• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Ellaa
    marhed skrev 2015-08-03 17:46:22 följande:
    Hej alla. 
    Jag har följt denna tråd ett tag och läst om era historier, respekt till alla er som är starka och väntat längre än en människa ska behöva göra för att vara tillsammans med era käraste...
    Min tjej och jag har bara två månader gammalt ärende för UT (2015-06-05) än så länge och det är helt sanslöst att det ska behöva ta så lång tid som upp till 12-14 månader...
    Hon är från Filippinerna och har inte visum att besöka mig här i Sverige så jag följde någons råd här i tråden och frågade mig för om det är tillåtet att ansöka om turistvisum och från Migrationsverkets sida så är det "troligen helt okej" men att det är bäst att dubbelkolla med Norges ambassad i Manila då de svarar för Sverige där.
    Så efter ett utförligt mail till deras ambassad får man ett kort svar med ett totalnej och att det är strikt otillåtet att ha två olika sorters ansökningar liggandes.
    Så vad återstår nu för oss lixom...oändlig väntan i minst ett år till, dyra flygresor fram och tillbaks till andra sidan jorden, undansparande av vartenda öre jag kommer över...
    Självfallet värt det i slutändan men att gå varje dag utan att veta om man kommer få ett Ja eller Nej är också fruktansvärt  stressigt och det tar så enormt på krafterna. Det kan ta kål på en svagare människa.
    Att det ska behöva vara såhär känns som en katastrof. När det enda man vill är att vara tillsammans med tjejen man älskar mer än någonting annat på denna jord, att det ska vara så "svårt". Jag hoppas innerligt att ni som ligger före oss i kö får ett snabbt svar,fortsätta att vara starka, jag och min tjej har lång väntan kvar. 
    maila Migrationsverket och fråga De istället för dumskallarna på Norska ambassaden, skriv samma mail flera gånger (då kommer du få olika svar) någon kommer säkert svara JA skriv ut och visa ambassaden! Ni ska inte behöva vänta såhär.... Det finns andra som har sina partners med besöksvisum i Sverige. Vissa på kundtjänsten har tom rekommenderat att man gör så pga de långa väntetiderna. Så det ska gå!!!!

Du skriver så djupt om din tjej även om jag och min sambo har väntat sedan okt 2014 så lider jag med dig också. Förhoppningsvis får de bukt med problemet innan årsskiftet så tror inte ni behöver vänta 12-14 månader, lär nog bli 9 månader för er!! Lycka till.
  • LoMos
    marhed skrev 2015-08-03 17:46:22 följande:
    Hej alla. 
    Jag har följt denna tråd ett tag och läst om era historier, respekt till alla er som är starka och väntat längre än en människa ska behöva göra för att vara tillsammans med era käraste...
    Min tjej och jag har bara två månader gammalt ärende för UT (2015-06-05) än så länge och det är helt sanslöst att det ska behöva ta så lång tid som upp till 12-14 månader...
    Hon är från Filippinerna och har inte visum att besöka mig här i Sverige så jag följde någons råd här i tråden och frågade mig för om det är tillåtet att ansöka om turistvisum och från Migrationsverkets sida så är det "troligen helt okej" men att det är bäst att dubbelkolla med Norges ambassad i Manila då de svarar för Sverige där.
    Så efter ett utförligt mail till deras ambassad får man ett kort svar med ett totalnej och att det är strikt otillåtet att ha två olika sorters ansökningar liggandes.
    Så vad återstår nu för oss lixom...oändlig väntan i minst ett år till, dyra flygresor fram och tillbaks till andra sidan jorden, undansparande av vartenda öre jag kommer över...
    Självfallet värt det i slutändan men att gå varje dag utan att veta om man kommer få ett Ja eller Nej är också fruktansvärt  stressigt och det tar så enormt på krafterna. Det kan ta kål på en svagare människa.
    Att det ska behöva vara såhär känns som en katastrof. När det enda man vill är att vara tillsammans med tjejen man älskar mer än någonting annat på denna jord, att det ska vara så "svårt". Jag hoppas innerligt att ni som ligger före oss i kö får ett snabbt svar,fortsätta att vara starka, jag och min tjej har lång väntan kvar. 
    Hej.
    Jag hade min kille här på besök med visum. Visste inte då att han inte fick komma när vi hade en ansökan inne..
    Men det va ingen som sa något och visumet blev beviljat.
    Men maila och fråga tills du får ett ja och spara det.
    Det som är problemet är ju att dom inte får vara här när beslutet fattas men som det ser ut nu så lär det ju tröja ett tag för er tyvärr.
    Så försök med ett besöks visum du tycker jag.
  • Anonym (Hjälp)

Hej! Jag behöver hjälp för hittar inte detta alls på migrationsverkets hemsida :/ Hur skickar man graviditetsintyg till Migrationsverket om man har gjort webbansökan? Detta räknas som förtur antar jag? Ska man göra en ny ansökan eller hur går det till? Sen undrar jag om när man kan få ett graviditetsintyg från barnmorskan? Kan man kräva det av henne tidigt? Eller måste man vänta till någon särskild vecka? Tacksam för alla råd och svar jag kan få :)

• sten15

Nu har vi väntat i 12 månader och har fortfarande ingen handläggare. Vi sökte 2014-augusti och den här väntan känns tyvärr inte okej längre. Exakt ett år nu utan handläggare!!

PS. Vi har enheten i Göteborg.

• Ellaa
    Anonym (Hjälp) skrev 2015-08-03 22:35:31 följande:

Hej! Jag behöver hjälp för hittar inte detta alls på migrationsverkets hemsida :/ Hur skickar man graviditetsintyg till Migrationsverket om man har gjort webbansökan? Detta räknas som förtur antar jag? Ska man göra en ny ansökan eller hur går det till? Sen undrar jag om när man kan få ett graviditetsintyg från barnmorskan? Kan man kräva det av henne tidigt? Eller måste man vänta till någon särskild vecka? Tacksam för alla råd och svar jag kan få :)

Du måste kontakta de först om ansökan till förtur på migrationsverket@migrationsverket.se, rubrik gärna ärende nummer och skriv förtursbegäran graviditet. Bifoga beviset.

Jag tror du kan kräva ganska snabbt inpå problemet är dock om du är gravid under 6-7 månader så kommer det inte hänfa mycket. Du lär få förtur men det beror på vilken vecka du är gravid. Lycka till
  • skantz81
    Anonym (Hjälp) skrev 2015-08-03 22:35:31 följande:

Hej

Jag skickade in förturs begäran och intyg i vecka 8 fick mitt intyg vid inskrivningen hos barnmorskan.

Ringde då migra och frågade hur jag skulle göra blev kopplad till den enhet våra papper låg då och fick skickat dit papperna.

Tyvärr så har inte förturen hjälpt så mycket, vi går in i 9 månaders väntan i morgon och tror inte han hinner hit innan födseln i dec då våran handläggare sa tidigast i slutet på nov kan hon titta på våra papper....
  • Ellaa
    skantz81 skrev 2015-08-04 14:31:07 följande:

Hej

Jag skickade in förturs begäran och intyg i vecka 8 fick mitt intyg vid inskrivningen hos barnmorskan.

Ringde då migra och frågade hur jag skulle göra blev kopplad till den enhet våra papper låg då och fick skickat dit papperna.

Tyvärr så har inte förturen hjälpt så mycket, vi går in i 9 månaders väntan i morgon och tror inte han hinner hit innan födseln i dec då våran handläggare sa tidigast i slutet på nov kan hon titta på våra papper....

Hej skantz81, sökte ni via webbansökan eller via papper?

Vilken enhet ligger ert ärende hos?

Om augusti är 9 månaders väntan för er och er handläggare har sagt att inte förrän nov kommer hon öppna ert ärende betyder det att hon redan förplanerat att Ni ska få vänta 12 månader? Om man inte vet eller kan ge svar på väntetiderna hur kan er handläggare då redan nu planera att er väntetid är 12 mån. Jättekonstigt! Skulle nog kontakta deras teamledare om jag var du och klaga på att er handläggare redan verkar ha planerat er väntetid!

Men jag tror dock de kommer se på ert ärende före du ska föda, så din partner hinner komma hit innan, när det gäller förtursansökan pga graviditet så verkar den inte ha så stor påverkan om inte man är höggravid. Hoppas ni får höra nåt innan november!

Grattis och lycka till
  • JamJam
    skantz81 skrev 2015-08-04 14:31:07 följande:
    Hej

Men du Skantz81, om ni har fått beviljat förtur så ska du inte behöva föda utan din partner här. Jag tycker att du ska ta kontakt med någon högre upp. Med förtur brukar ju det gå mycket fortare.
  • Anonym (Hjälp)
    Ellaa skrev 2015-08-04 07:18:09 följande:

Du måste kontakta de först om ansökan till förtur på migrationsverket@migrationsverket.se, rubrik gärna ärende nummer och skriv förtursbegäran graviditet. Bifoga beviset.

Jag tror du kan kräva ganska snabbt inpå problemet är dock om du är gravid under 6-7 månader så kommer det inte hänfa mycket. Du lär få förtur men det beror på vilken vecka du är gravid. Lycka till

Tack så mycket! Behöver man skriva nåt i själva mejlet med förtursbegäran? :)
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid