• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Ellaa
    AAke skrev 2015-07-19 04:57:57 följande:

jag loggade in och såg att namnet är klickbart.

Handlingar som bifogats ärendet

DatumHandling2014-10-23

Registrering av giftermål i hemlandet

2014-10-23

Vigselbevis

2014-10-23

Ansökan

2014-10-23

Begäran om skriftlig utredning från referenten

2014-10-23

Kopia av pass som visar identitet och giltighetstid

2015-04-23

Fullmakt

2015-04-23

Anknytningsutredning

vad menas med "Begäran om skriftlig utredning från referenten"

utredning låter dåligt, men jag fattar inte riktigt? är ju från datumet som vi sökte.

snart dags för JO anmälan.

om vi inte får UT snart då kommer vi inte ha sett varandra på ett helt år, deprimerande :(

står att ärendet ligger i Norrköping, vet inte om vi har handläggare eller ej, har ännu aldrig kontaktat dom.

"Begäran om skriftlig utredning från referenten" - referenten är du, jag (de svenska medborgarna som ansökande vill flytta till. Efter att din sambo gjorde sin ansökan får då ett mail ju som uppmanar Dig att göra samma ansökan typ, det är den. Så det är inget du behöver oroa dig för. Otroligt hur du har lyckats från att hålla dig från att ringa - de skriver ner alla gånger som man ringer sen vet jag inte om det spelar roll. Men ifall du ringer får du reda på enhet och om ni har handläggare så är det bra att ringa den och dubbelkolla med den. Tråkigt att så långt tid gått - du har inte möjlighet att ansöka om besöksvisum till henne för någon vecka eller så? De rekommenderar ju att man fortsätter ses under tiden.

Hoppas ni hör något snart!
  • AAke
    Ellaa skrev 2015-07-19 09:08:56 följande:
    "Begäran om skriftlig utredning från referenten" - referenten är du, jag (de svenska medborgarna som ansökande vill flytta till. Efter att din sambo gjorde sin ansökan får då ett mail ju som uppmanar Dig att göra samma ansökan typ, det är den. Så det är inget du behöver oroa dig för. Otroligt hur du har lyckats från att hålla dig från att ringa - de skriver ner alla gånger som man ringer sen vet jag inte om det spelar roll. Men ifall du ringer får du reda på enhet och om ni har handläggare så är det bra att ringa den och dubbelkolla med den. Tråkigt att så långt tid gått - du har inte möjlighet att ansöka om besöksvisum till henne för någon vecka eller så? De rekommenderar ju att man fortsätter ses under tiden.

Hoppas ni hör något snart!
    att jag är referent förstod jag, men jag ser nu att jag läste fel, jag läste det som att jag hade begärt utredningen, men det var inte så dom menade det...

jag har varit ganska så lugn fram tills ~nu, redan flera månader innan vi sökte så var tanken att min fru skulle komma till sommaren (så att hon skulle hinna bli klar med sina studier) Men precis allt har gått åt skogen nu känns det som, vår ansökan lämnades tyvärr in lite sent då vi ville ha alla papper klara utan att komplettera (och hamna på 18 månader) min fru bytte efternamn, nytt pass och översättningar behövde göras som drog ut på tiden lite.

Jag såg fram emot den här sommaren tillsammans med min fru, hade tänkt ta ut en vanlig svensk sommarsemester för första gången, men då Migrationsverket dröjer då avsade jag mig semestern, men jag känner att jag håller på att gå in i väggen nu så jag hade verkligen behövt den.
    Förra året köpte vi ett hus som vi har varit tvungna att fixa mycket på (dyrt)
    jag har 0 på kontot nu men räkningar på 25000 denna månad och nästa månad blir det över 30000 (köpte ny värmepump till huset) Det är mer pengar än jag tjänar just nu och min fru skulle behöva att jag skickar henne pengar denna månad (typ 5000)
    att jag skulle ta en extra resa till henne känns inte bra ekonomiskt just nu.
    Och om vi söker visa, alltså det är så förbannat mycket papper och saker som ska fixas (bland annat, inbjudan, lönespecifikation/bankkontoutdrag, försäkring, flygbiljet (biljett före man söker visa...)och avgifter att betala hit och dit, enkelt från USA men inte Thailand.
    Men det är klart, kanske "bäst" ändå att söka visa för en vecka och att hon inte åker hem, men hon får då ändå inte gå på SFI till exempel.
    Dom slösar så mycket tid för oss alla.

min fru måste vara tillbaka i Thailand i mars för en cermoni, om tiden fram tills dess blir för kort då vill hon inte åka hit för att det är slöseri med pengar på flygbiljetter för kort tid
  • snowie

intervjun avklarad och tog nästan 2h.. men men verkar ha gått bra iaf.
    Nu är det seg väntan på beslut.

• VotEtaDa
    snowie skrev 2015-07-19 11:16:30 följande:

intervjun avklarad och tog nästan 2h.. men men verkar ha gått bra iaf.
    Nu är det seg väntan på beslut.

Varför tog intervjun så lång tid?

Tror du att jag/vi skulle kunna få detaljerat vad för sorts frågor de ställde och hur de betedde sig under intervjun?

Har hört så många skräck historier att de mer eller mindre säger att personen inte förtjänar UT till Sverige osv.

• snowie
    VotEtaDa skrev 2015-07-19 16:44:37 följande:

Varför tog intervjun så lång tid?

Tror du att jag/vi skulle kunna få detaljerat vad för sorts frågor de ställde och hur de betedde sig under intervjun?

Har hört så många skräck historier att de mer eller mindre säger att personen inte förtjänar UT till Sverige osv.

Det var väldigt detaljerat med datum, utbildning samt tidigare jobb.
    Sedan var det mest ett normalt samtal med vad man ville göra i framtiden, hur man såg på Sverige med mera.så tjejen tyckte intervjun var riktigt rolig.
    Har man varit ihop i mer än ett par månader så är det inga som helst problem.
    Intervjun är för att se om man har kunskap om varandra samt om man har funderat på vad det innebär att flytta till Sverige.
  • selmarahmani

Väntat i snart 12 månader, dvs. ett år. Har hälsat på min fästman 3 gånger endast pga plugg.. och vi som trodde det skulle gå snabbare har haft så många planer som gick åt hlvt. Satt upp mig som sommarvikarie hela sommaren, efter sommaren är det ett halvårs praktik som väntar. Kul. Är det någon mer som väntat sedan början av augusti 2014? min fästman är från makedonien.

• Ellaa
    AAke skrev 2015-07-19 10:22:54 följande:

att jag är referent förstod jag, men jag ser nu att jag läste fel, jag läste det som att jag hade begärt utredningen, men det var inte så dom menade det...

jag har varit ganska så lugn fram tills ~nu, redan flera månader innan vi sökte så var tanken att min fru skulle komma till sommaren (så att hon skulle hinna bli klar med sina studier) Men precis allt har gått åt skogen nu känns det som, vår ansökan lämnades tyvärr in lite sent då vi ville ha alla papper klara utan att komplettera (och hamna på 18 månader) min fru bytte efternamn, nytt pass och översättningar behövde göras som drog ut på tiden lite.

Jag såg fram emot den här sommaren tillsammans med min fru, hade tänkt ta ut en vanlig svensk sommarsemester för första gången, men då Migrationsverket dröjer då avsade jag mig semestern, men jag känner att jag håller på att gå in i väggen nu så jag hade verkligen behövt den.

Förra året köpte vi ett hus som vi har varit tvungna att fixa mycket på (dyrt)

jag har 0 på kontot nu men räkningar på 25000 denna månad och nästa månad blir det över 30000 (köpte ny värmepump till huset) Det är mer pengar än jag tjänar just nu och min fru skulle behöva att jag skickar henne pengar denna månad (typ 5000)

att jag skulle ta en extra resa till henne känns inte bra ekonomiskt just nu.

Och om vi söker visa, alltså det är så förbannat mycket papper och saker som ska fixas (bland annat, inbjudan, lönespecifikation/bankkontoutdrag, försäkring, flygbiljet (biljett före man söker visa...)och avgifter att betala hit och dit, enkelt från USA men inte Thailand.

Men det är klart, kanske "bäst" ändå att söka visa för en vecka och att hon inte åker hem, men hon får då ändå inte gå på SFI till exempel.

Dom slösar så mycket tid för oss alla.

min fru måste vara tillbaka i Thailand i mars för en cermoni, om tiden fram tills dess blir för kort då vill hon inte åka hit för att det är slöseri med pengar på flygbiljetter för kort tid

:( Usch vilket helvete. Hela livet på still även om räkningarna måste betalas iaf - så står allas liv i luften, iaf emotionellt. Jag förstår, vi har valt att ignorera deras skitsnack om att sambon inte får vara här - han är här iaf och vi kommer stanna ihop oavsett vad! Eftersom vi lämnade livet i Usa i december, så har ju min sambo ingenstans att ta vägen heller. Jag fick ju jobb så fort jag kom hem, så vi är också ekonomiskt beroende av varandra. Sanslöst att M-verket inte inser att gifta/sambo par är ETT hushåll och vilken ekonomisk börda det är att hålla ihop livet därför ska jag göra en JK anmälan för skadestånd... Passerat 9 mån, då JO anmälan var VÄRDELÖS! Jag tipsar på att du ska ringa och be om att få nr till den handläggaren som skickade ut ert intervjumail, be om namn & nr och när du får tag på hen säg att du och frugan nu mår psykiskt dåligt o att du vill se vad som händer om ni ansöker om besöksvisum - är de sjyssta så KANSKE hon tar ert ärende i hänsyn. Önskar er all lycka till!
  • sjömannen

Enligt inhämtad information är migrationsverkets uppgift när det gäller ansökningar att flytta till någon i Sverige att göra en seriositets-bedömning av förhållandet. Den uppfattning man får är att de gått långt från den uppgiften och istället utför någon sorts överprövning av kärleksrelationen, på oerhört långdragna handläggningstider och med total hänsynslöshet gällande relationernas realistiska levnadssituationer.

• Ellaa

Har någon nr till Örebro enheten? Skulle behöva den! Tack på förhand!

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid