• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • LoMos

Det kan vara så att vi ansökte om besöksvisum den 18 maj och vi fick godkänt för det men på Migrationsverket står det beslut ej fattat.
    Jag är hos min kille nu i Marocko så att ringa med kötiderna dom har känns inte aktuellt. Skulle bli ett dyrt samtal...
    Får ringa och fråga bär jag kommer hem.
    Tack för alla svar.

• Ellaa
    LoMos skrev 2015-07-23 20:21:53 följande:

Det kan vara så att vi ansökte om besöksvisum den 18 maj och vi fick godkänt för det men på Migrationsverket står det beslut ej fattat.

Jag är hos min kille nu i Marocko så att ringa med kötiderna dom har känns inte aktuellt. Skulle bli ett dyrt samtal...

Får ringa och fråga bär jag kommer hem.

Tack för alla svar.

Jaha då är det nog besöksvisumet som står angiven där, säkert för att kunna ha samtliga typer av ansökningar samlade.. Tror fler och fler söker besöksvisum så kanske för de att ha lite kontroll. Ha det så bra i Marocko :)
  • Jaana34

Hej!

Nu har jag skickat in "flytta till mig" dokument och har bifogat allt MV vill ha. På följesedeln fick jag kontakt information för en person i Växjö och hennes direktnummer. Kommer hon vara min handläggare under processen eller är det nu jag kommer få vänta på handläggare?

Min man har redan skickat in ansökan, gått på intervju i hans land och jag har nu skickat in dokument. Kommer MV kräva mer från mig tro?

Vad är preliminära vänligen för de som har sökt dec-14??? För sist jag såg på MVs hemsida så stod det 18 mån väntetid men nu står det det upp till 9 mån. Stämmer det verkligen?

• Anonym (Vi väntar Beslut!!!)

Hi everyone!! :)

I' back again i haven't read on the site for about two weeks cause my love has been here until today & didn't even think about migration during this time .. So my questions is for those who have applied on september 2014 ??

Has anyone recieved any decision or not yet .. Wish you all luck & most to those who are waitting more than 9 months !!!

• jossan951

Min man ansökte om uppehållstillstånd för anknytning i oktober 2014. När han var på intervju i juni på ambassaden så sa de att vi har en väldigt enkel ansökan som ska vara lätt att godkänna (vi har barn ihop och har bott tillsammans i utlandet i 4 år). Kvinnan på ambassaden rådde oss till och med att kontakta migrationsverket för att se om de kan skynda på processen eftersom vår ansökan ska vara så "lätt".

Men hos migrationsverket tog det stopp.. Kvinnan jag pratade med sa att väntetiderna på hemsidan (9 månader) är minimumtider och att ingen kan säga hur lång tid det kommer ta efter det. När jag nämnde att vi hoppats på att kunna flytta i Oktober (ett år efter att vi skickat in ansökan) så sa hon att det nog var väldigt optimistiskt att tro för att kön är låååång. 

Sååå otroligt frustrerande, förstår inte varför väntetiderna ska vara så långa och varför de inte kan ge mer exakta väntetider....

• Baban
    munjj skrev (null) följande:

Hur loggar man på min sida??

Hej munjj
    Du kan logga in med användarnamn som migrationsverket skicka till dig med din registrering till din e-mail och lösenordet som du skaffat,
    Om du ansökt som webbansökan.
  • bebivogel131103

Mailade till migrationsverket idag och fick förvånande nog ett svar idag! 

Jag skrev att vi har väntat i 10 månader och att vi är jättestressade och undrar hur lång tid cirka det kan ta. Fick detta svar: 

"Den typ av ansökan som ovanstående ärende avser har i dagsläget en väntetid på nästan 18 månader. Det är tyvärr omöjligt att säga en exakt tidpunkt när handläggningen kan påbörjas och när Migrationsverket kommer att kunna fatta ett beslut. Ovanstående ansökan inkom till Migrationsverket den 16 september 2014. Det innebär att ni antagligen får vänta ytterligare minst sex månader innan Migrationsverket påbörjar handläggningen av ärendet. Handläggaren kontaktar er då om ärendet behöver kompletteras och/eller utredas. Alternativt erhåller sökanden ett beslut.
    Vi gör allt vi kan för att minska väntetiderna men eftersom vi har så många ansökningar, och sökanden som väntar på beslut, så ser situationen i dagsläget dessvärre ut som jag har beskrivit ovan. Jag förstår er situation och beklagar verkligen att väntetiderna för att få ett beslut är så långa men ni måste avvakta tills handläggaren eventuellt kontaktar er."

Så dom menar alltså att vi ska vänta MINST ett halvår innan handläggaren ens öppnar ärendet och börjar handlägga? Fattar ingenting hur dom jobbar alltså. Vi har vårat ärende i Sundsvall. Någon mer som har sitt ärende där som har någon information? Gjorde ansökan 16 september 2014. 
  • jessib
    bebivogel131103 skrev 2015-07-24 16:59:57 följande:

Mailade till migrationsverket idag och fick förvånande nog ett svar idag! 

Jag skrev att vi har väntat i 10 månader och att vi är jättestressade och undrar hur lång tid cirka det kan ta. Fick detta svar: 

"Den typ av ansökan som ovanstående ärende avser har i dagsläget en väntetid på nästan 18 månader. Det är tyvärr omöjligt att säga en exakt tidpunkt när handläggningen kan påbörjas och när Migrationsverket kommer att kunna fatta ett beslut. Ovanstående ansökan inkom till Migrationsverket den 16 september 2014. Det innebär att ni antagligen får vänta ytterligare minst sex månader innan Migrationsverket påbörjar handläggningen av ärendet. Handläggaren kontaktar er då om ärendet behöver kompletteras och/eller utredas. Alternativt erhåller sökanden ett beslut.
    Vi gör allt vi kan för att minska väntetiderna men eftersom vi har så många ansökningar, och sökanden som väntar på beslut, så ser situationen i dagsläget dessvärre ut som jag har beskrivit ovan. Jag förstår er situation och beklagar verkligen att väntetiderna för att få ett beslut är så långa men ni måste avvakta tills handläggaren eventuellt kontaktar er."

Så dom menar alltså att vi ska vänta MINST ett halvår innan handläggaren ens öppnar ärendet och börjar handlägga? Fattar ingenting hur dom jobbar alltså. Vi har vårat ärende i Sundsvall. Någon mer som har sitt ärende där som har någon information? Gjorde ansökan 16 september 2014. 
    De säger allt från 12, till 14 till 18. Fattar ingenting! Ett HALVÅR till är ju oacceptabelt! Ta det dock med en nypa salt. De är ju totalt inkonsekventa (inkompetenta?).
    Prova att istället ringa/be att bli kopplad till Sundsvall. Eller är er ansökan en pappersansökan?
  • Anonym (Vi väntar Beslut!!!)

Hejj bebivogel!!!

Har ni gjort pappersansökan eller ??

Till oss hade dom sagt att efter intervjun det kan ta up till 5-6 månader på att besluta !!

Ansökt den 9 september 2014 !!

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid