• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Ellaa

Jag glömde skriva att jag ringde centrala nr igår på eftermiddan och fick då veta att personen som hade vårt ärende sist (fick namnet på hen) faktiskt jobbar från Örebro enheten och att vårt beslut förmodligen kommer att tas i Örebro! Så nu vet jag inte om det är Örebro jag ska börja ringa. Jag fick iaf nr till hen - jag har ringt men hen verkar vara på semester för det sägs "inte anträffbar".

Personen jag fick tala med igår sa att det brukar ta 3 mån efter intervjun hos ambassad tills någon öppnar upp ens ärende men kan bli bli 4 mån pga semestern. Sen sa personen också att min sambo har rätt enligt lag att stanna i Sverige efter hans viseringsfria dagar (90 dagar) för han har en öppen ansökan i Sverige. Hade ingen aning om detta. Personen var juridiskt kunnig och hjälpsam - misstänker att han är processledare eller liknande.

Hoppas på att den här handl. som jag har nr till är snäll och hjälpsam - misstänker dock att hen förmodligen kommer försöka vifta bort mig, och säga att hen inte har vårt ärende - har den känslan. Låter skumt men hens namn låter inte så trevligt.

• ArthurMouse
    Ellaa skrev 2015-07-15 10:09:06 följande:

Jag glömde skriva att jag ringde centrala nr igår på eftermiddan och fick då veta att personen som hade vårt ärende sist (fick namnet på hen) faktiskt jobbar från Örebro enheten och att vårt beslut förmodligen kommer att tas i Örebro! Så nu vet jag inte om det är Örebro jag ska börja ringa. Jag fick iaf nr till hen - jag har ringt men hen verkar vara på semester för det sägs "inte anträffbar".

Personen jag fick tala med igår sa att det brukar ta 3 mån efter intervjun hos ambassad tills någon öppnar upp ens ärende men kan bli bli 4 mån pga semestern. Sen sa personen också att min sambo har rätt enligt lag att stanna i Sverige efter hans viseringsfria dagar (90 dagar) för han har en öppen ansökan i Sverige. Hade ingen aning om detta. Personen var juridiskt kunnig och hjälpsam - misstänker att han är processledare eller liknande.

Hoppas på att den här handl. som jag har nr till är snäll och hjälpsam - misstänker dock att hen förmodligen kommer försöka vifta bort mig, och säga att hen inte har vårt ärende - har den känslan. Låter skumt men hens namn låter inte så trevligt.

Vet du hur jag ska lyckas få kundtjänst att komma med ett ''Ja han får komma till Sverige med sina 90 dagar''? :)
  • Ulak

Idag exakt 1 månad efter att uppehållstillståndet blev beviljat så fick vi kortet på ambassaden. Det hade legat där nästan 1 vecka utan att de skickat mail om det. Så om ni väntar mer än några veckor - ring och fråga.
    Nu är biljett beställt och på måndag återförenas vi äntligen.Solig
    Lycka till alla andra. Hoppas att ni slipper vänta länge.

• Anonym (Anonyma)
    ArthurMouse skrev 2015-07-15 13:31:33 följande:

Vet du hur jag ska lyckas få kundtjänst att komma med ett ''Ja han får komma till Sverige med sina 90 dagar''? :)

Jag tror det bästa är att fråga genom mail för då har du det på papper. Men om din kille är från Kanada så har han rätt att komma hit! Han får vara här som turist!
  • Ellaa
    ArthurMouse skrev 2015-07-15 13:31:33 följande:

Precis som ovanstående skrivit så får din pojkvän komma till Sverige - är din pojkvän från Canada? om han är det och har canadian passport så får han vistas i Sverige lagligt som jurist. Som jag skrivit tidigare så fick jag veta att en jurist på M-verket idag att de tom får stanna mer än 90 dagar då de har en öppen ansökan här. Självklart kommer vi inte ta den risken för mina förhoppningar är att vårt beslut kommer om 1-2 månader.
  • H1ssa

Jag har följt den här tråden sen vi sökte uppehållstillstånd för min sambo (december -13). Vi fick svar redan tidigt i januari -14, efter mindre än två månaders väntetid, på den tiden då man kunde ha tur och få en snabb handläggning utan förtur.

I december kommer vi behöva ansöka om förlängning och undrar om någon har erfarenhet av det? Jag har förstått det som att man då sitter i en omvänd situation, där man om man lämnar Sverige nekas inträde igen. Min sambo kommer från ett land utanför EU, så det går inte att hålla sig "under radarn" genom att hålla sig inom EU. Detta känns extra oroligt då han har sjuka släktingar i sitt hemland, så det kan ju uppkomma en situation där han måste åka hem. 

Kan man få förtur vid förlängning?

• AAke
    H1ssa skrev 2015-07-15 16:30:57 följande:

Jag har följt den här tråden sen vi sökte uppehållstillstånd för min sambo (december -13). Vi fick svar redan tidigt i januari -14, efter mindre än två månaders väntetid, på den tiden då man kunde ha tur och få en snabb handläggning utan förtur.

I december kommer vi behöva ansöka om förlängning och undrar om någon har erfarenhet av det? Jag har förstått det som att man då sitter i en omvänd situation, där man om man lämnar Sverige nekas inträde igen. Min sambo kommer från ett land utanför EU, så det går inte att hålla sig "under radarn" genom att hålla sig inom EU. Detta känns extra oroligt då han har sjuka släktingar i sitt hemland, så det kan ju uppkomma en situation där han måste åka hem. 

Kan man få förtur vid förlängning?

står det inte på Migrationsverkets sida att man får stanna i Sverige i väntan på beslut om förlängningen?
    inget som du ska oroa dig över i alla fall
  • Katarina85
    AAke skrev 2015-07-16 03:26:36 följande:
    står det inte på Migrationsverkets sida att man får stanna i Sverige i väntan på beslut om förlängningen?
    Fast såklart man är orolig om man av någon anledning känner att man måste lämna Sverige för att åka till sitt hemland och sedan kommer man inte in i landet igen om man inte har ett giltligt uppehållskort då det gamla har gott ut. Även om man har rätt att vistas  landet i väntan på nytt beslut.
  • H1ssa
    AAke skrev 2015-07-16 03:26:36 följande:

Givetvis oror man sig. Givetvis får han stanna i Sverige under ansökningstiden, det är inte det som är problemet. Problemet är att om han reser utanför Sverige får han problem att komma tillbaka igen. Då han har jobb här skulle det vara förödande om han av någon akut anledning behöver åka till sitt hemland, och sen inte kan komma tillbaka. Han blir i praktiken satt i landsarrest. Handläggningstiden är lika lång som vid första ansökan.
  • Elaaunna
    Ellaa skrev 2015-07-15 14:23:52 följande:

Precis som ovanstående skrivit så får din pojkvän komma till Sverige - är din pojkvän från Canada? om han är det och har canadian passport så får han vistas i Sverige lagligt som jurist. Som jag skrivit tidigare så fick jag veta att en jurist på M-verket idag att de tom får stanna mer än 90 dagar då de har en öppen ansökan här. Självklart kommer vi inte ta den risken för mina förhoppningar är att vårt beslut kommer om 1-2 månader.

Hej Ella

Vad menas med en öppen ansökan i Sverige? Kan du mer om detta?

Min man är här ( vi har gift oss förra veckan) på sina 90 dagar som gick ut 3/7, men vi fick vistelse förlängning 1 månad till utöver de 90 dagar. Du vet att min man fått avslag och vi ska ansöka på nytt när han åker tillbaka eller får vi göra det medans han är här? Någon som vet... Vore jätte tacksam för all information!

Lycka till alla och önskar är alla snabba och positiva svar! / Ella (jag heter Ella också)
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid