• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Deitch
    Sima25 skrev 2015-06-28 19:19:16 följande:

if someone called Solna unit and how much waiting time there? I applicirao in July 2014 and had an interview in January. I did not receive my decision.

I haven't called them, I'm on a different unit than you, but you shouldn't trust their estimates anyway since 5 people will say 5 different things. The standard answer is somewhere between 9-18 months, yet I know plenty of people who got theirs after 5-8 months.

Conclusion: it's pointless to ask them, they themselves haven't got a clue.
  • sjömannen
    Deitch skrev 2015-06-29 08:26:29 följande:
    Detta är anledningen till att jag inte litar på vad de säger angående kötider - och varför jag började samla egen statistik istället. De säger olika saker hela tiden, "Solna är på månad X, Örebro på månad Y" "Men alla arbetar med samma fall så det spelar ingen roll vilken enhet du ligger på" Va sjutton liksom? I vilket värld går det ihop?

Därav brukar jag bara säga till folk som ringt och blivit tillsagda att de håller på med december 2013 och blivit helt förstörda att inte lita på ett ord de säger. Tre blinda apor i Afrika har en bättre uppskattning än vad Migrationsverket själva har.
    Hahaha! Den med tre blinda apor i Afrika var bra, och väldigt beskrivande när det gäller migrationsverket. Kan dessa tre vara Morgan Johansson, Anders Danielsson och han Ribbenstropp - eller Ribbensvik heter han visst. Tycker mig ana en viss likhet där!?!?!?
  • Sima25

thank you for your reply. we are called Solna and said: 18 months waiting time now. We sent an electronic application and I have never been to asylum. I waited until now 11 months.

• sjömannen

Jag är mycket imponerad av Deitch exel-statistik, och glad över att det finns någon person som lägger ner detta arbete med sammanställning av uppgifter. När jag/vi där kan läsa att beslut kan troligen väntas mellan mitten av augusti till mitten av september, ger ju denna uppgift en viss psykisk tillfredsställelse som är långt från migrationsverkets alla olika besked.
    Även om Deitch' statistik skulle visa fel, så är det väl lite i stil med att spela på V75 eller köpa en lott, man går ju med en glädje i sinnet att man kan vinna - och besvikelsen blir överkomlig när dragningen skett och man ser att man vann inte denna gången heller. Lite samma här, man har en tid att se fram emot, och när vi kommit dit och det kanske dröjer lite till så har man haft ett stort hopp under den tid som gick (och följaktligen en kortare tid till vinsten - den tid då beslutet äntligen kommer).

• Elinmarie

Tidningen för vårat län hörde av sig till mig idag och de hade sett att jag skickat in en jo-anmälan och ville skriva ett reportage om det.
    Bra tänkte jag, vi kör! jag ställer upp på allt bara för att denna hemska väntetid skall bli uppmärksammad!

• Miss Honey

Fick mail att vår ansökan ligger i västerås men har inte tilldelats en handläggare än! Konstigt att vi hamnat i västerås vi gjorde en webbansökan och har inget tidigare asylansökan och vi är gifta alla våra papper är hos migverket även äktenskapspapper är orolig har hört att ansökningar som behöver mer utredning hamnar i västerås? Någon som vet ? Vi är inne i 8 månaden

• Ellaa
    Elinmarie skrev 2015-06-29 14:52:40 följande:

Tidningen för vårat län hörde av sig till mig idag och de hade sett att jag skickat in en jo-anmälan och ville skriva ett reportage om det.

Bra tänkte jag, vi kör! jag ställer upp på allt bara för att denna hemska väntetid skall bli uppmärksammad!

Duktig du är som tog dig tiden att göra detta och att de nu äntligen gett rum för denna skandal att uppmärksammas! Tack för det ska du ha!

Du får jättegärna ge info sen när tidningen annonserar detta (för ert län) så vi kan läsa!
  • Ellaa
    Miss Honey skrev 2015-06-29 14:55:22 följande:

Fick mail att vår ansökan ligger i västerås men har inte tilldelats en handläggare än! Konstigt att vi hamnat i västerås vi gjorde en webbansökan och har inget tidigare asylansökan och vi är gifta alla våra papper är hos migverket även äktenskapspapper är orolig har hört att ansökningar som behöver mer utredning hamnar i västerås? Någon som vet ? Vi är inne i 8 månaden

Hmm.. Konstigt. Tycker du ska ringa Västerås imorgon då och fråga om ni fortf är inom E3 ansökan, eller om ni blivit utdragna till papper? Isåf varför!

Enda jag har hört är att de kan göra en till pappersansökan om det inte är tidigare asyl så kan det vara att den som vart intervjuad säger något som Inte överensstämmer med det som stod på ansökan (hände någon innan på flashback). Men ring!

Hoppa det går bra och att det är bara ett misstag.
  • HAJ10

Ansokte: 2014-12-01
    Mail om intervju: 2015-04-17
    Intervju: 2015-05-08
    Enhet: Orebro
    Gifta sedan 2012 och har gemensamt barn. Land Nya Zeeland. Och forstar ju nar jag kollar pa Excel-filen att vi kommer att fa vanta lange till.

• HAJ10

Dock stort tack till den som tagit sig tiden att skapa Exceldokumentet eftersom det ar det enda hittills som kunnat ge mig nagon form av aning om vilken vantetid vi kan rakna med i ett best case scenario.

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid