• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Ellaa
    jessib skrev 2015-08-01 21:23:21 följande:

Kan någon förklara den här matematiken från Mig's hemsida:
    alla utom 34 %  får svar inom 9 månader
    dessa 34 är ärenden som ska utredas

när jag frågar diverse handläggare o dylikt får jag svar:
    "nej ni utreds inte, men du får inte svar för att vi har så många ärenden."

hur går det ihop liksom!?

Hej jessib, i veckan när jag talade med en random handläggare så sa han att de nya väntetiderna som står på hemsidan inte gäller oss, utan när vi ansökte var väntetiden 14 månader ungefär (tror att det stod så, vilket är sant också) och pappersansökningar 18 månader. 

Han sa att sidan uppdateras efter en prognos på de senaste tre månaderna, så den här sidan, ponera att de nya väntetiderna blev uppdaterade i maj 2015, så utgår de ifrån de senaste 3 månader dvs april-mars-februari 2015. För oss gäller fortfarande upp till 14 månader sa han, såsom det stod på hemsidan när vi ansökte hösten 2014. Så i stort sett har vi inte rätt att reklamera typ de nya väntetiderna för det är för de som ansöker NU. Inte för oss som ansökte förra året.

Vad jag tyckte var märkligt var när jag sa till han, så hur kan ni utlova 4-9 månader till de ärenden där EN intervju sker (som de flesta av våra) - när ni inte ens kan hinna med våra? Hur ska ni hinna ikapp? Han ba ja det är det som blir knepigt. 

De själva verkar inte kunna stå till svars för vad som står på hemsidan, väldigt rörigt. Men han förklarade också varför de ibland säger, vi arbetar med januari ärenden eller augusti ärenden - han sa att kön e3 kan bli knepig ibland i och med att man sitter och jobbar med kanske ett augusti ärenden men sen kommer typ ny info om ett annat ärenden in i inkorgen (deras kö-led) och då arbetar man på den så det skiljer sig väldigt mycket till sa han. 

Han hade förklaringar för kaoset men han hade inte konkreta svar om när vi möjligtvis kan få svar, han sa jag kan bara säga att upp till 14 månader. Bittert!

Jag har märkt att det inte finns någon logik längre i att överanalysera sidan, gå in på min sida - INGENTING händer. Allt jag gör är att försöka terrorisera de med samtal varje vecka och hoppas på att någon ska hjälpa oss även om det känns lika hopplöst. Min sambo börjar ju tappa tålamodet och jag faller med han. Nu går vi in i augusti och deras personalstyrka ska vara åter den här månaden - NU JÄVLAR får någon från högre instanser ge direkt till de att TA BESLUT FÖR AUG-OKT ärendena som redan passerat 9 månader denna sommar!
  • jessib

Tack för svaret Ella!

Nej eller hur, det finns ingen sorts logik.

Både min kille och jag börjar bli väldigt frustrerade. Hoppas vi alla får svar snart!

• Abdinasser

Hej! Jag väntade mina familj så lång och jag har inte svara fortfarande. Arande nummer ät 12322502

• Anonym (Bra initiativ)
    Abdinasser skrev 2015-08-03 08:02:04 följande:

Hej! Jag väntade mina familj så lång och jag har inte svara fortfarande. Arande nummer ät 12322502

Kollade ditt ärendenummer, eftersom du ansökte för 14 månader sen borde du få svar snart hoppas jag. Har du ringt migrationsverket. Såg att du hade två tidigare ansökningar, en med beslut och en som det fortfarande inte tagits beslut om. Har det varit visumansökningar eller ut-ansökningar?
  • Ellaa

Uppdatering efter samtal med Växjö enheten:

Talade med en handläggare på Växjö enheten då sambon är här måste jag motvilligt

ringa varje dag typ.

Hon sa att de flesta är åter från semester nu på Växjö enheten, och att när hon gick

på semester så höll de på med augusti 2014 ansökningar - de är någonstans då just nu

mellan augusti-september 2014 ansökningar.

Hon sa jag skulle nog räkna med en månad till för er då ni ansökte i okt 2014,

genomsnitt 10 mån och 11 efter sommarsemestern.

Vi får "väl se" om vi hör något nästa månad.

Hoppas ni som ansökte aug-sept hör något denna månad!

• jessib

Okej!

Jag väntar själv på svar från teamledaren i Umeå, vårt ärende fyller 11 månader idag.

Man hoppas på svar nu i augusti alltså :)

• AAke

vi har gett upp väntan nu, har idag påbörjat en visum ansökan istället.

• marhed
    Hej alla. 
    Jag har följt denna tråd ett tag och läst om era historier, respekt till alla er som är starka och väntat längre än en människa ska behöva göra för att vara tillsammans med era käraste...
    Min tjej och jag har bara två månader gammalt ärende för UT (2015-06-05) än så länge och det är helt sanslöst att det ska behöva ta så lång tid som upp till 12-14 månader...
    Hon är från Filippinerna och har inte visum att besöka mig här i Sverige så jag följde någons råd här i tråden och frågade mig för om det är tillåtet att ansöka om turistvisum och från Migrationsverkets sida så är det "troligen helt okej" men att det är bäst att dubbelkolla med Norges ambassad i Manila då de svarar för Sverige där.
    Så efter ett utförligt mail till deras ambassad får man ett kort svar med ett totalnej och att det är strikt otillåtet att ha två olika sorters ansökningar liggandes.
    Så vad återstår nu för oss lixom...oändlig väntan i minst ett år till, dyra flygresor fram och tillbaks till andra sidan jorden, undansparande av vartenda öre jag kommer över...
    Självfallet värt det i slutändan men att gå varje dag utan att veta om man kommer få ett Ja eller Nej är också fruktansvärt  stressigt och det tar så enormt på krafterna. Det kan ta kål på en svagare människa.
    Att det ska behöva vara såhär känns som en katastrof. När det enda man vill är att vara tillsammans med tjejen man älskar mer än någonting annat på denna jord, att det ska vara så "svårt". Jag hoppas innerligt att ni som ligger före oss i kö får ett snabbt svar,fortsätta att vara starka, jag och min tjej har lång väntan kvar. 
  • Harvey80

Jag och min fru ansökte 2015-02-20 väntar än på intervju mailet får se hur länge det tar vi ansökte från filippinerna och var med min fru i bangkok för två veckor sedan för att göra biometri bara för att spara lite tid.ja man kan göra före intervjun om man vill

• marhed
    Harvey80 skrev 2015-08-03 18:11:20 följande:

Jag och min fru ansökte 2015-02-20 väntar än på intervju mailet får se hur länge det tar vi ansökte från filippinerna och var med min fru i bangkok för två veckor sedan för att göra biometri bara för att spara lite tid.ja man kan göra före intervjun om man vill

Oh! Ja bra tips där! Jag och min tjej ska göra samma sak i September, vi ska till Bangkok och ordna Biometrin, hade ni några problem med Bureau of Immigration när ni reste ut? Har hört en del skräckhistorier, vi tänkte boka en CFO för säkerhetsskull.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid