• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Ellaa
    Elaaunna skrev 2015-07-17 00:11:21 följande:

Hej Ella

Vad menas med en öppen ansökan i Sverige? Kan du mer om detta?

Min man är här ( vi har gift oss förra veckan) på sina 90 dagar som gick ut 3/7, men vi fick vistelse förlängning 1 månad till utöver de 90 dagar. Du vet att min man fått avslag och vi ska ansöka på nytt när han åker tillbaka eller får vi göra det medans han är här? Någon som vet... Vore jätte tacksam för all information!

Lycka till alla och önskar är alla snabba och positiva svar! / Ella (jag heter Ella också)

Hej Ella, öppen ansökan tror jag menas när man har en ansökan liggandes hos Migrationsverket. Problemet kan väl ligga i att din man måste göra ansökan utanför Sverige. Men sen får han ju resa in igen och måste resa in lagligt men får stanna. Jag frågade inte så mycket mer om den här lagen som han nämnde då vi inte vill riskera något överhuvudtaget tex att han skulle stanna längre än hans viseringsfria 90 dagar - vem vet vad det kan vara för konsekvenser på det. Men eftersom ni fått avslag - har ni tagit ert ärende vidare till Migrationsdomstolen osv? Genom alla instanser?

Anlit en advokat, de kan mycket mer om alla lagar som vi inte ens har en aning om, och lagar som Migrationsverket inte vill att vi ska veta heller!!!

Lycka till. Glad för er skull att ni är tillsammans nu iaf, mot alla odds och orättvisan som ni har blivit utsatta för!
  • DeliciousM

Jag ska hänga på telefonen 4 augusti. Har ju gått 11 mån sen ansökan lämnades in 31 sep alltså 31 augusti. Olidligt väntande. Jobbigt med distans . Men kan ju inget annat än att hoppas att han snart här. Ni som ansökt elektroniskt visst är det så att båda får ut ett mail och man får gå in och läsa om beslutet på hemsidan ?

• Elaaunna
    Ellaa skrev 2015-07-17 06:32:12 följande:

Hej Ella, öppen ansökan tror jag menas när man har en ansökan liggandes hos Migrationsverket. Problemet kan väl ligga i att din man måste göra ansökan utanför Sverige. Men sen får han ju resa in igen och måste resa in lagligt men får stanna. Jag frågade inte så mycket mer om den här lagen som han nämnde då vi inte vill riskera något överhuvudtaget tex att han skulle stanna längre än hans viseringsfria 90 dagar - vem vet vad det kan vara för konsekvenser på det. Men eftersom ni fått avslag - har ni tagit ert ärende vidare till Migrationsdomstolen osv? Genom alla instanser?

Anlit en advokat, de kan mycket mer om alla lagar som vi inte ens har en aning om, och lagar som Migrationsverket inte vill att vi ska veta heller!!!

Lycka till. Glad för er skull att ni är tillsammans nu iaf, mot alla odds och orättvisan som ni har blivit utsatta för!

Tack för svaret Ella jag förstår vad du menar.

Ja ... Vi har gått igenom mig- domstolen, advokaten (som kostade mycket men hjälpte 0).

Och ja vi är tillsammans och ska ansöka igen.

Men jag vill ha honom här hos mig under tiden vi väntar... Vi chansar helt enkelt!
  • Ellaa
    DeliciousM skrev 2015-07-17 09:44:32 följande:

Jag ska hänga på telefonen 4 augusti. Har ju gått 11 mån sen ansökan lämnades in 31 sep alltså 31 augusti. Olidligt väntande. Jobbigt med distans . Men kan ju inget annat än att hoppas att han snart här. Ni som ansökt elektroniskt visst är det så att båda får ut ett mail och man får gå in och läsa om beslutet på hemsidan ?

Hej DeliciousM, har ni väntat i 11 månader nu? Eller ansökte ni 31 augusti? Om ni ansökte Ni kommer få mailet med beslut till samma mail där ni fick mailet om att boka intervjun - där kommer det stå att ett beslut har tagits men beslutet kommer via posten eller så får ni ringa in och de kommer säga om det är bifall eller avslag.

Ni når 11 månader sista juli kan man säga - tycker du ska ringa redan 08:00 den 4 augusti när hon är åter! Ni har väntat för länge redan!

Jag hoppas innerligt att de kan börja med september (slutföra aug-sept) under juli-augusti. Annars så börjar vi se på 12 månaders väntetid. Blir så arg!
  • jessib

Vi har väntat 10,5 månader.

Enligt mail från kundtjänst idag står vi FORTFARANDE i kö till handläggare!

Han skrev att väntetiden är mellan 4-14 månader. Jahapp. Tröstar mig med att det här är över om senast 3,5 månad. Tänker hålla fast vid det.

Fick även kontaktuppgifter till någon i Norrköping. Har ingen aning om vem detta är (han är inte vår handläggare men "ansvarig") men tänker dra iväg ett mail, kan ju aldrig skada.

• Ellaa
    jessib skrev 2015-07-17 13:09:21 följande:

Vi har väntat 10,5 månader.

Enligt mail från kundtjänst idag står vi FORTFARANDE i kö till handläggare!

Han skrev att väntetiden är mellan 4-14 månader. Jahapp. Tröstar mig med att det här är över om senast 3,5 månad. Tänker hålla fast vid det.

Fick även kontaktuppgifter till någon i Norrköping. Har ingen aning om vem detta är (han är inte vår handläggare men "ansvarig") men tänker dra iväg ett mail, kan ju aldrig skada.

ring honom! Ring igen o be att få hans nummer.... Seriöst det här är sjukt! Hur länge ska det behöva gå för vissa och inte för andra. Hoppas på det går bra jessib!!!
  • jessib
    Ellaa skrev 2015-07-17 13:53:40 följande:

ring honom! Ring igen o be att få hans nummer.... Seriöst det här är sjukt! Hur länge ska det behöva gå för vissa och inte för andra. Hoppas på det går bra jessib!!!

Tack!

Jag fick hans nummer också. Får ringa när jag är hemma från solsemestern :) eller ska kolla hur mycket det kostar att ringa, hehe.

Ja, visst om de hade beslutat att utreda oss mer men nu har de ju inte ens öppnat ärendet... Fattar inte.

Får fråga honom hur det kan skilja så mycket när det påstås vara en gemensam elektronisk kö.
  • Ellaa
    jessib skrev 2015-07-18 10:45:30 följande:

Nu har de klargjort de olika kategorierna mer på hemsidan!

Tack för infot Jessib! Det är som jag misstänkt hela tiden att stapel 2 var SÅ otydlig och att den berör de flesta av oss där endast en intervju behövs och ingen ytterligare utredning behövs. Dvs att det ska MAX ta 10 månader då! Då får vi se 14 aug om vårt beslut är klart! För så som det ser ut nu har vi inte ens en handläggare!!! Hur ska man veta vilken typ av utredning man faller under OM handläggarna inte ens öppnar samtliga ärenden!?!? Det finns säkert mer än 20% av ärendena som är solklara men inget händer för att de öppnar ju inte ärendena!
  • AAke

jag loggade in och såg att namnet är klickbart.

Handlingar som bifogats ärendet
    DatumHandling2014-10-23
    Registrering av giftermål i hemlandet
    2014-10-23
    Vigselbevis
    2014-10-23
    Ansökan
    2014-10-23
    Begäran om skriftlig utredning från referenten
    2014-10-23
    Kopia av pass som visar identitet och giltighetstid
    2015-04-23
    Fullmakt
    2015-04-23
    Anknytningsutredning

vad menas med "Begäran om skriftlig utredning från referenten"
    utredning låter dåligt, men jag fattar inte riktigt? är ju från datumet som vi sökte.
    snart dags för JO anmälan.
    om vi inte får UT snart då kommer vi inte ha sett varandra på ett helt år, deprimerande :(

står att ärendet ligger i Norrköping, vet inte om vi har handläggare eller ej, har ännu aldrig kontaktat dom.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid