• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • AAke
    sjömannen skrev 2015-07-28 01:42:30 följande:

Hej alla. Nu har jag tagit några nattliga timmar i anspråk och färdigställt den namninsamlingslista till berörda beslutsfattare för vår anhöriginvandring. Om jag fått ihop det riktigt så skickas denna maillista till både Stefan Löven, (stadsminister) Morgan Johansson, (Justitieminister och migrationsminister) Anders Danielsson, (generaldirektör migrationsverket) Mikael Ribbenvik, (Stf generaldirektör och operativ chef) och Cecilia Borin, (Kvalitetschef) på samma gång. (Tanken är så i alla fall, för att sätta bättre press)

Gå in och fyll på denna namninsamling i denna direktlänk : namninsamling.se/index.php&nid=9858   

Om saker och ting fungerar riktigt så skall alla fem få protestlistor så fort det finn många namn och skickas iväg. Rapport kommer här när det skickats, och hur många namn det var (on jag kan räkna så långt) Ragga upp alla som kan skriva för att visa sitt stöd för oss. Tack tack!!                                       

väl gjort, så som jag efterfrågade (inget hafsverk)
    läken fungerade lite dåligt, även när jag kopierade hela som familjeliv inte ville få med, på sidan står det att denna länk skall användas:

namninsamling.se/index.php&nid=9858 
  • AAke
    AAke skrev 2015-07-28 02:46:40 följande:
    väl gjort, så som jag efterfrågade (inget hafsverk)
    läken fungerade lite dåligt, även när jag kopierade hela som familjeliv inte ville få med, på sidan står det att denna länk skall användas:

namninsamling.se/index.php&nid=9858 
    irriterande, familjeliv verkar förstöra länken och ta bort tecken (den där 2an?)

gjorde en tinyurl av den fungerande länken:
    tinyurl.com/qg6zu9o
  • skantz81

Fy vad ledsen jag blir , fick precis mail från våran handläggare ser inte ut som vi kommer att få svar innan dec då har vi väntat 13 månader...Detta trors förtur pga graviditet, hon sa vid något tillfälle att dec var det ända de hade att ta hänsyn till är beräknad till dec nämligen.....åh vad jag hatar denna väntan

• Ellaa

Lika less på de här med, talade med Växjö nyss och inget händer utan allt hen sa var jag skulle säga upp till 14 mån. Jag verkligen skällde typ ut hen på, jag ba allt ni gör och säger är FEL! Och blir fel. Jo anmälan åt skogen för inget händer. Vad gör man nudå?

Skrivit på namninsamlingen nu, tack Sjömannen!

Vårt sista hopp mot denna ovisshet....

• Naabz

Hej Ellaa. 
    Läste Floppflopps inlägg på fb. När du ringde Växjö idag berättade du då om hans ärende till dem?

• Miss Honey

Fick veta nu att vi fortfarande är e3 och att vårt ärende flyttats till uppsala vet någon om det är långa väntetider hos uppsala ?

• Ellaa
    Naabz skrev 2015-07-28 13:23:26 följande:

Hej Ellaa. 

Läste Floppflopps inlägg på fb. När du ringde Växjö idag berättade du då om hans ärende till dem?

Hej Nabz, ja det gjorde jag och de gömmer sig bakom samma visa "jag kan inte uttala mig om enskilda ärenden men"... Som vanligt!

Jag ringer en gång i veckan from NU, Ringt varje 1-2 dagar för att ha lite tid då min sambo är här att åka härifrån när vi väl får handläggaren men inget händer så varför ska man vara samarbetsvillig... Ringer de igen nästa vecka och ser vad för skitsnack de kör på då.
  • JamJam
    Ellaa skrev 2015-07-28 14:53:09 följande:
    Hej Nabz, ja det gjorde jag och de gömmer sig bakom samma visa "jag kan inte uttala mig om enskilda ärenden men"... Som vanligt!

Jag ringer en gång i veckan from NU, Ringt varje 1-2 dagar för att ha lite tid då min sambo är här att åka härifrån när vi väl får handläggaren men inget händer så varför ska man vara samarbetsvillig... Ringer de igen nästa vecka och ser vad för skitsnack de kör på då.
    Ringde till MIG idag och pratade med en dam som faktiskt orkade ha ett vanligt samtal och förklara situationen lite mer.  Frågade henne om status och hon sa att grovt uppskattat så är väntetiderna omkring 11 månader - om så skullen vara fallet så förväntas svar ungefär i September men nää.....   jag tror nog att jag väljer att räkna med slutet av året i alla fall - alltså 14 månader.
    Är så trött på att bli besviken.
    Men Ellaa, jag kommer också att börja ringa 1 dag/vecka - på tisdagarna. Finns ingen anledning egentligen att ringa mer ofta.

Har oxå skrivit på listan! 
    Bara å vänta.....
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid