• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Ellaa
    sjömannen skrev 2015-07-20 14:16:33 följande:

Borde väl vara känt av alla nu att telefonnumren till de olika avdelningarna finns att hämta på följande länk:!!

www.familjeliv.se/leave%3A%2F%2Fdocs.google.com%2Fspreadsheets%2Fd%2F1c8SZxVniTSbN7neeUjTIEVDgXInQTfiAKWMzQ_k55bA%2Fedit%3Fpli%3D1%23gid%3D706601569

Om så vore fallet skule jag inte frågat sjömannen :) aldrig kunnat öppna det dokumentet heller, får göra det på jobbet imorgon. Tack för infot.
  • JamJam
    Ellaa skrev 2015-07-20 13:52:00 följande:

Har någon nr till Örebro enheten? Skulle behöva den! Tack på förhand!

Nr till Örebro 0104859585

Ringde precis och fick info att de just nu jobbar med Mars 2014 ärenden..... hahahahha!

Herregud nu är det ju bara skrattretande. För två veckor sedan jobbade de med Augusti 2014 så antagligen jobbar de bakåt då. Vad ska man annars tro.

Åh herregud vilka skojare.... vilket jävla skämt!!!!
  • sjömannen
    Ellaa skrev 2015-07-20 17:47:37 följande:
    Om så vore fallet skule jag inte frågat sjömannen :) aldrig kunnat öppna det dokumentet heller, får göra det på jobbet imorgon. Tack för infot.
    Jag säger då det! Dessa låtsasmoderatorer som bara tror. Jag föredrar de troslösa!!
  • Ellaa
    JamJam skrev 2015-07-21 11:34:29 följande:

Nr till Örebro 0104859585

Ringde precis och fick info att de just nu jobbar med Mars 2014 ärenden..... hahahahha!

Herregud nu är det ju bara skrattretande. För två veckor sedan jobbade de med Augusti 2014 så antagligen jobbar de bakåt då. Vad ska man annars tro.

Åh herregud vilka skojare.... vilket jävla skämt!!!!

Jag hörde från Växjö/Flashback att de sagt att de jobbar med juli 2014. Igår sa de på Växjö att man kan räkna med från 1 sept att det är full personalstyrka då. Så i stort sett är det 99% dött fram tills dess när det gäller handläggning.

En handläggare från Örebro som var den tog som hade vårt ärende vid intervju utskicket som jag lyckats få tag på namn + nr på är åter från semester 17 augusti - så nu framåt dess finns inte mycket att göra. Anar att vi ser på 12 månaders väntetid. Men du har rätt JamJam det är skrattretande at this point. Fick hem brev från JO i stort sett = värdelöst. Som att ett fjuttigt brev ska underlätta men jag gjorde skadeståndsanmälan nyss. Lär nog läggas ner men gör allt jag kan iaf.
  • ebuer

Hej Alla :)

Vi har fått handläggare 2 vecka siden. Hvor lenge tid tar at vi får ett beslut?? Vi har årende i Kalleråd.

Jeg ringte min handläggare i dag og hun sa jeg har ikke sett på papirene deres. Det er høy arbeidsbelastning og hun sa jeg kan inte gi deg en bestemt dato.

• AAke

om man mejlar Mig, hur lån tid tar det innan man får svar?
    jag hatar telefonköer...

men det börjar luta åt att vi söker besöksvisa en andra gång, snacka om att dom fördyrar processen. 

nu 2 dagar kvar tills 9 månaders gränsen, JO anmälan är ju värdelös ja, men kan man inte göra något annat? typ en polisanmälan på någon, kanske på Stefan Löfven? eller någon annan med mer ansvarig position i denna pajas regering?

Ja en sådan anmälan läggs självklart också ner, men grejen är att om jag vill göra en anmälan då har polisen skyldighet att ta upp anmälan, annars bryter dom själva mot lagen

• HAJ10

Örebro har sagt de tre senare ggr jag pratat med dem att de jobbar på aug-14, så det kanske stämmer? Men hur länge har de egentligen gjort det... som vanligt vägrar de att ge någon som helst uppfattning om hur länge det kan tänkas vara kvar till ens ärende plockas upp i E3. Har iaf fått två pers att antyda 12-13 mån totalt som troligt och även att erkänna att de inte förväntar sig få ökade resurser till hösten, så inget tyder på att de ska öka takten. En sa dessutom att det kommit in massor av ärenden efter augusti -14 och att detta kan göra att de heller inte kan jobba lika "snabbt" (hohohoho) månad för månad.

Jag tänker faktiskt försöka söka om förtur nu även om det nästan garanterat inte kommer att gå igenom.

• Ellaa
    AAke skrev 2015-07-21 15:32:20 följande:

om man mejlar Mig, hur lån tid tar det innan man får svar?

jag hatar telefonköer...

men det börjar luta åt att vi söker besöksvisa en andra gång, snacka om att dom fördyrar processen. 

nu 2 dagar kvar tills 9 månaders gränsen, JO anmälan är ju värdelös ja, men kan man inte göra något annat? typ en polisanmälan på någon, kanske på Stefan Löfven? eller någon annan med mer ansvarig position i denna pajas regering?

Ja en sådan anmälan läggs självklart också ner, men grejen är att om jag vill göra en anmälan då har polisen skyldighet att ta upp anmälan, annars bryter dom själva mot lagen

Inom 5 dagar får man svar. Hört att det inte går att polisanmäla en myndighet - allt är typ värderlöst för oss att försöka. Snacka om att känna sig maktlös, jag avvaktar tom mitten av aug för jag är trött på att ringa och få veta INGET i stort sett hänt.
  • Ellaa
    HAJ10 skrev 2015-07-21 16:57:17 följande:

Örebro har sagt de tre senare ggr jag pratat med dem att de jobbar på aug-14, så det kanske stämmer? Men hur länge har de egentligen gjort det... som vanligt vägrar de att ge någon som helst uppfattning om hur länge det kan tänkas vara kvar till ens ärende plockas upp i E3. Har iaf fått två pers att antyda 12-13 mån totalt som troligt och även att erkänna att de inte förväntar sig få ökade resurser till hösten, så inget tyder på att de ska öka takten. En sa dessutom att det kommit in massor av ärenden efter augusti -14 och att detta kan göra att de heller inte kan jobba lika "snabbt" (hohohoho) månad för månad.

Jag tänker faktiskt försöka söka om förtur nu även om det nästan garanterat inte kommer att gå igenom.

De lär väl göra klart augusti 2014 i september i år - för sommaren verkar helt dött. Få som fått beslut och verkar skett med typ tur. Jag tror som dig ett år lär vara väntetiden. Ett skämt då på JO brevet som jag fick hem stod det att M-verket kommer att återgå till vanlig funktion till slutet av 2015/början på 2016 - de har ju också anställt på alla ställen men de lär väl inte börja förrän i höst. Så ja 12-14 mån lär det vara. Sök! Kan inte skada!
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid