• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • skantz81

Hej

Ja kundtjänst kunde se det efter ett tag, jag kunde även se det på mina sidor på migra sidan, jag frågade idag om varför jag ochså ska på interjuv och fick till svar att det berodde på att vårat förhållande var så pass nytt...

jessib skrev 2015-06-30 12:52:31 följande:

Sa din handläggare att även du skulle på intervju eller kunde kundtjänst se detta?

Gbg är alltså din närmaste enhet?

Börjar misstänka att det kan bli en intervju för oss också nämligen

• Miss Honey
    Ellaa skrev 2015-06-30 11:46:01 följande:
    Jaha ok då har den inte hamnat där än helt och hållet. Det är bra! Det här med rent geografiskt så borde den inte hamna nära dig det brukar endast ske om de vill ha en YTTERLIGARE intervju och det är isåf med dig. Vi bor i Sthlm men har just nu ärendet i Växjö. Fan vad skumt! Allt borde ju komma in tillsammans... Saknas det papper eller inte liksom. Väldigt diffust! Ring nästa vecka och se efter uppdatering av ert ärende. Hoppas det går bra!
    Ja tack hoppas jag med.. jag får väl avvakta men ska ringa varje vecka o kolla o ska även försöka kontakta ambassaden och hör om dem skickat in allt men jag hoppas verkligen vi inte ska ha västerås :( får jag veta mer så skriver jag här.
  • Ellaa
    skantz81 skrev 2015-06-30 13:44:31 följande:

Hej

Ja kundtjänst kunde se det efter ett tag, jag kunde även se det på mina sidor på migra sidan, jag frågade idag om varför jag ochså ska på interjuv och fick till svar att det berodde på att vårat förhållande var så pass nytt...

skantz85: grattis till bebis i magen :) en snabb fråga, du sa att du kunde se på hemsidan att du också är inbokad för intervju - skulle du kunna skicka screenshot/bild och bifoga här? Såklart ta bort känslig info. Så kanske man får ett hum om hur det ser ut, om det går bra såklart :)
  • Mimmipigg
    Lambie skrev 2015-06-30 09:58:22 följande:
    Hej! Tänkte uppdatera lite angående detta!

Jag fick veta att det inte var någon slags förflyttning i sig, men att eftersom vi är E3 så "skickas" ju ärendet runt. Just nu ligger ärendet i Stockholm.

I Västerås (som jag uppfattade det) håller de nu på med januari-mars -15 ärenden, så därefter börjar de med april-juni, och då blir det äntligen vår tur. Han som jag pratade med sa att svaret kan komma i slutet på sommaren eller i höst. Vårt ärende skulle ta 11 månader, snart passerar vi 13 så jag tar hans ord med en stor nypa salt. Men det känns mer hoppfullt nu i alla fall. :)
    Jag antar att du menade januari-mars 2014 o inte 2015? Dom månaderna kan de gå igenom ganska fort då Västerås har ju överfört de flesta ansökningarna som de hade där från första kvartalet av 2014 (jan-april) till Uppsala för att komma ifatt så det är inte den sämsta enheten att hamna på längre då de har jämnat ut det hela nu :)

En sak till att tänka på är att det finns 2 huvudköer de går efter. Ena är den som kallas E3(webbkön) och det är då ansökan kan bollas mellan olika enheter men att vad jag har förstått så måste det finnas en "hemenhet" då de alltid ska finnas nån som har ansvar för ansökan eller hur man nu ska kalla det.
    I den andra kön finns de som skickat in med tidigare pappersansökningar, behöver mer utredning, större kompletteringar osv. De hamnar oftast på en specifik enhet så att en handläggare kan lägga ner mer tid o arbete på ansökningen. Vad jag vet så är det just den andra kön i Västerås som ligger i januari-mars 2014.

Hoppas det går fort nu för er :)
  • jessib
    skantz81 skrev 2015-06-30 13:44:31 följande:

Hej

Som Ella sa, screenshot eller förklaring skulle uppskattas!

På dina sidor eller med den inloggningen din partner sökte sitt UT med? Mitt inlogg fungerar nämligen inte, bara killens.

Men det står något på hans sida om solna och intervju,

Ska ringa imorgon och kolla om det betyder att jag ska på intervju :)
  • skantz81
    jessib skrev 2015-06-30 16:33:13 följande:

Som Ella sa, screenshot eller förklaring skulle uppskattas!

På dina sidor eller med den inloggningen din partner sökte sitt UT med? Mitt inlogg fungerar nämligen inte, bara killens.

Men det står något på hans sida om solna och intervju,

Ska ringa imorgon och kolla om det betyder att jag ska på intervju :)

Hej

Ska försöka förklara det står på den sidan som din kille/tjej fick när de skulle boka tid för interjuv , just munsår det hans namn och vart han ska dock inte ännu något datum....frågade migra om detta och de sa att det betyder att ytterligare interjuv kommer att göras på referens personen

Hoppas ni förstår vad jag menar ?
  • jessib
    skantz81 skrev 2015-06-30 20:13:16 följande:

Hej

Ska försöka förklara det står på den sidan som din kille/tjej fick när de skulle boka tid för interjuv , just munsår det hans namn och vart han ska dock inte ännu något datum....frågade migra om detta och de sa att det betyder att ytterligare interjuv kommer att göras på referens personen

Hoppas ni förstår vad jag menar ?

Tack!

Jag förstår.

Om det stämmer så ska jag på intervju i solna!

Då ringer jag dit o checkar med dem imorgon bitti,

Meddelar hur det går :)
  • Ellaa
    jessib skrev 2015-06-30 20:34:50 följande:

Tack!

Jag förstår.

Om det stämmer så ska jag på intervju i solna!

Då ringer jag dit o checkar med dem imorgon bitti,

Meddelar hur det går :)

Samma här Jessib, står inte datum står dock Solna och hans namn.

Så jäkla märkligt! Så de som fått beslut senaste månaden har ju inte fått göra

detta, varför vi. Snacka om långdraget. Tror fortf. inte samtliga blir inkallade tror det står så per automatik den närmaste enheten IFALL de bokar intervju så gör referenspersonen det därifrån. Men OM de vill att man ska göra det så BRING IT ON. Jag pratar gärna sönder mig om mitt fhållande och min älskade sambo. ALLT man fått gå igenom senaste 8-9 månaderna!

Ska också ringa imorgon och se vad de säger, vi uppdaterar varandra/här därefter (lär bli olika svar I bet!)
  • LoMos

Hej. 
    Lite uppdatering, Fick mail idag om att mitt ärende ligger i Örebro (jag bor i stockholm) Ingen handläggare än...

Örebro... Vet inte om det är bra eller dåligt.

• Lambie
    Mimmipigg skrev 2015-06-30 14:58:23 följande:
    Jag antar att du menade januari-mars 2014 o inte 2015? Dom månaderna kan de gå igenom ganska fort då Västerås har ju överfört de flesta ansökningarna som de hade där från första kvartalet av 2014 (jan-april) till Uppsala för att komma ifatt så det är inte den sämsta enheten att hamna på längre då de har jämnat ut det hela nu :)

En sak till att tänka på är att det finns 2 huvudköer de går efter. Ena är den som kallas E3(webbkön) och det är då ansökan kan bollas mellan olika enheter men att vad jag har förstått så måste det finnas en "hemenhet" då de alltid ska finnas nån som har ansvar för ansökan eller hur man nu ska kalla det.
    I den andra kön finns de som skickat in med tidigare pappersansökningar, behöver mer utredning, större kompletteringar osv. De hamnar oftast på en specifik enhet så att en handläggare kan lägga ner mer tid o arbete på ansökningen. Vad jag vet så är det just den andra kön i Västerås som ligger i januari-mars 2014.

Hoppas det går fort nu för er :)
    Oj, ja! Jag menade såklart 2014...
    Okej, jag förstår! Vet inte i vilken kö vi ligger, men jag frågade om det här med ytterligare utredning osv och det var inget som är aktuellt för oss sa de.
    Tack! Hoppas att ni också får svar snart! :)
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid