• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Donna90

En månad kvar till JO-anmälan! Kan man göra anmäla så fort man är inne på månad 9 eller ska man låt den passera först? Tänker mer på att man enligt lag ska få beslut inom 9 månader och då kanske man ska låta hela månaden löpa ut först. Hur har ni andra gjort som redan gjort anmälan? 

• forzainter

Pratat nyss med Tillståndsenhet 1 i Norrköping (vår ansökan hör dit) så sa hon att vi inte har handläggare än, kanske om en månad !! Men hon sa vi håller på och jobba med juni ansökningar :( så detta verkar ta lång tid tills man får beslut ! Funderar på ta semester och resa till frugan, vi sökte juni 2014 och har inte ens handläggare än !!!

• frippis

Hoppsan, detta var inga trevliga nyheter. Jag ringde växeln och där sa killen att de jobbar med ärenden inlämnade Januari och Februari 2014 :(

Dock så var de till skillnad mot växjö väldigt artiga och trevliga och jag fick telefonnummer till teamleader som dock inte var där nu. Direktnummer till Solna är iaf 010-485 7553 om någon behöver det.

• Migränverket

7 dagar kvar till JO-anmälan. Gör samma dag det gått 9 månader. Jävla tattarverk!!!!!!!

• Deitch
    frippis skrev 2015-06-02 12:13:38 följande:

Hoppsan, detta var inga trevliga nyheter. Jag ringde växeln och där sa killen att de jobbar med ärenden inlämnade Januari och Februari 2014 :(

Dock så var de till skillnad mot växjö väldigt artiga och trevliga och jag fick telefonnummer till teamleader som dock inte var där nu. Direktnummer till Solna är iaf 010-485 7553 om någon behöver det.

Du kan inte lita på vad de säger, det är därför det mer eller mindre är meningslöst att ringa dem. Ringer du 10 gånger får du 10 olika svar. Pratar du med samma person 2 gånger får du också 2 olika svar.

Det är ingen idé att utgå från deras "vi arbetar med februari 2014" för nästa gång arbetar de med september 2014. Och nästa gång med maj 2014. Bara strunta i dem och ta istället del av andras- och dela med dig av information angående din ansökan. Det ger en mycket bättre bild av processen än all BS som migrationsverket sprider.
    Statistik över UT-ansökningar: www.dropbox.com/s/sak16j81mv9v9v0/UT-ansokan.xlsx
  • frippis
    Smilla75 skrev 2015-05-20 19:54:51 följande:
    Varje vecka får JO anmälningar från par som har fått vänta länge på beslut. JO tar inte upp dessa ärenden, dvs de ber inte Migrationsverket yttra sig och de ger inte någon kritik. Det måste till något mer än bara lång tid. Senast JO yttrade sig gällde saken att Migrationsverket kritiserades för att prioritera elektroniska ansökningar framför pappersansökningar. Där har verket gjort rättning.
    Jag lämnade in in JO anmälan mot JO nu för att de inte utreder dessa fall.

Min motivering var att lagstiftaren med "särskilda skäl" inte kan mena att majoriteten av fallen ska ta längre än 9 månader. Speciellt inte om man gallrar bort förtursärendena ur statistiken.

Antagligen så blir det väl ingen reaktion, men jag har gjort vad jag kan nu.
  • Migränverket
    frippis skrev 2015-06-02 13:25:54 följande:

Jag lämnade in in JO anmälan mot JO nu för att de inte utreder dessa fall.

Min motivering var att lagstiftaren med "särskilda skäl" inte kan mena att majoriteten av fallen ska ta längre än 9 månader. Speciellt inte om man gallrar bort förtursärendena ur statistiken.

Antagligen så blir det väl ingen reaktion, men jag har gjort vad jag kan nu.

JO-anmälan är meningslösa när man inte lever i en demokrati. Man borde införa officiellt undantagstillstånd i landet p g a asylpolitiken.
  • Mimmipigg
    Elinmarie skrev 2015-06-02 11:21:48 följande:

Hej på er! Har nyss pratat med migrationsverket. Frågade lite angående om min pojkvän kan komma hit som turist då han är viseringsfri i 90 dagar. Det kunde han göra utan problem sa mannen i telefon och vi kommer inte förlora våran plats i kön, det enda som kommer hända är att dom ej kan ta ett beslut i vårat ärende så länge han befinner sig här i Sverige, men det gick bra att åka till några utav våra grannländer. Eller en tur ner i Europa, när det är dags för dom att ta beslut. Dom kommer inte höra av sig när det närmar sig om beslut men han sa att vi kan ringa till dom när vi planerar att åka iväg och sedan ringa dom och säga att nu är det fritt fram att ta beslut för nu åker vi iväg 2 veckor :) Min sambo behöver alltså inte åka hela vägen hem till sitt hemland som är Mexiko.
    Detta gäller ju dock BARA viseringsfria personer.
    Det finns heller ingen risk att dom blir stoppade på flygplatsen och nekad inresa. Nej nej.. Mannen jag pratade med var bestämd på sin sak och lät mycket trovärdig och trevlig var han också jämfört med vissa andra på verket :) Vårat ärende låg i E3 systemet men ingen handläggare har ännu öppnat eller sett vårat ärende. Vi ansökte 18 september 2014, intervju 18 mars i mexiko city där vi väntat tillsammans tills nu. Jag frågade också hur lång tid det kommer ta till beslut, om det ens är någon mening att min sambo kommer hit.. Han svarade - Om jag ska vara ärlig är det inte 3 veckor innan ni får beslut, utan som det ser ut nu med väntetiderna skulle jag gissa att september ligger på 3 månader innan kanske någon öppnar och tittar igenom vårat ärende och sedan ger beslut.

Vad skönt o höra att det inte finns nån risk att de blir nekade inresa under en pågående ansökan :D. Har läst om fler som kommit hit under ansökningstiden utan problem. Jag har varit lite oroad för det då vi har bokat biljett till min man nu i början på juli. Han kommer oxå från ett viseringsfritt land (Albanien) och jag har inga förhoppningar på att vi kommer få en handläggare under tiden han är här. Vi har väntat nu i 10månader o 1 dag o sist jag ringde vår enhet så kommer det ta minst 8 månader innan vi ens får en handläggare så det ska bli så underbart att få vara tillsammans i minst 90 dagar o få dela vardagen igen :)
  • Elinmarie
    Mimmipigg skrev 2015-06-02 14:01:34 följande:
    Vad skönt o höra att det inte finns nån risk att de blir nekade inresa under en pågående ansökan :D. Har läst om fler som kommit hit under ansökningstiden utan problem. Jag har varit lite oroad för det då vi har bokat biljett till min man nu i början på juli. Han kommer oxå från ett viseringsfritt land (Albanien) och jag har inga förhoppningar på att vi kommer få en handläggare under tiden han är här. Vi har väntat nu i 10månader o 1 dag o sist jag ringde vår enhet så kommer det ta minst 8 månader innan vi ens får en handläggare så det ska bli så underbart att få vara tillsammans i minst 90 dagar o få dela vardagen igen :)

Ja det var inga problem sa han! Allt lät riktigt bra när han pratade!
    Men vad har dom sagt till dig? Har dom sagt att ni inte förlorar er plats i kön om han åker hit? Jag var ju lite rädd att man hamnar bak i kön men det fanns ingen risk sa han men man vet ju aldrig..  Har du ringt och kollat med fler personer? :) Berätta gärna lite vad de sagt till dig :)
    Skönt att ni får vara tillsammans, det hjälper ju så otroligt mycket! :)
  • Ellaa
    Elinmarie skrev 2015-06-02 11:21:48 följande:

Hej på er! Har nyss pratat med migrationsverket. Frågade lite angående om min pojkvän kan komma hit som turist då han är viseringsfri i 90 dagar. Det kunde han göra utan problem sa mannen i telefon och vi kommer inte förlora våran plats i kön, det enda som kommer hända är att dom ej kan ta ett beslut i vårat ärende så länge han befinner sig här i Sverige, men det gick bra att åka till några utav våra grannländer. Eller en tur ner i Europa, när det är dags för dom att ta beslut. Dom kommer inte höra av sig när det närmar sig om beslut men han sa att vi kan ringa till dom när vi planerar att åka iväg och sedan ringa dom och säga att nu är det fritt fram att ta beslut för nu åker vi iväg 2 veckor :) Min sambo behöver alltså inte åka hela vägen hem till sitt hemland som är Mexiko.

Detta gäller ju dock BARA viseringsfria personer.

Det finns heller ingen risk att dom blir stoppade på flygplatsen och nekad inresa. Nej nej.. Mannen jag pratade med var bestämd på sin sak och lät mycket trovärdig och trevlig var han också jämfört med vissa andra på verket :) Vårat ärende låg i E3 systemet men ingen handläggare har ännu öppnat eller sett vårat ärende. Vi ansökte 18 september 2014, intervju 18 mars i mexiko city där vi väntat tillsammans tills nu. Jag frågade också hur lång tid det kommer ta till beslut, om det ens är någon mening att min sambo kommer hit.. Han svarade - Om jag ska vara ärlig är det inte 3 veckor innan ni får beslut, utan som det ser ut nu med väntetiderna skulle jag gissa att september ligger på 3 månader innan kanske någon öppnar och tittar igenom vårat ärende och sedan ger beslut.

Hej! Det låter ju bra svaret som du fick, har dock hört annat via email från de. :( Skulle vilja att min sambo åkte med hem till Sverige med mig men utifrån det svaret som jag flck var det att det finns risk för avslag - allt beror på handläggaren. En kan ge ett svar, tänk om handläggaren gör annat? De säger och tycker olika om den saken hela tiden! Tror att ha det på mail skulle vara bäst isåfall så det inte uppstår problem. :/ Men stoppad på flygplats kommer de verkligen inte göra det finns ingen lag som hindrar de att resa - utan detta är mera Migratlonsverkets egna lag som de kan i stort sett olagligtvis maktutövar - de skrev till mig "ni fär göra som ni vill men handläggare får ge avslag pga ansökande befinner sig i Sverige". Så vart orolig av den risken. Jag tänker, tänk om jag ringer in och säger att han är i Sverige - kommer de notera det då i fallet för att handläggaren ska kunna se? Tänk om handläggare är redo att ta beslut på plats - men måste avvakta för att 1) ringa oss och meddela att nu ska jag ta beslut 2) handläggaren kan ändå inte ta beslut då för hen måste vänta på att personen lämnar landet etc. Så upptagna som de verkar vara så tvivlar jag på att de kommer sedan ta beslut så fort personen lämnar landet utan lär börja arbeta med andra ärenden. Vilket dilemma speciellt när man har fått annat svar på mail. Ska maila de och se vad de säger - får jag samma svar som dig så skriver jag ut den ifall det skulle vara något.

När han sa 3 månader för beslut för sept månad - menade han from intervju eller NU framåt 3 månader? Pratade du med växeln eller din enhet? Isåf vilken enhet?

Håll oss uppdaterade - hoppas ni får en bra sommar i Sverige det underlättar att vara med sin partner :)
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid