P.S. All information är av intresse och jag svarar även på de frågor jag kan om någon undrar något :)
Hej alla,
Jag har följt tråden ett par månader och även om jag inte brukar skriva på forum tycker jag hela processen hos migrationsverket är så frustrerande att jag nu kommer dela med mig av mina erfarenheter...
Min fru kommer från Japan men har bott 9 år i England och har permanent uppehållstillstånd (indefinite leave to remain). Japan tillåter inte dubbel nationalitet och hon har valt att behålla sitt japanska pass då det för henne har högre värde än rösträtt i UK, vilket jag kan förstå.
Vi har under en tid diskuterat att flytta till Sverige (även jag bor i England) och efter förhandlingar med mina chefer i UK och USA har jag fått igenom att jag kan sitta mer på hemmakontor.
I min enfald trodd jag detta skulle vara en process som tog runt tre månader då jag har vänner som flyttat tillbaka till Sverige för flera år sedan och det var runt den tid det tog för dem att lösa tillstånd.
Jag och min fru har varit tillsammans i över två år och den 16 juni har vi bott ihop under två år. Vi gifte oss i UK i November 2014.
Vi registrerade ansökan den 2 mars 2015 (elektronisk) i tron att allt skulle vara grönt i juni då vi planerade att köpa en ny lägenhet, i Sverige, med eventuell flytt i augusti.
Efter ett par veckor ringde jag till migrationsverket för att höra hur det fungerade med intervju för min fru och de meddelade att det kunde ta runt 6 månader att bli kallad pga hög belastning hos ambassaderna. Så, polletten trillade ner att det här lär bli betydligt mer utdragen än de tre månaderna...
Nåväl, då det verkade vara så otroligt hög press på att få tid bad jag min fru kontakta ambassaden i London och boka tid så vi har riktigt god framförhållning. Ambassaden var riktigt tillmötesgående och vi fick intervju den 28 april(!!!) vilket är betydligt kortare än de utlovade 6 månaderna. Intervjun gick bra och eftersom jag fanns i närheten ställde de ett även ett par frågor till mig.
Efter besöket på ambassaden har jag varit i kontakt med migrationsverket tre gånger...
1) En vecka efter intervju ville jag bara se att allt material har kommit in. Det har det och vi ligger i Sundsvall, som inte jobbar med elektroniska ärenden(!) men de reggade vår intervju i systemet. Jag frågade hur lång tid allt kan komma att ta och fick svaret att det borde vara klart om max 14 månader från ansökan. De bad mig återkomma ett par veckor senare och kontakta någon enhet som jobbar med elektroniska ärenden typ Örebro eller Umeå för att se om någon köplacering finns.
2) Ringde att par veckor senare och pratade med Umeå som var förvånade att jag ringde till dem då ärendet faktiskt ligger i Sundsvall (även om de inte handlägger elektroniska ärenden). Jag blev väl bemött och lovad att detta inte skulle ta längre än 9 månader att få klart och allt såg komplett ut. De bad mig ringa om någon vecka igen för att se om ärendet har blivit flyttat från Sundsvall.
3) Ringde efter en vecka och var i kontakt med Örebro för att se om min fru kunde åka på semester med mig till Sverige under väntetiden. Hon har ett japanskt pass (inte viseringsfri) men har permanent uppehållstillstånd i England vilket ger henne fri rätt att resa i EU. De kom fram till att det var OK för henne att komma på semester men bör inte vara här då beslutet tas (när det nu kan hända). Jag fick också veta att väntetiden kan vara upp till 9 månader men att det kan tas beslut inom veckor eller månader beroende på olika faktorer. Ärendet låg fortfarande i Sundsvall.
Jag vet att många har väntat väldigt länge på beslut och att många har det väldigt tufft då de lever borta från sin partner. Vi har endast väntat i 3 månader och har förmånen att bo ihop i England under väntetiden. Min stora irritation är att det inte verkar finnas en klar struktur eller ram för procedurer. Det är omöjligt att få samma svar från olika personer och det finns ingen offentlighet i process och tillvägagångssätt.
Jag kommer att ringa om en månad igen och har inte allt för höga förhoppningar. Jag är inställd på att vi fortfarande kommer att ligga i Sundsvall i väntan på att någon annan enhet tar över ärendet samt att all fortsatt planering av framtiden får ligga på is....
Cheers