• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • JamJam

Och jag glömde säga att när jag förklarade för henne hur jobbig den här väntan är så rekommenderade hon min man att ansöka om visum för besök eftersom det tar så lång tid. 
    Hon sa, jo nu när väntetiderna är så långa så rekommenderar jag er att söka visum för besök så att väntan blir något lättare i alla fall. 
    Utifrån det här så tolkar jag det som att även MIG kan rucka lite på reglerna kring vistelse i Sverige under handläggningsprocess men man vet aldrig....

• jessib

Någon som vet något om visum till närliggande länder? Danmark, Norge, Finland?

Vi kan inte få turistvisum till Sverige men vill ha hit min fästman nu :(

• Göteholm2015
    sjömannen skrev 2015-07-28 01:42:30 följande:

Hej alla. Nu har jag tagit några nattliga timmar i anspråk och färdigställt den namninsamlingslista till berörda beslutsfattare för vår anhöriginvandring. Om jag fått ihop det riktigt så skickas denna maillista till både Stefan Löven, (stadsminister) Morgan Johansson, (Justitieminister och migrationsminister) Anders Danielsson, (generaldirektör migrationsverket) Mikael Ribbenvik, (Stf generaldirektör och operativ chef) och Cecilia Borin, (Kvalitetschef) på samma gång. (Tanken är så i alla fall, för att sätta bättre press)

Gå in och fyll på denna namninsamling i denna direktlänk : namninsamling.se/index.php&nid=9858   

Om saker och ting fungerar riktigt så skall alla fem få protestlistor så fort det finn många namn och skickas iväg. Rapport kommer här när det skickats, och hur många namn det var (on jag kan räkna så långt) Ragga upp alla som kan skriva för att visa sitt stöd för oss. Tack tack!!                                       

Tack så mycket för detta! Tyvärr fungerar tydligen svenska myndigheter så att man inte agerar förrän folk skapar "oväsen", den som gnäller mest och högst får nästan alltid sin vilja igenom.

Det jag dock tycker är onödigt är de sista två styckena i din protest. Även om jag håller med om det så borde det formuleras på ett annat sätt. I vissa avseenden så låter det (om du frågar mig) lite "SD" över en del formuleringar. Nedan ger jag förslag på hur dessa stycken kan omformuleras.

Du skrev:
    Migrationsverket ignorerar totalt svenska medborgare som ansöker om uppehållstillstånd tillsammans med person vilken de önskar gifta sig eller bli sammanboende med. Man har tydligen för avsikt att visa sig bäst i världen på att ge asyl till flyktingar.

Mitt förslag:
    Migrationsverket och regeringen har valt att nedprioritera svenska medborgare som valt att finna kärleken utomlands till förmån för andra migrationsärenden. Vi anser att detta är förkastligt och direkt ignorant mot oss som skattebetalare. Regeringen skall hållas ansvaraiga för att förse myndigheter med de medel som krävs för att klara sin uppgift utan att de tvingas bryta mot lagen gentemot svenska medborgare och skattebetalare.

Du skrev:
    Därför kräver vi att Migrationsverket ?stänger affärens ansökningsavdelning? helt, och genomför beslut i samtliga redan registrerade ärenden, innan några nya ärenden får registreras. Många har angivit i anmälan till JO att de drabbas av såväl fysisk som psykisk ohälsa på grund av den ovisshet och det de långa väntetiderna för med sig, och respekterar människorna bakom ansökningarna.

Mitt förslag:
    Därför kräver vi att regeringen och migrationsverket tar sitt ansvar och omedelbart förser svenska medborgare med den service de betalt för, dels genom anmälningsavgiften men också den skatt vi betalar. Att man omprioriterar sina resurser så att registrerande ärenden som överstigit 9 månader eller är påväg att göra det skall beslutas omgående.

På grund av dessa omänskliga väntetider har flera människor valt att göra en JO-anmälan utan något som helst resultat. Det är tydligen OK för svenska myndigheter att bryta mot lagen... I dessa JO-anmälningar går att läsa att folk drabbats såväl fysiskt som psykiskt av den stress som kommer av ovissheten att inte veta vart i processen man befinner sig. Dessutom så innebär det stora ekonomiska påfrestningar för dessa människor i form av utebliven arbetsinkomst för den som ämnar flyttar hit och för de som har råd, resor för att träffas under den omänsligt långa väntetiden.

Jag hoppas att du Sjömannen tar min kritik på rätt sätt. Som jag sa innan så är jag tacksom för att du tog dig tid att fixa denna namninsamling. Givetvis har jag redan skrivit på!
  • Ellaa
    Göteholm2015 skrev 2015-07-28 17:30:49 följande:

Tack så mycket för detta! Tyvärr fungerar tydligen svenska myndigheter så att man inte agerar förrän folk skapar "oväsen", den som gnäller mest och högst får nästan alltid sin vilja igenom.

Det jag dock tycker är onödigt är de sista två styckena i din protest. Även om jag håller med om det så borde det formuleras på ett annat sätt. I vissa avseenden så låter det (om du frågar mig) lite "SD" över en del formuleringar. Nedan ger jag förslag på hur dessa stycken kan omformuleras.

Du skrev:

Migrationsverket ignorerar totalt svenska medborgare som ansöker om uppehållstillstånd tillsammans med person vilken de önskar gifta sig eller bli sammanboende med. Man har tydligen för avsikt att visa sig bäst i världen på att ge asyl till flyktingar.

Mitt förslag:

Migrationsverket och regeringen har valt att nedprioritera svenska medborgare som valt att finna kärleken utomlands till förmån för andra migrationsärenden. Vi anser att detta är förkastligt och direkt ignorant mot oss som skattebetalare. Regeringen skall hållas ansvaraiga för att förse myndigheter med de medel som krävs för att klara sin uppgift utan att de tvingas bryta mot lagen gentemot svenska medborgare och skattebetalare.

Du skrev:

Därför kräver vi att Migrationsverket ?stänger affärens ansökningsavdelning? helt, och genomför beslut i samtliga redan registrerade ärenden, innan några nya ärenden får registreras. Många har angivit i anmälan till JO att de drabbas av såväl fysisk som psykisk ohälsa på grund av den ovisshet och det de långa väntetiderna för med sig, och respekterar människorna bakom ansökningarna.

Mitt förslag:

Därför kräver vi att regeringen och migrationsverket tar sitt ansvar och omedelbart förser svenska medborgare med den service de betalt för, dels genom anmälningsavgiften men också den skatt vi betalar. Att man omprioriterar sina resurser så att registrerande ärenden som överstigit 9 månader eller är påväg att göra det skall beslutas omgående.

På grund av dessa omänskliga väntetider har flera människor valt att göra en JO-anmälan utan något som helst resultat. Det är tydligen OK för svenska myndigheter att bryta mot lagen... I dessa JO-anmälningar går att läsa att folk drabbats såväl fysiskt som psykiskt av den stress som kommer av ovissheten att inte veta vart i processen man befinner sig. Dessutom så innebär det stora ekonomiska påfrestningar för dessa människor i form av utebliven arbetsinkomst för den som ämnar flyttar hit och för de som har råd, resor för att träffas under den omänsligt långa väntetiden.

Jag hoppas att du Sjömannen tar min kritik på rätt sätt. Som jag sa innan så är jag tacksom för att du tog dig tid att fixa denna namninsamling. Givetvis har jag redan skrivit på!

Håller helt och hållet med dig! Hade inte ens läst själva insamlingsförfarandet utan skrev på på en gång. Vi har olika åsikter Sjömannen om vart ilskan och hatet ska vända sig emot, du får tycka att flyktingar är problemet - när de egentligen inte har något med saken att göra. Det är Regeringen som har valt denna prioritering och det är mot de vi ska vända vårt fokus till, inte att skapa mer motsättningar om flyktingfrågan som redan dividerat landet och ökat hatet vilket är ett problem i sig. Flyktingar eller invandrare - ungefär samma sak! Flyktingar blir sedan invandrare... Jag skulle föredra att ha det omformulerat, låt oss inte tappa fokus på Vilka vi egentligen måste fokusera på - Regeringen. Som sagt vi uppskattar ditt engagemang i denna namnsamling!
  • Anonym (Denna väntan..)
    sjömannen skrev 2015-07-28 11:41:09 följande:

Håller med AAke om förvrängd länk. Provar att skriva in den manuellt.

namninsamling.se/index.php&nid=9858

Säg till släkt och vänner, bekanta och obekanta, okända och ökända att stödja oss i denna förhoppningsvis framgångsrika protest.

(Och var så god Ellaa)

Jättebra att du startat namninsamling! Dock osäker på statsministerns mailadress, du har glömt ett f i hans namn. Hans efternamn stavas Löfven.
  • sjömannen
    Ellaa skrev 2015-07-28 18:04:19 följande:
    Håller helt och hållet med dig! Hade inte ens läst själva insamlingsförfarandet utan skrev på på en gång. Vi har olika åsikter Sjömannen om vart ilskan och hatet ska vända sig emot, du får tycka att flyktingar är problemet - när de egentligen inte har något med saken att göra. Det är Regeringen som har valt denna prioritering och det är mot de vi ska vända vårt fokus till, inte att skapa mer motsättningar om flyktingfrågan som redan dividerat landet och ökat hatet vilket är ett problem i sig. Flyktingar eller invandrare - ungefär samma sak! Flyktingar blir sedan invandrare... Jag skulle föredra att ha det omformulerat, låt oss inte tappa fokus på Vilka vi egentligen måste fokusera på - Regeringen. Som sagt vi uppskattar ditt engagemang i denna namnsamling!
    Det är ju så att alla mynt har två sidor. Om vi lyfter blicken i flyktingfrågan, eller det som jag anser förhindrar handläggningen av anhöriginvandringen, så ser vi att idag har vårt fartyg i Medelhavet räddat 633 flyktingar. Visst, helt rätt, och sjömannamässigt ett krav på att man SKALL alltid bistå utan att riskera sin egna säkerhet, men felet jag anser att man gör, är att ALLA dessa 633 transporteras till Italien och EU, vilket övriga efterkommande säkert får kännedom om. Detta skapar dessutom ytterligare inkomster för de flyktingsmugglare som verkar och deras verksamheter. EU bidrar alltså i allra högsta grad till att flyktingsmuggling över medelhavet kan fortsätta. Jag anser att alla som går att rädda SKALL räddas och återtransporteras till det land de avseglat från.
  • sjömannen
    Anonym (Denna väntan..) skrev 2015-07-28 18:08:03 följande:
    Jättebra att du startat namninsamling! Dock osäker på statsministerns mailadress, du har glömt ett f i hans namn. Hans efternamn stavas Löfven.
    Skall kolla stavningen och adressen. Tack för påpekandet.
  • Ellaa

quote=75574487][quote-nick]JamJam skrev 2015-07-28 15:35:22 följande:[/quote-nick]

Ringde till MIG idag och pratade med en dam som faktiskt orkade ha ett vanligt samtal och förklara situationen lite mer.  Frågade henne om status och hon sa att grovt uppskattat så är väntetiderna omkring 11 månader - om så skullen vara fallet så förväntas svar ungefär i September men nää.....   jag tror nog att jag väljer att räkna med slutet av året i alla fall - alltså 14 månader.

Är så trött på att bli besviken.

Men Ellaa, jag kommer också att börja ringa 1 dag/vecka - på tisdagarna. Finns ingen anledning egentligen att ringa mer ofta.

Har oxå skrivit på listan! 

Bara å vänta.....

[/quote]

Tell me about it, var så arg idag för första gången på länge nästan så att jag grät av ilska att känna sig så laglös, fan min sambo håller på att bli dum att sitta och inte få jobba! Åker han tillbaka till USA så måste han skriva på 3 års jobbkontrakt, vad fan gör man! Killen på tfn kunde inget göra.... Trött på migränanfallen som kommer varje gång man ska försöka tala med de. Bra att din kille är här, tror ni hinner få svar innan hans visum går ut. Jag tror när allar på plats igen kommer direktiv om att skicka ut beslut att ske, iaf för aug-okt månad tror jag, då man passerat 10 månaders väntetidc för jag tror de har märkt att klagomålen från oss ökant markant. Vi har nästan liknande väntetid JamJam, datum och enhet, vi lär ju få beslut ungefär i samma veva.

:(

• jessib

Som namninsamlingen ser ut nu kommer jag inte för en chans att skriva på den.
    Jag håller inte med om att "stänga affären" och det där om att Sverige försöker bli det bästa asyllandet. Skulle gärna dela namninsamling med alla jag känner men kan inte skriva under på detta.

Om du ändrar till förslagen som tidigare person skrev skriver jag gärna på.

• sjömannen
    jessib skrev 2015-07-28 19:50:11 följande:

Som namninsamlingen ser ut nu kommer jag inte för en chans att skriva på den.
    Jag håller inte med om att "stänga affären" och det där om att Sverige försöker bli det bästa asyllandet. Skulle gärna dela namninsamling med alla jag känner men kan inte skriva under på detta.

Om du ändrar till förslagen som tidigare person skrev skriver jag gärna på.

Om man går in och ändrar i grundargumentationen i en namninsamling efter den är aktiverad är det bedrägeri.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid