• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • frippis

Vilka fler som ansökt i augusti väntar på svar?
    Vi ansökte 20 augusti 2014 (web).
    Intervju 18 maj. (Minns inte på rak arm när vi fick mailet, men tror det var början av feb).

Först låg vi i växjö, men nu ligger vi visst i Solna.

Land Ukraina.

• Elaaunna
    Baban skrev 2015-06-01 19:02:56 följande:

Hej alla

Status ; webbsökande 17-01-2015, intervjumail med komplettering mail idag 01-06-2015 KL 17:28

Ambassad i Tehran

Ska åka till myndigheter imorgon och hämta dokument som migrationsverket vill ha och skicka vidare till migrationsverket om jag hinner sen ska boka tid hos ambassaden.

Lycka till Baban!
  • Ellaa
    frippis skrev 2015-06-02 00:34:51 följande:

Vilka fler som ansökt i augusti väntar på svar?

Vi ansökte 20 augusti 2014 (web).

Intervju 18 maj. (Minns inte på rak arm när vi fick mailet, men tror det var början av feb).

Först låg vi i växjö, men nu ligger vi visst i Solna.

Land Ukraina.

Hej, har du ringt de? Vad sa de sist du ringde?

Bor du i stockholm?

Smilla75: hur kan man veta om man blir förflyttad pga ytterligare utredning dvs att man själv kallas på intervju (den svenska medborgaren) och om man bara är förflyttad pga slumpen?
  • forzainter

Snälla kan/vet någon telefonnummer till Tillståndsenhet 1Norrköping ? För de där j*vla migrationen leker med mig, när jag ringer Kundtjänsten i Migrationsverket och frågar om nummret så säger de ring växeln 0771-235 235 och så kopplar de dig men när jag ringer de så säger de ring kundtjänsten i migrationen ! Leker de med folk eller vad !!!

• Lennypenny

Fikk mail av vår handläggare nå.

Hun skulle forsøke å gi oss et beslut i løpet av juni. Håper det. Hadde intervju for 1 mnd siden, og har ventet i over 1 år....

• Deitch
    Lennypenny skrev 2015-06-02 09:07:32 följande:

Fikk mail av vår handläggare nå.

Hun skulle forsøke å gi oss et beslut i løpet av juni. Håper det. Hadde intervju for 1 mnd siden, og har ventet i over 1 år....

Hoppas på det! Du har ju väntat jättelänge!
    Statistik över UT-ansökningar: www.dropbox.com/s/sak16j81mv...okan.xlsx
  • sjömannen
    elin79 skrev 2015-06-01 18:27:31 följande:

Varför blir dt frågetecken när jag gör utropstecken....

Förmodligen för att du trycker på fel tangent !!!!! 
  • Elinmarie

Hej på er! Har nyss pratat med migrationsverket. Frågade lite angående om min pojkvän kan komma hit som turist då han är viseringsfri i 90 dagar. Det kunde han göra utan problem sa mannen i telefon och vi kommer inte förlora våran plats i kön, det enda som kommer hända är att dom ej kan ta ett beslut i vårat ärende så länge han befinner sig här i Sverige, men det gick bra att åka till några utav våra grannländer. Eller en tur ner i Europa, när det är dags för dom att ta beslut. Dom kommer inte höra av sig när det närmar sig om beslut men han sa att vi kan ringa till dom när vi planerar att åka iväg och sedan ringa dom och säga att nu är det fritt fram att ta beslut för nu åker vi iväg 2 veckor :) Min sambo behöver alltså inte åka hela vägen hem till sitt hemland som är Mexiko.
    Detta gäller ju dock BARA viseringsfria personer.
    Det finns heller ingen risk att dom blir stoppade på flygplatsen och nekad inresa. Nej nej.. Mannen jag pratade med var bestämd på sin sak och lät mycket trovärdig och trevlig var han också jämfört med vissa andra på verket :) Vårat ärende låg i E3 systemet men ingen handläggare har ännu öppnat eller sett vårat ärende. Vi ansökte 18 september 2014, intervju 18 mars i mexiko city där vi väntat tillsammans tills nu. Jag frågade också hur lång tid det kommer ta till beslut, om det ens är någon mening att min sambo kommer hit.. Han svarade - Om jag ska vara ärlig är det inte 3 veckor innan ni får beslut, utan som det ser ut nu med väntetiderna skulle jag gissa att september ligger på 3 månader innan kanske någon öppnar och tittar igenom vårat ärende och sedan ger beslut.

• frippis
    Ellaa skrev 2015-06-02 01:10:55 följande:
    Hej, har du ringt de? Vad sa de sist du ringde?

Bor du i stockholm?
    Nä, jag har inte ringt dem. Kanske borde göra det och höra vad som händer.
    Jag mailade in till kundtjänst. Och då sa de att jag numera låg på enhet 3 stockholm. Som tydligen är Solna.

Jag bor i Sundsvall, och här finns det ju också en enhet. Så jag tror inte jag ska på intervju eller så.
  • Lennypenny
    Deitch skrev 2015-06-02 09:47:06 följande:

Hoppas på det! Du har ju väntat jättelänge!

Takk

Har du ventet lenge også?
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid