• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Naabz
    AAke skrev 2015-07-21 15:32:20 följande:

om man mejlar Mig, hur lån tid tar det innan man får svar?
    jag hatar telefonköer...

men det börjar luta åt att vi söker besöksvisa en andra gång, snacka om att dom fördyrar processen. 

nu 2 dagar kvar tills 9 månaders gränsen, JO anmälan är ju värdelös ja, men kan man inte göra något annat? typ en polisanmälan på någon, kanske på Stefan Löfven? eller någon annan med mer ansvarig position i denna pajas regering?

Ja en sådan anmälan läggs självklart också ner, men grejen är att om jag vill göra en anmälan då har polisen skyldighet att ta upp anmälan, annars bryter dom själva mot lagen

Mejlade till dem för två veckor sen. Skrev ett långt mail om vår situation och om hur dåligt vi mår av att leva i denna ovisshet. Hur länge vi har väntat på besked osv,,,, Väntade i över en vecka på svar och svaret jag fick löd:

Hej Naabz,

Tack för ditt mejl.

Handläggningstiden är mer än nio månader. Vi kommer att kontakta er när beslutet är taget.

Med vänliga hälsningar

Kundtjänsten
    Migrationsverket

********* = namnet på personen som svarade...googlade på namnet och det visade sig att det är en tjej på 21 år som svarade.

Dumt av mig att förvänta mig nåt mer av migrationsverket.

Idag så har vi väntat i 325 dagar sen vi skickade in ansökan och fortfarande inte hört nåt.
  • AAke
    Ellaa skrev 2015-07-21 17:15:37 följande:
    Inom 5 dagar får man svar. Hört att det inte går att polisanmäla en myndighet - allt är typ värderlöst för oss att försöka. Snacka om att känna sig maktlös, jag avvaktar tom mitten av aug för jag är trött på att ringa och få veta INGET i stort sett hänt.
    precis därför som jag menade att man borde testa att anmäla ansvariga ministrar.
    kan inte vara sämre än den JO anmälan som hundratals personer redan har gjort
  • georgethepower
    Naabz skrev 2015-07-21 20:15:01 följande:
    Mejlade till dem för två veckor sen. Skrev ett långt mail om vår situation och om hur dåligt vi mår av att leva i denna ovisshet. Hur länge vi har väntat på besked osv,,,, Väntade i över en vecka på svar och svaret jag fick löd:

Hej Naabz,

Tack för ditt mejl.

Handläggningstiden är mer än nio månader. Vi kommer att kontakta er när beslutet är taget.

Med vänliga hälsningar

Kundtjänsten
    Migrationsverket

********* = namnet på personen som svarade...googlade på namnet och det visade sig att det är en tjej på 21 år som svarade.

Idag så har vi väntat i 325 dagar sen vi skickade in ansökan och fortfarande inte hört nåt.
    Men Gud vad hemskt! Förstår dom inte det påverkar destruktivt på familj liv?
  • Ellaa
    Naabz skrev 2015-07-21 20:15:01 följande:

Hej Naabz,Tack för ditt mejl.Handläggningstiden är mer än nio månader. Vi kommer att kontakta er när beslutet är taget.Med vänliga hälsningar

************KundtjänstenMigrationsverket

Nabz, ring Växjös teamledare... Ni går mot 1 års väntetid snart. försök att få prata med teamledaren och se om han har hjärta nog att hjälpa er - det är sanslöst.
  • Naabz
    Ellaa skrev 2015-07-21 21:31:18 följande:
    Nabz, ring Växjös teamledare... Ni går mot 1 års väntetid snart. försök att få prata med teamledaren och se om han har hjärta nog att hjälpa er - det är sanslöst.
    Hej Ellaa
    Finns det nåt direktnummer till teamledaren där i växjö eller ska man be om att få bli kopplad till teamledaren? Ska ringa imorgon igen även fast man har tröttnat rejält på att prata med dem.
  • Naabz

Hejsan.

Har precis pratat med Växjö. Pratade med kvinnan i säkerligen 15 minuter och hon sa till mig att det inte finns nån teamledare och att jag inte kan få nån annan information av någon annan än den info som jag får av henne. När jag frågade efter den personen som öppnade vårt ärende den första gången för att skicka handlingarna till ambassaden så vägrade hon att ge mig namnet på den personen.

Ännu ett värdelöst samtal till migrationsverket.

• Baban

hej alla
    Status : ansökan 17/01/2015
    Intervjumail 01/06/2015
    Intervju igår 21/07/2015
    Land :Irak
    Intervjun : Svensk ambassaden i Tehran
    Allt gick bra som klock med intervju
    Vänta på beslut ????????????????????????????????
    Hoppas vi kan alla få besked.

• sjömannen

Hej.
    Är det någon som vet vad förkortningen HL betyder, som finns i den beräkningstabell på väntetider som Deitch har skapat? Där finns HL på tre brunmarkerade rader.
    Tacksam för svar.

• sjömannen
    Deitch skrev 2015-07-22 12:43:24 följande:
    HL är förkortning för handläggare.
    Tack för den informationen!
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid