• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Deitch
    user1991 skrev 2015-07-02 07:09:11 följande:
    Hej Deitch!

Det är första gången jag skriver i detta forum men jag har följt tråden väldigt länge. Jag och min fru väntar just nu på hennes uppehållstillstånd. Våran ansökan ser ut såhär:

Ansökan: 11 november 2014

Intervjumail: 17 april 2015

Intervju: 6 maj 2015

Land: Tunisien

Jag undrar om du skulle kunna ta med oss i din statistik också som jag har tittat på, och jag tycker den verkar väldigt intressant! Undrar också, visst är det någon här på forumet som jobbar på migrationsverket? Skulle gärna vilja ta kontakt med den personen också. Jag är väldigt tacksam för all hjälp! Om någon annan kan hjälpa till med något eller ge något tips eller dylikt så självklart uppskattas det också!
    Hej user1991, kul att du börjat skriva =)
    Jag har lagt till dig i statistiken, hoppas ni får beslut snabbt!
  • Ellaa
    Naabz skrev 2015-07-02 02:23:43 följande:

Hej Ellaa...såg oxå personen på flashback. Tror du det är sant som hen skriver? Man blir ju väldigt rädd när man läser att det kan gå till så som hen beskriver det.

Jag tror det är sant, han skrev väldigt mycket innan om hans situation samt hade personen som han hade talat med innan sagt okt ansökningar lär få vänta till dec = 14 mån. Nu säger ju några få upp till 14 mån.

Som den personen från MigV som Han talade med sa:

"Vissa har tur". Någon erkänner iaf. Och inte första oktober-ansökan som får beslut, då önska man att man hade lika mycket tur iaf, vi är från okt och USA som de. Men nope, jag tvivlar på det. Och Växjö verkar ha samma person som jobbar i växeln, hon jag talade med igår sa: Inget har hänt sedan 29 juni när du ringde sist. Jag sa: ok, jag ringer imorgon eller överimorgon då. Väntetiden gör en desperat. Hon hade inget att säga tillbaka. Då får de svara varje dag även om det inte är någon handläggare sen är min sambo här i Sverige på sina 99 viseringsfria dagar så ifall vi får handl. vill jag veta så fort som möjligt. Ni har dock också Växjö och väntat redan 11 mån, va? Hoppas ni får höra nåt i aug!
  • Ellaa
    ebuer skrev 2015-06-09 19:59:52 följande:

Hej

Vi har sökt i oktober och änsöken ligger hos västerås enheten. Min man fikk intervju Mail i 15 april og vært i intervjuet 30 april.

Etter mannen min har vært i interjuet vi at ringt västerås, hver gang vi ringer de sier at dere skal vente, vi tar kontakt når det skjer noe. Men jeg har ringt etter en stund igjen og de sa att de skal invitere meg også til intervjuet. Men jeg har ikke fått Mail enda. Det har gått ca.3 vekker. Er det noen som vet når man får dette mailen? Hvor lang tid tar det. Det er forskjellige händleggare som svarer når vi ringer og alle sier forskjellige ventetider. Det er så irriterende å vente og man ikke får ett onkli svar.

Hej, aha här skrev du att någon hade sagt att du också skulle på intervju, du fick dock aldrig det mailet. Jag förstår din frustration att de säger OLIKA hela tiden.... Det sista jag läste om Västerås är den här personen från Flashback som också har västerås, de ansökte Januari 2014, dvs 18 månader sedan och de har fått handläggare, handläggaren på Västerås sa:

"jag håller på med ärenden från 2013".... Sedan när personen skrev tillbaka på det mailet så får han en AUTOREPLY på semester åter i Aug. Deras handläggare är alltså borta 1/3 av hela sommaren!!!!!! Ett skämt... Inte nog att de redan väntat sedan januari 2014, och har en handläggare som jobbar med 2013 ärenden fortfarande, 2 år gamla ärenden. Sen är handläggaren borta så länge! Usch!
  • georgethepower

Hej deitch,

skriv mig också i din statistik.

Ansökan: 2014.11.03

Intervjumail: 2015.05.10

Intervju: 2015.06.02

Ansökan ligger i Göteborg

• user1991
    Deitch skrev 2015-07-02 08:38:32 följande:

Hej user1991, kul att du börjat skriva =)

Jag har lagt till dig i statistiken, hoppas ni får beslut snabbt!

Tack så jättemycket för hjälpen och besväret! tack också för att du hoppas på snabbt beslut för oss, hoppas vi alla får snabbt beslut!
  • Agressor8

Hej alla.

Nu är det som så att min fru har haft en intervju idag på ambassaden i Rabat, Marocko, och där sa dem till henne att jag också ska bli bokad till en intervju! Är det inte bara den ena parten (dvs parten som ska komma hit) som ska gå på intervju, inte väl personen i Sverige ? Betyder det här att det kommer att ta längre tid än 9 månader ? Blir det mer utredning ? Vi har ansökt den 7:e Januari 2015 och ärendet låg då i Växjö

• LoMos
    Agressor8 skrev 2015-07-02 16:52:31 följande:

Hej alla.

Nu är det som så att min fru har haft en intervju idag på ambassaden i Rabat, Marocko, och där sa dem till henne att jag också ska bli bokad till en intervju! Är det inte bara den ena parten (dvs parten som ska komma hit) som ska gå på intervju, inte väl personen i Sverige ? Betyder det här att det kommer att ta längre tid än 9 månader ? Blir det mer utredning ? Vi har ansökt den 7:e Januari 2015 och ärendet låg då i Växjö

Hej.
    Min kille kommer också från Marocko, han va på intervju 24 juni men vad jag vet så behöver inte jag gå på någon här. (Vi är inte gifta)
  • Miss Honey
    ebuer skrev 2015-07-02 17:06:04 följande:

Hej alle:))

Er det noen som har ansöken i västerås???

Jag har hamnat i västerås
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid