• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Miss Honey
    Elinmarie skrev 2015-08-05 13:06:16 följande:
    Ja usch man blir så förbannad!! Är så himla trött och less på att vänta..
    Vi ansökte en månad innan er och har heller inte hört något , gjorde intervju i början på mars, men har inte fått handläggare ännu... Har också Uppsala.
    Men ni hade Västerås, bad ni om att få blir förflyttade?

Hoppas ni får svar snart :)
    Nej dem flyttade själva vår ansökan från västerås till uppsala vet ej varför?
  • Ellaa
    Miss Honey skrev 2015-08-05 12:27:03 följande:

Tack:) ringde dem precis dem säger att dem jobbar med januari, februari,mars 2014 helt sjukt blev riktigt förbanad hur länge ska man fan vänta detta e oacceptabelt för fan asså!! Vi ansökte oktober 14 jag har tappat all hopp redan

Hej Miss Honey. Fy vad skamligt, så de jobbar med januari-mars 2014 ansökningar, så dwt betyder att de som de handläggee nu har alltså fått vänta minst 18 mån!!! Om de jobbar med jan 2014 så betyder det att den gruppen har väntat i 20 månader... Feb 2014 ansökningar den gruppen har så väntat i 19 månader och mars 2014 18 månader!

Det är ren lögn, väntetiderna på den tiden var inte ens 1 år!! Väntetiderna på hemsidan när der var som värst var ju det som stod aug-dec 2014 = webbansökningar upp till 14-16 mån tror jag och papper 18 mån. Frågade du ut de om det? Typ jaha så då enligt er är väntetiden 18-20 månader om ni nu påstår att ni handlägger jan-mars 2014 - så får man se vad de säger! Testa och ring igen när du kan och fråga ut de!

Sanslöst.

Vår enheten Växjö sa i måndags att de höll på med augusti 2014 när hen gick på sem, så hon sa att de ligger nu mellan aug-sept 2014. Hur kan det vara så olika liksom, om det inte är så att man har en asylansökan eller ytterligare utredning i sitt ärende.
  • Elinmarie
    Miss Honey skrev 2015-08-05 14:05:55 följande:
    Nej dem flyttade själva vår ansökan från västerås till uppsala vet ej varför?

Hej
    Just nu handlägger vi ärenden inkomna juli-augusti 2014. Vad jag översiktligt kan se är det inga omständigheter i ert ärende som har föranlett att det inte har fattats beslut.

Det där mailet fick jag idag när jag tidigare hade skrivit till dom förra veckan.
    Jag fick det direkt ifrån uppsalas tillståndsenhet då mailet är skickat därifrån, det var kundtjänst som vidarebefodrade mitt mail.
    Också säger dom till dig att dom jobbar med januari 2014... Vilket skämt detta är alltså.
  • Donna90

Hej alla!
    Ett tag sen jag va inne på sidan och tråkigt nog har det inte kommit många positiva beslut ser jag. Är tbx från min över 1 månads långa semester hos fästmannen så lite nya krafter har man fått.
    Trodde verkligen vi skulle blivit tilldelade en handläggare tills nu, men icke sa nicke. Inne på vår 10 månad. Sinnessjukt. De sa även till oss att de handlägger ärenden från feb-14 (Sundsvall) då man har behövt skicka runt ärenden så det blir jämt på de olika enheterna, tydligen har de funnits enheter som ligger lång före andra och därav fått omfördelning tråkigt nog.
    Gjorde även en JO- anmälan igår så vi får se om den hjälper.

• Miss Honey
    Elinmarie skrev 2015-08-05 14:24:24 följande:
    Hej
    Just nu handlägger vi ärenden inkomna juli-augusti 2014. Vad jag översiktligt kan se är det inga omständigheter i ert ärende som har föranlett att det inte har fattats beslut.

Det där mailet fick jag idag när jag tidigare hade skrivit till dom förra veckan.
    Jag fick det direkt ifrån uppsalas tillståndsenhet då mailet är skickat därifrån, det var kundtjänst som vidarebefodrade mitt mail.
    Också säger dom till dig att dom jobbar med januari 2014... Vilket skämt detta är alltså.
    Asså seriöst va e de för clowner som jobbar på migverket asså dem vet inte själva vad dem jobbar med asså e dem dumma i huvet jävla skämt verk ljuger för folk!!, o när jag säger till henne liksåm vår ansökan e ett solklart fall det skulle bara ta en timme o ta beslut så svarar hon mig ja vi har många solklara fall men det e många ansökningar df tar det lång tid.
  • jessib

Håll ut allhopa. Vi är grymma som klarar detta! Snart är de tillbaka från semestern och besluten kan börja rulla igång.
    Dock, om jag inte får något positivt från teamleadern, kommer jag boka en biljett till killen nu till hösten. 23 dagar tillsammans. Längtar ihjäl mig.

En rolig sak som hände idag var att jag fick hem min bröllopsklänning! Den var en dröm. Nu ska bara den blivande mannen få sitt UT. :)

• Ellaa
    jessib skrev 2015-08-05 21:10:08 följande:

Håll ut allhopa. Vi är grymma som klarar detta! Snart är de tillbaka från semestern och besluten kan börja rulla igång.

Dock, om jag inte får något positivt från teamleadern, kommer jag boka en biljett till killen nu till hösten. 23 dagar tillsammans. Längtar ihjäl mig.

En rolig sak som hände idag var att jag fick hem min bröllopsklänning! Den var en dröm. Nu ska bara den blivande mannen få sitt UT. :)

Åhh vad underbart!!! Jag tror ni hör något senast nästan månad jessib, jag tror saker kommer börja rulla snart, som du säger när samtliga är tillbaka vid slutet av aug. Hoppas på att någon får ett beslut redan nästa vecka av oss som skriver här!

Grattis igen!
  • jessib
    Ellaa skrev 2015-08-05 21:26:31 följande:
    Åhh vad underbart!!! Jag tror ni hör något senast nästan månad jessib, jag tror saker kommer börja rulla snart, som du säger när samtliga är tillbaka vid slutet av aug. Hoppas på att någon får ett beslut redan nästa vecka av oss som skriver här!

Grattis igen!
    Tack :)
    Ja, det kommer säkert bli så att så fort jag bokat biljetten så får vi svaret- hehe. Men sol & bad, hjälpa killen att packa, träffa hans familj och åka hem tillsammans blir det ju isåfall. Dessutom stärker det ansökan om vi ses igen.
  • AAke

igår skickade jag in en skriftlig skrivelse/klagomål/skadeståndskrav till MIG

det mesta är klart inför vår visumansökan, min fru bör vara hos mig om en månad.

vi har även precis bestämt oss för att sluta med kondom samma dag som beslut om uppehållstillstånd kommer :) (p-piller slutade hon med för 11 månader sedan för att rensa kroppen på skiten...)

undrar hur stor chans man har att få läsa SFI på enbart visum?

• Jorgen
    AAke skrev 2015-08-05 23:52:14 följande:

igår skickade jag in en skriftlig skrivelse/klagomål/skadeståndskrav till MIG

det mesta är klart inför vår visumansökan, min fru bör vara hos mig om en månad.

vi har även precis bestämt oss för att sluta med kondom samma dag som beslut om uppehållstillstånd kommer :) (p-piller slutade hon med för 11 månader sedan för att rensa kroppen på skiten...)

undrar hur stor chans man har att få läsa SFI på enbart visum?

Man måste ha svenskt personnummer för att läsa SFI så utan UT är det kört.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid