• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Naabz

Hej alla.
    Varit lugnt nu ett tag här på tråden tycker jag. Är det ingen som hört nåt nytt eller har ni som mig börjat krokna på det här? Ringde iallafall  till migrationsverket i VäxjöDöd precis innan stängningsdax igår och kvinnan som svarade sa att jag hade en minut på mig att fråga och att hon redan hade svaret på min fråga...hon skämtade lite förstås. Igår så gick vi in på månad 10 och fortfarande inte hört nåtDemon.
    Hon sa däremot att de nu i sommar så kommer de att prioritera ansökningar från studenter som ska plugga på universitet här i sverige så att de ska hinna med skolstarterna i höst. Vet inte vad det kommer att innebära för oss andra här på forumet med det lät inte särskilt positivtRynkar på näsan

• LoMos
    Naabz skrev 2015-07-01 15:46:29 följande:

Hej alla.
    Varit lugnt nu ett tag här på tråden tycker jag. Är det ingen som hört nåt nytt eller har ni som mig börjat krokna på det här? Ringde iallafall  till migrationsverket i VäxjöDöd precis innan stängningsdax igår och kvinnan som svarade sa att jag hade en minut på mig att fråga och att hon redan hade svaret på min fråga...hon skämtade lite förstås. Igår så gick vi in på månad 10 och fortfarande inte hört nåtDemon.
    Hon sa däremot att de nu i sommar så kommer de att prioritera ansökningar från studenter som ska plugga på universitet här i sverige så att de ska hinna med skolstarterna i höst. Vet inte vad det kommer att innebära för oss andra här på forumet med det lät inte särskilt positivtRynkar på näsan

Jag pratade med Örebro idag, dom sa att dom höll på med augusti och vi ansökte i början på oktober så hon trodde att det skulle ta att par månader till för oss att få svar..
    Men vet ju inte vad man ska tro svaren är ju olika varje gång men under sommaren lär det nog inte hända så mycket för oss alla. 
  • Mimmipigg
    LoMos skrev 2015-07-01 16:38:59 följande:
    Jag pratade med Örebro idag, dom sa att dom höll på med augusti och vi ansökte i början på oktober så hon trodde att det skulle ta att par månader till för oss att få svar..
    Men vet ju inte vad man ska tro svaren är ju olika varje gång men under sommaren lär det nog inte hända så mycket för oss alla. 
    Allvarligt hur länge ska Örebro egentligen hålla på med Augusti? Det måste ha kommit in extra många ansökningar just den månaden till dem för att fortfarande efter 3 månader sitta o jobba på dem. Vi låg ju i Örebro först när vi var i E3 och en handläggare där öppnade vår ansökan första gången i början på mars. Vår ansökan skickades in 1 augusti-14. I höstas var Örebro en av de mer effektivare enheterna men verkar som de saktat ner. Hoppas det börjar rulla på ordenligt i alla enheter efter semestrarna.

Idag går vi in i 11 månaders väntan, imorn fyller jag år och på fredag kommer min man äntligen hit för o "semestra" i 90 dagar då han är viseringsfri.Denna resa kunde inte komma mer lägligt då hans situation har försämrats drastiskt. Stannar han där riskerar han att bli dödad då en familj har åberopat kanun (En gammal traditionell albansk lag om blodfejd) på hans familj efter nåt en av hans kusiner gjort mot två familjemedlemmar i denna familj. Min man hade inget med detta o göra men drabbas då de sagt att han är en av 3 kusiner de vill hämnas på pga att han är nära vän o familj med sin kusin. När dessa saker händer finns det ingen hjälp att få som tex polis då de e så korrupterade och lägger sig inte i. Vet inte vad vi ska göra om inte denna situation förbättras eller vi inte får beslut innan hans visafria dagar är över för måste han åka tillbaka till Albanien är direkt livsfarligt för honom nu o dessa fejder kan hålla på i flera år :(. Jag har inte kunnat sova sen jag fick reda på detta o jag kommer inte vara lugn förrän jag ser han komma ut i ankomsthallen på flygplatsen på fredag.
  • Ellaa
    Naabz skrev 2015-07-01 15:46:29 följande:

Hej alla.

Varit lugnt nu ett tag här på tråden tycker jag. Är det ingen som hört nåt nytt eller har ni som mig börjat krokna på det här? Ringde iallafall  till migrationsverket i Växjö precis innan stängningsdax igår och kvinnan som svarade sa att jag hade en minut på mig att fråga och att hon redan hade svaret på min fråga...hon skämtade lite förstås. Igår så gick vi in på månad 10 och fortfarande inte hört nåt.

Hon sa däremot att de nu i sommar så kommer de att prioritera ansökningar från studenter som ska plugga på universitet här i sverige så att de ska hinna med skolstarterna i höst. Vet inte vad det kommer att innebära för oss andra här på forumet med det lät inte särskilt positivt

Hej, samma här, ringde idag och hon sa att inget har hänt sedan sist jag ringde. Frågade också om det här med inloggningen och varför det står Växjö för intervjun och Solna samt min sambos namn på nedersta spalten - hon sa det står ingenting hos mig iaf om Solna så tror inte det är något. Jag sa kan det vara för att jag också kommer bli inkallad på intervju, hon sa tror inte det. Men iaf INGET har hänt, as usual! Som jag anade. Ingen förklaring på det här med min sids. Tror också allt kommer vara dött med beslut fram tills typ mitt Augusti. :(

Mimmipigg: beklagar hans situation hemma, låter som en film. Jag hoppas ni får de bästa 3 månaderna tillsammans här hemma i Sverige långt ifrån denna hemska väntan... Att han får ha det lugnt och harmoniskt iaf för ett tag. Kram på dig!
  • ebuer

Hej :))

Vi har ansökt i 24 oktober. Ansöken vår ligger i västerås siden vi har søkte. Min mann vært på intervju den 30 april. Skal jeg også på intervjuet? Hvor lenge tid tar det, tror dere. Jeg bor selv i Gøteborg.

• Ellaa
    ebuer skrev 2015-07-01 20:18:50 följande:

Hej :))

Vi har ansökt i 24 oktober. Ansöken vår ligger i västerås siden vi har søkte. Min mann vært på intervju den 30 april. Skal jeg også på intervjuet? Hvor lenge tid tar det, tror dere. Jeg bor selv i Gøteborg.

Hej igen :) Visst sa du att de hade sagt till dig att du också kommer kallas in på intervju? Vem sa det till dig isåf? Alla blir inte kallade på intervju men börjar bli alltmer vanligt.

Läste nyss någon på Flashback som ansökte VARNING FÖR HEMSK INFO: januari 2014, de har alltså väntat i 18 månader redan!!!!! De har Västerås enheten och deras handläggare informerade om att hen just nu har hand om ärenden från 2013. Seriöst, 2 år gamla ärenden. (jag bara HOPPAS ATT DETTA ÄR NÅGOT SOM BARA VÄSTERÅS HÅLLER PÅ MED) såklart önskar jag fortare handläggningstid för oss ALLA men tanken av att fler enheter än Västerås håller på med 2013 ärenden är ju SINNESSJUKT!
  • Ellaa

Senaste Nytt:

En person på Flashback har fått beslut! (Beslutet oklart men förmodligen bifall)

Ansökan: 5 oktober 2014

Land: USA

• ebuer

Hej Ella:))

Vi har ikke fått händlaggare enda og jeg har ikke får onkli informasjon enda om jeg skal på intervju eller ikke. Vi ringer og sender melding til migrationsverket, men hver gang vi får forskjellige svarer. Noen sier at jeg skal ikke på intervjuet og noen sier det er händlaggare som bestemmer.

• Naabz
    Ellaa skrev 2015-07-01 22:38:18 följande:

Senaste Nytt:

En person på Flashback har fått beslut! (Beslutet oklart men förmodligen bifall)

Ansökan: 5 oktober 2014

Land: USA

Hej Ellaa...såg oxå personen på flashback. Tror du det är sant som hen skriver? Man blir ju väldigt rädd när man läser att det kan gå till så som hen beskriver det.
  • user1991
    Deitch skrev 2015-06-15 08:33:31 följande:

Grattis alla som fått beslut!!

Nu har 66,67% (2 av 3) som ansökte i augusti fått beslut! /cheer

Medel av alla som fått beslut: 8,9 månader. (inga med förtur)

Hej Deitch!

Det är första gången jag skriver i detta forum men jag har följt tråden väldigt länge. Jag och min fru väntar just nu på hennes uppehållstillstånd. Våran ansökan ser ut såhär:

Ansökan: 11 november 2014

Intervjumail: 17 april 2015

Intervju: 6 maj 2015

Land: Tunisien

Jag undrar om du skulle kunna ta med oss i din statistik också som jag har tittat på, och jag tycker den verkar väldigt intressant! Undrar också, visst är det någon här på forumet som jobbar på migrationsverket? Skulle gärna vilja ta kontakt med den personen också. Jag är väldigt tacksam för all hjälp! Om någon annan kan hjälpa till med något eller ge något tips eller dylikt så självklart uppskattas det också!
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid