• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Anonym (cia)
    JamJam skrev 2015-07-23 10:28:31 följande:
    Det är skillnad på ansökan om arbetstillstånd och ansökan för TUT för anknytning.
    Arbetstillstånd går normalt lite fortare att få klart.
    Okej, dom sökte båda, eller han sökte båda och har fått båda. 

Hur som tycker jag handläggningstiderna är helt galna och inte okej någonstans. Lider med er som väntar och önskar er all lycka.
  • Ellaa
    Anonym (cia) skrev 2015-07-23 13:17:10 följande:

Okej, dom sökte båda, eller han sökte båda och har fått båda. 

Hur som tycker jag handläggningstiderna är helt galna och inte okej någonstans. Lider med er som väntar och önskar er all lycka.

Tack, det är verkligen extremt ledsamt och tärande att sitta dag ut och dag in såhär, din dotter och hennes man hade verkligen tur att få allt klart så snabbt! Vilket land är han ifrån?

Med UT och PUT ingår arbetstillstånd så de var verkligen den där 0,001% med sådan tur! Glad för deras skull.
  • sjömannen
    jessib skrev 2015-07-23 13:15:09 följande:
    Jo, man kan både arbeta o studera (csn får man när man har PUT)
    men om man söker UT pga arbete och inte anknytning går det generellt sett snabbare, men då måste man ju ha ett arbete först.
    Tack! Det var så jag uppfattat det också med TUT. Beträffande csn-stöd först när man får PUT kan jag också förstå, då det kan vara knepigt att ge studielån till personer som inte säkert får stanna här senare. Men de första två åren bör ju också vara möjligt att studera landets språk med eventuellt bidrag..... En idé bara.
  • Anonym (cia)
    Ellaa skrev 2015-07-23 13:25:32 följande:
    Tack, det är verkligen extremt ledsamt och tärande att sitta dag ut och dag in såhär, din dotter och hennes man hade verkligen tur att få allt klart så snabbt! Vilket land är han ifrån?

Med UT och PUT ingår arbetstillstånd så de var verkligen den där 0,001% med sådan tur! Glad för deras skull.
    Han är från Japan.
  • Baban

Hej alla
    Det står på migrationsverket min sidan intervju datum, det betyder att migrationsverket fick intervju information direkt från ambassaden.

• LoMos

Hej.
    När jag söker på vårt ärende med kontrollnummret så står det att våran ansökan är registrerad 10/8-2014 men när jag söker på beteckningsnummret så står det den 18/5-2015.
    Jag skrev till Migrationsverket och frågade varför då svarade dom att det finns två ansökningar i vårt ärende, den första inkom 8 oktober 2014, den andra ansökan den 18 maj 2015.
    Men vad jag vet så gjorde vi inget den 18 maj.

Någon annan som har olika datum på beteckningsnummret och kontrollnummret??

• Ellaa
    LoMos skrev 2015-07-23 18:48:53 följande:

Hej.

När jag söker på vårt ärende med kontrollnummret så står det att våran ansökan är registrerad 10/8-2014 men när jag söker på beteckningsnummret så står det den 18/5-2015.

Jag skrev till Migrationsverket och frågade varför då svarade dom att det finns två ansökningar i vårt ärende, den första inkom 8 oktober 2014, den andra ansökan den 18 maj 2015.

Hej, kollade nyss och vi har samma datum på de.

Jag tror inte kontrollnr gilla längre? Det är kanske en annan ansökan - varför ska man ha två tänker jag :/ Jättekonstigt! Ring och fråga istället om de säger samma sak så fråga mer utförligt vad ansökan från 18 maj handlar om.
  • Baban
    LoMos skrev (null) följande:

Hej.

Hej lomos
    Ja, jag har den till exempel jag sökte UT, 3 gånger i Sverige, med beteckningsnummeret jag kan se alla 3 ansöknings datum men med kontrollnummret jag kan se bara sista ansöknings datum.
    LoMos kanske din partner sökte asyl 8 oktober 2014, eller sökte svensk schengen visum. Fråga din partner.
    När din partner ska vara på intervju hos ambassaden, dem kommer och fråga din partner att varför sökte du asyl eller varför sökte du visum?
    Hur skaffa du beteckningsnummeret??
  • Baban
    LoMos skrev (null) följande:

Hej.

LoMos
    Glömde berätta, sök på din ärende och visa 2 ansöknings datum som 10/8/2014 och 18/05/2015,
    Tryck på visa som står mot 10/08/2014 och du kan se att beslutet har fattat med den ansökan eller fortfarande vänta på beslut. Och du kan fråga din partner att vad innebär den ansökan, men jag tänkte på besök visum.
  • Baban

Förlåt jag va lite missförstånd med datum, 18/maj/2015, kanske din partner sökte besök visum, eller måste ha fel med migrationsverket som nån som ansökte på 18/ maj som har samma din partners namn och födelseår,
    Fråga din partner först att sökte besök visum, om nej, måste ringe migrationsverket lösa problemet nu.

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid