• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • jessib
    sjömannen skrev 2015-07-29 10:59:52 följande:

Lite information till dem som klagar på formuleringen i den namninsamlingslista jag presenterade hår i går. Hämtat direkt från deras sida:
    Att det dessutom av de 25 som kommit in är 7 stycken som skrivit ett "Nick" eller liknande verkar ju inte särskilt seriöst. Har också fått reda på att det finns statligt anställda personer (inga namn) som kan uttala sig professionellt..... är det inte mot cirka 6000 sådana vi här försöker göra oss hörda??? Som absolut inte klarar av att lämna professionella svar på allas våra frågor.

Namninsamling.se - Gratis och
    kvalitetssäkrade namninsamlingar

Med namninsamling.se's fria, säkra och oberoende system skapas här namnlistor som efter aktivering är låsta.

Namnlistorna kan ej ändra innebörd eller syfte efter aktivering. Systemet har ett allmänt forum för respektive namninsamling där åsikter kan uttryckas.

Administratören / skaparen av namninsamlingen aktiverar själv insamlingen och hanterar utskick via sin sida.

Vi har inga begränsningar för privatpersoner, organisationer eller företag.

Ja, vi andra får göra en egen bara helt enkelt.
  • sjömannen
    jessib skrev 2015-07-29 11:18:47 följande:
    Ja, vi andra får göra en egen bara helt enkelt.
    Ja, varför har ni inte gjort det tidigare, i stället för att bara gnälla???Demon
  • Ellaa
    sjömannen skrev 2015-07-29 10:59:52 följande:

Lite information till dem som klagar på formuleringen i den namninsamlingslista jag presenterade hår i går. Hämtat direkt från deras sida:

Att det dessutom av de 25 som kommit in är 7 stycken som skrivit ett "Nick" eller liknande verkar ju inte särskilt seriöst. Har också fått reda på att det finns statligt anställda personer (inga namn) som kan uttala sig professionellt..... är det inte mot cirka 6000 sådana vi här försöker göra oss hörda??? Som absolut inte klarar av att lämna professionella svar på allas våra frågor.

Namninsamling.se - Gratis och

kvalitetssäkrade namninsamlingarMed namninsamling.se's fria, säkra och oberoende system skapas här namnlistor som efter aktivering är låsta.

Namnlistorna kan ej ändra innebörd eller syfte efter aktivering. Systemet har ett allmänt forum för respektive namninsamling där åsikter kan uttryckas.

Administratören / skaparen av namninsamlingen aktiverar själv insamlingen och hanterar utskick via sin sida.

Vi har inga begränsningar för privatpersoner, organisationer eller företag.

sjömannen, din kritik är riktad mot helt fel personer! Först flyktingar och nu de anställda på Migrationsverket ellr statsanställd, jag är statsanställd och tro mig om jag kunde göra något skulle jag gjort det för LÄÄÄÄNGESEN..... Varken flyktingarna eller tjänstemännen kan göra något - hur frustrerande det än är! Migrationsverket gör fel i att handlägga ifrån fel ordning. Men det är Regeringen som ger direktiv, det är Regeringen som måste höra oss! Väljer regeringen att säga: ALLA UT ärenden som inkom 2014 får beslut på en månad så kommer det hända!!!

Sen hur många olika namn finns osv, finns inte mycket att göra mot det. Det är en ganska vanlig företeelse vid namninsamlingar - och sen Vi som är statligt anställda och kan få uttala oss professionelt får också skriva på namnlistor. Det enda du skulle kunna göra är att lägga ner namninsamlingen och göra en ny OM DU VILL såklart. Tror det är större chans att bli tagen på allvar om den innehar en välformulerad text, där kritiken är konstruktiv. Tänker inte använda detta forum för att sänka mig till barn nivå med massa pikar och massa "inga namn nämnda" leken, detta är allvarligt och vi är vuxna som ska kunna tala rätt till varandra med respekt. Vi är alla i samma sits mer eller mindre.

Diskussionen om flyktingar osv är svår att diskutera och ingen har de rätta svaren på vad som är bäst. Vi får vara överens om åtskilda åsikter. Vi fortsätter i väntans namn.
  • sjömannen

Du Ellaa, om du tycker att jag rikta kritik mot först flyktinar och sedan statsanställda, då tycke jag synd om dig. Jag tycker däremot att det är fel at du tycker att du kan uttrycka dig professionellt bara för att du är statsanställd. Bara för att man är statsanställ så är man per automatik professionell, är ju rena humbuget.
    Om man sedan skall utvärdera namninsamlingen så är det bar ett 30-tal som skrivit på, och det är ju inget att skicka. Det platsar ju bara i papperskorgen, liksom många av de klagomål som skrivs här.
    Men visst............................ något kan ju även du ha rätt i.

• skantz81
    ebuer skrev 2015-07-29 09:50:29 följande:

Hej skantz81

Hun heter Agnes.

Hej

Vi ansökte 5 nov 2014

Har ochså agnes sedan ca 1 1/2 månad sen

Når fikk dere händlaggare og når har dere ansøkt ??

• Ellaa
    sjömannen skrev 2015-07-29 23:22:51 följande:

Du Ellaa, om du tycker att jag rikta kritik mot först flyktinar och sedan statsanställda, då tycke jag synd om dig. Jag tycker däremot att det är fel at du tycker att du kan uttrycka dig professionellt bara för att du är statsanställd. Bara för att man är statsanställ så är man per automatik professionell, är ju rena humbuget.

Om man sedan skall utvärdera namninsamlingen så är det bar ett 30-tal som skrivit på, och det är ju inget att skicka. Det platsar ju bara i papperskorgen, liksom många av de klagomål som skrivs här.

Men visst............................ något kan ju även du ha rätt i.

Du behöver inte tycka synd om mig - snarare jag som börjar inse att du inte verkar läsa vad som skrivs, eller så läser du kanske men din slutsats och förvrängd förståelse är ju lite läskigt! Först påstod du att jag hade kallat dig för troll, vilket jag aldrig gjorde. Och nu säger Du att Jag har sagt att Du ska rikta din kritik mot 1. Flyktingar 2. Statsanställda. För de flesta här är ju överens om att du försöker spela ut de mot oss, tydligt på innehållet i namnsamlingen. Sen ger du dig på de som är "statsanställda som skriver på namninsamlingen och inga namn nämnda"? Så för säkerhetsskull så tar jag det igen, din kritik borde riktas mot Regeringen/politiker och inte finna problem i statsanställda som skriver på listan, inte statsanställda som gör lagarna eller direktiven, och kritiken ska inte behöva vändas mot flyktingar. Det är inte deras fel att vår Regering har tillsatt de som prio 1. Hoppas du förstår nu vad jag verkligen menar innan du vränger på mina kommentarer.

Och så en ytterligare, tredje gång som Du vänder på det jag säger, aldrig påstått att statsanställda består enbart av professionella, dock så krävs det oftast rätt mycket erfarenhet för att bli statsanställd inom det området man jobbar med. Så det var det jag menade med professionellt att man utför något yrkesmässigt på en professionell nivå dels för att man har kunskapen om ämnet och praktiken - och eftersom du påstår att EU hjälper illegala verksamheter som hämtar flyktingar och inte verkar veta att det finns ett EU system för att hantera detta. Var tvungen att dela med mig av den informationen till dig så inga felaktigheter sprids.

Ja, kanske var bäst att den hamna i papperskorgen med tanke på innehållet - sen att du inte kan ta emot konstruktiv kritik och tycker att allt som man argumenterar emot dig ska vara i papperskorgen är ju något som får ligga hos dig. Ja, det är tur att man blir godkänd av dig att ha rätt i något. Tackar för det.
  • sten15

[quote=75576314][quote-nick]skantz81 skrev 2015-07-29 00:01:32 följande:[/quote-nick]

Hej vi har ochså göteborg vad heter eran handläggare ?

Hej! Såg att ni bägge fått handläggare trotts att ni gjorde en ansökan senare än oss? Jag har också mitt ärende liggande i Göteborg och vi gjorde vår ansökan i augusti 2014 men har fortfarande ingen handläggare.

• skantz81

Hej

Vi har fått beviljat förtur kanske beror på det ?

Ser dock väldigt dystert ut att få svar snart , Agnes våran handläggare sa tidigast i slutet på okt början på nov????

sten15 skrev 2015-07-30 02:46:03 följande:

[quote=75576314][quote-nick]skantz81 skrev 2015-07-29 00:01:32 följande:[/quote-nick]

Hej vi har ochså göteborg vad heter eran handläggare ?

Hej! Såg att ni bägge fått handläggare trotts att ni gjorde en ansökan senare än oss? Jag har också mitt ärende liggande i Göteborg och vi gjorde vår ansökan i augusti 2014 men har fortfarande ingen handläggare.

• ebuer

Hej skantz81

Har ikke hun sagt når får dere ett beslutt?

Når hun kan se på papirene deres ?

• sten15

Jaha du har fått förtur. Vi har väntat i 1 åt i augusti och ingen har ännu kollat på vårt ärende. När jag pratade med en teamleader i Göteborg sa han att de jobbar med ärenden från juni/juli så det bör väl inte vara så mycket kvar ändå..

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid