• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • AAke
    JamJam skrev 2015-07-27 10:15:08 följande:
    Hej Sample123,

min sambo är på besök och han var tvungen att ansöka om besöksvisum för att få komma hit. Vi har väntat i över 9 månader och jag skiter fullständigt i deras rekommendationer för de har redan brutit mot lagen själva. Jag ringer varannan dag och kollar status men har inte informerat om att min man är här. Varör skulle jag göra det för?
    det gör ni rätt i, hur kommer ni göra när dom har fattat beslut?
  • JamJam
    AAke skrev 2015-07-27 13:53:26 följande:
    det gör ni rätt i, hur kommer ni göra när dom har fattat beslut?
    Som Ellaa skrev så får man ringa 2-3 ggr i veckan och kolla status. När vi får handläggare kanske vi tar 1 vecka semester (typ Danmark eller ngt) och vi har skickat fullmakt så uppehållskortet bör skickas till mig. Sen kommer vi bara tillbaka hit när beslut är fattat.
    Har förklarat situationen för jobbet som är väldigt väldigt tillmötesgående med att flexa med semesterdagarna tack och lov - så det är väldigt tacksamt.
    Men även om det gör jätteont att inse det så tror jag tyvärr inte att vi kommer att få ett beslut innan hans 90 dgr tar slut dock. Han får vara här till 15:e Okt - och då har det gått exakt ett år sedan vi ansökte :(
    Jag är så arg!!!!!!!!
  • AAke

@Deitch

varför är endast min och två andras rader röda till färgen?
    du har missat min intervju, skriver den igen

intervjumail 2015-04-15
    intervju 2015-04-23

vill du lägga till något mer så kanske gifta sedan augusti 2014

• AAke
    JamJam skrev 2015-07-27 14:02:04 följande:
    Som Ellaa skrev så får man ringa 2-3 ggr i veckan och kolla status. När vi får handläggare kanske vi tar 1 vecka semester (typ Danmark eller ngt) och vi har skickat fullmakt så uppehållskortet bör skickas till mig. Sen kommer vi bara tillbaka hit när beslut är fattat.
    Har förklarat situationen för jobbet som är väldigt väldigt tillmötesgående med att flexa med semesterdagarna tack och lov - så det är väldigt tacksamt.
    Men även om det gör jätteont att inse det så tror jag tyvärr inte att vi kommer att få ett beslut innan hans 90 dgr tar slut dock. Han får vara här till 15:e Okt - och då har det gått exakt ett år sedan vi ansökte :(
    Jag är så arg!!!!!!!!
    den där skiten har vi inte tid med,
    drar dom tillbaka uppehållstillståndet efter att dom har fattat beslut om det annars?
    hur vet dom om ni är i Danmark eller ej?
    med min ekonomi så har jag nu inte pengar till att betala för den dyra försäkringen som dom vill att man ska ha, antagligen så kommer min fru stanna utanför tiden för visumet

jag håller förövrigt på att bli galen på denna skit
  • JamJam
    AAke skrev 2015-07-27 14:08:26 följande:
    den där skiten har vi inte tid med,
    drar dom tillbaka uppehållstillståndet efter att dom har fattat beslut om det annars?
    hur vet dom om ni är i Danmark eller ej?
    med min ekonomi så har jag nu inte pengar till att betala för den dyra försäkringen som dom vill att man ska ha, antagligen så kommer min fru stanna utanför tiden för visumet

jag håller förövrigt på att bli galen på denna skit
    Jag tror att om det kommer till deras kännedom att partnern är i Sverige kan de dra tillbaka beslut och då får man väl överklaga.
    Man åker nog mest utanför för sin egen skull om det skulle behövas bevis för att man inte har befunnit sig i landet vid beslut - t.ex passstämpel, bilder , biljetter etc. Likvärdigt med hur man måste bevisa att man är ett riktigt par. Patetiskt!

Jag förstår att ekonomin knasar i dessa väntans tider - jag och min partner är uppe på närmare 50 papp som vi har gjort av med bara för att resa och få var tillsammans. Funderar på att skadeståndsanmäla allt när vi fått beslut.

Men om du vill ha tips på bra försäkring så säg till.

Jag tror att många håller på att bli galna på denna situation för hur kan man inte bli det. Jag blir ju lika förvånad varje gång jag är här och läser. Det är sjukt att det får vara på det här sättet. Sjukt!!!!!
  • JamJam
    Läste detta angående skadestånd i lawline:

I 7 § förvaltningslagen sägs att ?varje ärende där någon enskild är part skall handläggas så enkelt, snabbt och billigt som möjligt utan att säkerheten eftersätts??. Ur detta kan utläsas en skyldighet för migrationsverket att handlägga ärenden utan oskäliga dröjsmål. Oskälig handläggningstider kan även strida mot den europeiska konventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna (EKMR artikel 6 och 13).

Om migrationsverket misslyckas med att handlägga ditt ärende inom skälig tid kan detta utgöra en försummelse från myndighetens sida och du kan då väcka talan om _skadestånd_ mot staten enligt 3 kap. 2 § skadeståndslagen. Du kan även grunda din skadeståndstalan direkt på att staten brutit mot EKMR. 

Vad som utgör skälig handläggningstid kommer bedömas med hänsyn till samtliga omständigheter i det enskilda fallet. Vid denna bedömning har europadomstolen tagit hänsyn till ärendets komplexitet, vem som orsakat dröjsmålet (myndigheten eller sökanden) och ärendets vikt för sökanden. Någon generell tidsgräns kan alltså inte sättas, men regleringsbrevets gräns kommer säkert beaktas i den allsidiga bedömningen.

Observera att du även måste kunna visa att dröjsmålet orsakat dig (ekonomisk) skada eller kränkning om du ska lyckas få skadestånd enligt 3 kap. 2 § skadeståndslagen, tillskillnad från enligt EKMR där du även har rätt till rent ideelt skadestånd (se rättsfallet NJA 2005 s. 462).

För att utkräva skadestånd pga. myndighetens dröjsmål att fatta beslut vänder du dig inledningsvis till Justitiekanslern.

Dröjsmålet _påverkar dock inte giltigheten_ av själva beslutet och du kan alltså inte förlita dig på dröjsmålet i sig för att få rätt vid ett överklagande. - See more at: lawline.se/answers/14575
  • Ellaa
    JamJam skrev 2015-07-27 14:20:32 följande:

Läste detta angående skadestånd i lawline:

I 7 § förvaltningslagen sägs att ?varje ärende där någon enskild är part skall handläggas så enkelt, snabbt och billigt som möjligt utan att säkerheten eftersätts??. Ur detta kan utläsas en skyldighet för migrationsverket att handlägga ärenden utan oskäliga dröjsmål. Oskälig handläggningstider kan även strida mot den europeiska konventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna (EKMR artikel 6 och 13).Om migrationsverket misslyckas med att handlägga ditt ärende inom skälig tid kan detta utgöra en försummelse från myndighetens sida och du kan då väcka talan om _skadestånd_ mot staten enligt 3 kap. 2 § skadeståndslagen. Du kan även grunda din skadeståndstalan direkt på att staten brutit mot EKMR. Vad som utgör skälig handläggningstid kommer bedömas med hänsyn till samtliga omständigheter i det enskilda fallet. Vid denna bedömning har europadomstolen tagit hänsyn till ärendets komplexitet, vem som orsakat dröjsmålet (myndigheten eller sökanden) och ärendets vikt för sökanden. Någon generell tidsgräns kan alltså inte sättas, men regleringsbrevets gräns kommer säkert beaktas i den allsidiga bedömningen.Observera att du även måste kunna visa att dröjsmålet orsakat dig (ekonomisk) skada eller kränkning om du ska lyckas få skadestånd enligt 3 kap. 2 § skadeståndslagen, tillskillnad från enligt EKMR där du även har rätt till rent ideelt skadestånd (se rättsfallet NJA 2005 s. 462).För att utkräva skadestånd pga. myndighetens dröjsmål att fatta beslut vänder du dig inledningsvis till Justitiekanslern.Dröjsmålet _påverkar dock inte giltigheten_ av själva beslutet och du kan alltså inte förlita dig på dröjsmålet i sig för att få rätt vid ett överklagande. - See more at: lawline.se/answers/14575

Aake och JamJam de brukar höra av sig om partnern är här och meddela att de måste bortom svensk territorium men det bästa är att i samband med det ringa och kolla 2-3 ggr i veckan - ringde idag och inget har hänt såklart!

Angående skadeståndsanmälan så har jag redan gjort en, förra veckan gjorde jag den. Då JO anmälan inte har någon nytta. Vi har också spenderat runt 70.000 kr på detta, åka runt till länder bla Sydamerika för att kunna vara tillsammans (helt sjukt) tills vi nu kände skitsamma vi stannar i Sverige. I samma veva har jag förlorat massa jobberbjudanden då jag varit på resande fot med sambon och tackat nej pga jag inte vetat om vi kan vara här och inte velat stadga mig med jobb förrän vi kan påbörja våra liv. Men nu kommer han stanna här, jag kanske är lite mer naiv :( men jag tror dock vi kommer få höra något runt mitten av september så jag har fått jobb som tjänsteman inom staten och börjar 1 sept, tackade därför ja till jobbet.

I skadeståndsanmälan så klagade jag bla på att vi redan är ett hushåll, jag har ju bott med han i USA hela tiden tills vi flyttade hit i december... Jag har ju själv inget eget boende eller något här i Sverige lämnade allt när jag flyttade dit. Så vi är beronde av varandra ekonomiskt också. Så kör på och gör era skadeståndsamälningar! Vi har inget mer att förlora!
  • sjömannen

Lite "upphittad", och kanske nyttig information:

Beträffande personer som avser att gifta sig eller bli sambo. (Hämtad info från regeringens hemsida http://www.regeringen.se/sb/d/13974/a/157999)  Uppehållstillstånd får ges till en utlänning som har för avsikt att ingå äktenskap eller inleda ett samboförhållande med anknytningspersonen om förhållandet framstår som seriöst och inte särskilda skäl talar mot att tillstånd ges. För dessa kategorier tillämpas alltså en särskild prövning (seriositetsprövning).

Med vetskap om denna information kan man undra hur migrationsverket behöver 10-20 ja kanske 30 månader på sig för att ta ett beslut!
  • sjömannen
    sjömannen skrev 2015-07-27 22:04:11 följande:

Lite "upphittad", och kanske nyttig information:

Beträffande personer som avser att gifta sig eller bli sambo. (Hämtad info från regeringens hemsida http://www.regeringen.se/sb/d/13974/a/157999)  Uppehållstillstånd får ges till en utlänning som har för avsikt att ingå äktenskap eller inleda ett samboförhållande med anknytningspersonen om förhållandet framstår som seriöst och inte särskilda skäl talar mot att tillstånd ges. För dessa kategorier tillämpas alltså en särskild prövning (seriositetsprövning).

Med vetskap om denna information kan man undra hur migrationsverket behöver 10-20 ja kanske 30 månader på sig för att ta ett beslut!
    Och det är klart..... den var väl för bra för att få finnas kvar. Har tydligen ersatts med denna text:

En utlänning som gifter sig eller inleder ett samboförhållande med någon som bor här i landet skall ha en principiell rätt att bosätta sig här. Samtidigt är det mycket viktigt att så långt möjligt söka förhindra att uppehållstillstånd beviljas, när det kan misstänkas att någon av parterna i förhållandet kommer att utsättas för våld eller allvarliga kränkningar. Utgångspunkten innan ett uppehållstillstånd beviljas på grund av anknytning genom äktenskap/sammanboende bör vara att bedöma, om det är fråga om ett seriöst förhållande eller inte. I normalfallet krävs det att såväl sökanden som referenspersonen hörs muntligen. Om särskilda skäl talar mot att tillstånd ges, skall ansökan kunna avslås, trots att förhållandet i sig framstår som seriöst. Ett sådant skäl kan vara att det finns en påtaglig risk för att sökanden kommer att utsättas för våld eller allvarlig kränkning i förhållandet. För att någon riskbedömning skall kunna göras, krävs det att kontrollen av framför allt referenspersonerna ökar. Om det finns särskilda skäl till det, skall därför utdrag ur polisens register kunna hämtas in om den i Sverige bosatta partnern.

Finns på följande länk: http://www.regeringen.se/rattsdokument/proposition/2000/01/prop.-1999200043/
  • sjömannen

Hej alla. Nu har jag tagit några nattliga timmar i anspråk och färdigställt den namninsamlingslista till berörda beslutsfattare för vår anhöriginvandring. Om jag fått ihop det riktigt så skickas denna maillista till både Stefan Löven, (stadsminister) Morgan Johansson, (Justitieminister och migrationsminister) Anders Danielsson, (generaldirektör migrationsverket) Mikael Ribbenvik, (Stf generaldirektör och operativ chef) och Cecilia Borin, (Kvalitetschef) på samma gång. (Tanken är så i alla fall, för att sätta bättre press)

Gå in och fyll på denna namninsamling i denna direktlänk : namninsamling.se/index.php&nid=9858   

Om saker och ting fungerar riktigt så skall alla fem få protestlistor så fort det finn många namn och skickas iväg. Rapport kommer här när det skickats, och hur många namn det var (on jag kan räkna så långt) Ragga upp alla som kan skriva för att visa sitt stöd för oss. Tack tack!!                                       

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid