• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • skantz81
    ebuer skrev 2015-07-30 10:00:41 följande:

Hej skantz81

Har ikke hun sagt når får dere ett beslutt?

Når hun kan se på papirene deres ?

Hej

Hon har sagt att tidigast I slutet på okt i början på november kan hon börja kolla våra papper....
  • ebuer

Hej skantz81

Så seint hun skal sjekke:(

Da får vi ikke ett beslutt før 14 måneder, hvis det forsatter sånn.

Sa hun mer??

• ebuer

Hej sten15

Jeg også har fått händlaggare 1 måned siden. Hun ser på gamle ansøker som er før oss.

• sten15

Ebuer, ji jag förstod att du fått en handläggare. Tycker bara det är lite konstigt eftersom jag ansökte före er och står fortfarande utan handläggare.

• Elinmarie

Ååååh jag blir så arg och frustrerad när dom hela tiden säger - Ingen har tittat på ert ärende ännu.... Ingen handläggare har öppnat ärendet, det ligger fortfarande i kö..

Nej men hur är det då vara möjligt att vissa som ansökt senare har fått beslut ? Hur annars kan dom avgöra att vårat ärende inte skulle varit redo för beslut om dom inte ens har öppnat det efter intervjun?
    Jag har lite svårt att få ihop det där och jag har skrivit ett långt mail till migverket om att jag vill ha ett riktigt svar på den frågan inte bara en kopierad text som lyder "Det är omöjligt att säga hur lång väntetid...." Den texten som förmodligen alla fått.
    Det känns inte speciellt personligt alls när man mailar till dom och vill ha svar på just en fråga om ens ärende.

• ebuer

Hej sten15

Jeg forstår deg godt, det er irriterende når man ikke har fått händlaggare enda. Du kan ringe Gøteborg og spør om de som har søkt etter meg har fått händlaggare, hvorfor jeg har ikke fått enda.

Det var rart at du ikke har fått händlaggare enda:(

• skantz81
    ebuer skrev 2015-07-30 11:53:39 följande:

Hej skantz81

Så seint hun skal sjekke:(

Da får vi ikke ett beslutt før 14 måneder, hvis det forsatter sånn.

Sa hun mer??

Nej hon har inte sagt så mycket mer än att hon har extremt många förturs ärenden att handlägga därför den långa handläggningstiden, är ni ochså beviljade förut ?
  • ebuer

Hej skantz 81

Ja skjønner, det vi kan gjøre er å bare være tålmodig å vente:(

Hvor mange ganger i uke eller i måned ringer du henne?

• sjömannen
    Ellaa skrev 2015-07-30 00:22:42 följande:
    Du behöver inte tycka synd om mig - snarare jag som börjar inse att du inte verkar läsa vad som skrivs, eller så läser du kanske men din slutsats och förvrängd förståelse är ju lite läskigt! Först påstod du att jag hade kallat dig för troll, vilket jag aldrig gjorde. Och nu säger Du att Jag har sagt att Du ska rikta din kritik mot 1. Flyktingar 2. Statsanställda. För de flesta här är ju överens om att du försöker spela ut de mot oss, tydligt på innehållet i namnsamlingen. Sen ger du dig på de som är "statsanställda som skriver på namninsamlingen och inga namn nämnda"? Så för säkerhetsskull så tar jag det igen, din kritik borde riktas mot Regeringen/politiker och inte finna problem i statsanställda som skriver på listan, inte statsanställda som gör lagarna eller direktiven, och kritiken ska inte behöva vändas mot flyktingar. Det är inte deras fel att vår Regering har tillsatt de som prio 1. Hoppas du förstår nu vad jag verkligen menar innan du vränger på mina kommentarer.

Och så en ytterligare, tredje gång som Du vänder på det jag säger, aldrig påstått att statsanställda består enbart av professionella, dock så krävs det oftast rätt mycket erfarenhet för att bli statsanställd inom det området man jobbar med. Så det var det jag menade med professionellt att man utför något yrkesmässigt på en professionell nivå dels för att man har kunskapen om ämnet och praktiken - och eftersom du påstår att EU hjälper illegala verksamheter som hämtar flyktingar och inte verkar veta att det finns ett EU system för att hantera detta. Var tvungen att dela med mig av den informationen till dig så inga felaktigheter sprids.

Ja, kanske var bäst att den hamna i papperskorgen med tanke på innehållet - sen att du inte kan ta emot konstruktiv kritik och tycker att allt som man argumenterar emot dig ska vara i papperskorgen är ju något som får ligga hos dig. Ja, det är tur att man blir godkänd av dig att ha rätt i något. Tackar för det.
    Då kan du säkert skrodera om något över denna stora ansamling av flyktingar i Calais, där Frankrike och England måste öka avspärrningar och bevakningar med 90 miljoner kronor EXTRA. Detta är delvis ett resultat av att Svenska staten har ett räddningsfartyg som hittills i sommar har räddat över tre tusen personer som landsatts i Italien. Det måste ju snart gå ini styrandes (statens lilla hjärna) att man skall givetvis rädda alla som går att rädda, och skicka tillbaka dem till avreselandet. Med dagen mobiltelefoner  går djungel trumman med besked att nu är det helt säkert att ta sig över Medelhavet för där räddar de oss och skickar oss vidare. Den som tror annat är en hycklare. 
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid