• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Göteholm2015

Då så mina vänner så har det ju gått ytterligare en vecka utan att man fick det där beskedet som man går och väntar på... Nu känns det ju också som att hela Sverige stannar i 5-6 veckor så hoppet att något kommer hända snart är ju tyvärr inte stort.

Så vi får väl snällt finna oss i läget och göra det bästa av situationen. Hoppas att ni orkar kämpa vidare över sommaren och hålla humöret uppe. Lycka till! 

• sjömannen
    Göteholm2015 skrev 2015-06-26 23:31:10 följande:

Då så mina vänner så har det ju gått ytterligare en vecka utan att man fick det där beskedet som man går och väntar på... Nu känns det ju också som att hela Sverige stannar i 5-6 veckor så hoppet att något kommer hända snart är ju tyvärr inte stort.

Så vi får väl snällt finna oss i läget och göra det bästa av situationen. Hoppas att ni orkar kämpa vidare över sommaren och hålla humöret uppe. Lycka till! 

Tackar för dessa värmande ord som kanske fungerar även om solen mest skulle lysa med sin frånvaro.
  • Göteholm2015
    sjömannen skrev 2015-06-26 23:57:19 följande:
    Tackar för dessa värmande ord som kanske fungerar även om solen mest skulle lysa med sin frånvaro.
    Märkligt - Jag skrev faktiskt ett sista stycke i stil med: "...orkar hålla humöret upp även fast solen lyser med sin frånvaro". Raderade dock det sista innan jag postade.

Ganska tragiskt att vår sommar är beroende av solen och MigV just nu. Den kombination känns ju allt annat än trygg!
  • Jakob88

Hej

Tänkte jag kunde uppdatera tiderna lite.

Fruns ansökan ser ut såhär.

Ansökan 11 januari 15

Intervju mail 19 maj 15

Intervju 25 juni Bkk

Så hoppas på snabbt beslut för alla nu. Även om semester säkert kommer påverka oss alla.

Ha en bra helg

• fsecure22

Och jag blev förvånad idag på en lördag fick jag svar på ett antal frågor jag ställt till Migrationsverket via e-post, så det är kanske så att de jobbar helger också nu????
    Om det är riktigt så verkar det inte stå still, eller så är de de nyanställda som inte tjänat ihop någon semster ännu????

• sjömannen
    fsecure22 skrev 2015-06-27 11:46:31 följande:

Och jag blev förvånad idag på en lördag fick jag svar på ett antal frågor jag ställt till Migrationsverket via e-post, så det är kanske så att de jobbar helger också nu????
    Om det är riktigt så verkar det inte stå still, eller så är de de nyanställda som inte tjänat ihop någon semster ännu????

Det finns ju ett gammalt ordspråk som säger: När kvällen kommer får den late bråttom. Kan dock inte bedöma likheten........
  • jessib

Enligt Mig själva så går de ju ner i cirka 50 % personalstyrka, så det innebär förhoppningsvis (!) att det bara står lite halvstilla.
    Sen noterade jag att det inte står något under kundtjänst öppettider utan antar att de har 8-4 varje vardag som vanligt, med ännu längre köer.

Imorgon är det ny vecka.
    I veckan är det 10 månader och min födelsedag. Kanske vill Mig ge mig ett UT som present? 
    Jag planerar att ringa och försöka få tag i både handläggare som skickade ut intervjumail och teamleader för min enhet nu i veckan om det skulle vara så att vi inte ens fått handläggare ännu. 

Kämpa på! jag peppar mig med att jag och killen gått igenom det värsta. Slutspurten pågår nu!

• Sima25

if someone called Solna unit and how much waiting time there? I applicirao in July 2014 and had an interview in January. I did not receive my decision.

• Elinmarie

Lite rolig fakta faktiskt då Migrationsverket säger att de går efter "kösystemet" . Men hur kan det fungera då alla enheter har olika väntetider.. Nu när jag mejlade dom så fick jag svar att vi låg i E3. Och allt det där vanliga att det är omöjligt att beräkna väntetiden då alla fall är olika osv osv osv.  Men längst ner i mejlet stod det "
    För att få svar på din fråga angående väntetid kan du kontakta Tillståndsenheten i Uppsala, 010 459607"
    Så det är med "kösystem och alla har ska ha samma väntetid" det existerar inte längre tror jag.

• Deitch
    Elinmarie skrev 2015-06-29 08:14:11 följande:

Lite rolig fakta faktiskt då Migrationsverket säger att de går efter "kösystemet" . Men hur kan det fungera då alla enheter har olika väntetider.. Nu när jag mejlade dom så fick jag svar att vi låg i E3. Och allt det där vanliga att det är omöjligt att beräkna väntetiden då alla fall är olika osv osv osv.  Men längst ner i mejlet stod det "
    För att få svar på din fråga angående väntetid kan du kontakta Tillståndsenheten i Uppsala, 010 459607"
    Så det är med "kösystem och alla har ska ha samma väntetid" det existerar inte längre tror jag.

Detta är anledningen till att jag inte litar på vad de säger angående kötider - och varför jag började samla egen statistik istället. De säger olika saker hela tiden, "Solna är på månad X, Örebro på månad Y" "Men alla arbetar med samma fall så det spelar ingen roll vilken enhet du ligger på" Va sjutton liksom? I vilket värld går det ihop?

Därav brukar jag bara säga till folk som ringt och blivit tillsagda att de håller på med december 2013 och blivit helt förstörda att inte lita på ett ord de säger. Tre blinda apor i Afrika har en bättre uppskattning än vad Migrationsverket själva har.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid