• Ellaa

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

ebuer skrev 2015-07-03 20:56:41 följande:

Hej Ella

Her er det bilde:

Hej, om det är första rutan så har ni nog ert ärende där... Vart fasiken ligger det?
  • Ellaa
    SG8 skrev 2015-07-03 23:31:41 följande:
    Kan detta betyda att man ska dit efter 2 år på intervju? När den tillfälliga 2-års uppehållstillståndet är slut så ska man bevisa att man fortfarande vill vara ihop med den personen och därmed blir båda kallad på intervju
    Hej, ingen aning, när jag ringde Växjö igår sa kvinnan att min sambo kommer få permanent uppehållstillstånd, så tror inte vi kommer behöva besöka M-verket efter att han får sitt permanenta uppehållstillstånd.

Doroteis: På våran står det på första rutan: Växjö (där vi tydligen ligger hos nu) och andra rutan, nedersta rutan står det Solna och hans namn... Sen inget mer. Och på din så står samma enhet på båda rutorna. När jag ringde Växjö sa personen jag talade med, även om jag sa: betyder det att jag kommer kalla in på intervju i Solna? (Solna är förresten närmasten enheten till mig, bor i Sthlm). Då sa hon: Det står inget om Solna hos mig iaf, så jag tror inte det. Via hemsidan/frågeformuläret så var svaret att vi kanske blivit flyttade till Solna - dock hade jag glömt att ange ärende# så personen som svarade på mailet kunde inte titta mer utförligt. 

Slutsats, det är fortfarande väldigt OKLART vad det betyder.
  • Ellaa

Du har rätt Jessib... Står bara en enhet, jag var så säker på att det stod Växjö under: De personer som omfattas av din ansökan någonstans där Växjö.

Sedan på: De personer som har en tidsbokning så stod det Solna (som det fortfarande står).

Om det innebär intervjukallelse för mig med så BOKA IN MIG DÅ! Så får vi det överstökat.

• Ellaa
    jessib skrev 2015-07-04 14:11:53 följande:

Vad menar ni med första rutan?

Vi har bara en ruta som säger; person som omfattas av ansökan.

Där står det hans namn och ansökan inkommen. Typ, ingen stad!

Nästa är: person som har tidsbokning,

Där står det killens namn och solna.

Står alltså inte Umeå någonstans (enheten vi ligger i).

Ska ringa nästa vecka för att se om jag ska på intervju,

Och isåfall tycker jag de bara kan skicka vidare till solna direkt!

Är ledig på måndag så ska kolla grundligt i detta!

Ska försöka att inte fega utan ringa och få svar!

Jessib: så när vi ringer så säger de Växjö till mig och Umeå till dig?

Men när vi loggar in på våra partners sida så är det Solna för både dig och mig? (solna är också din och min närmaste enhet, eller hur?)

Jag tror ens närmaste enhet står där IFALL man blir kallad på intervju själv och då bokar man därifrån. Men det behöver nödvändigtvis inte betyda att man blir inkallad för det.
  • Ellaa
    doroteis skrev 2015-07-04 16:08:35 följande:

Hej Ellaa

Till oss har de sagt att det är på denna enhet vi kommer att stanna och ska inte flyttas mer kanske eftersom vi inte är kvar i E3 vilket de sa inte är ovanligt.Dock ska våran ansökan behandlas som elektronisk ansökan fortfarande. Tror inte att ni ska ha intervju utan att det flyttats dit eftersom det är närmaste enhet för din man att hämta kortet som du nämnt tidigare. Kanske det kommer att flyttas dit för beslut just med anledning utav detta. Jessibs ärende ska kanske också flyttas till annan enhet för beslut eftersom det står en annan på hennes sida än den hon ligger i nu. Hon sa dock att det inte blir närmsta vilket inte behövs då hennes man måste hämta kort på ambassad om jag inte minns fel Jag tror helt enkelt att det är bestämt redan nu var ni ska få handläggare och beslut. Kan det vara så här? Era ansökningar ligger väl fortfarande i E3 och då skiftar man ju enhet.

doroteis: varför är ni inte kvar i E3? Ni gjorde en webbansökan, va? Vilken enhet har ni?

Jag tror närmast möjliga enhet står där för oss alla för att OM vi blir inkallad på intervju också, så är det den enheten man ska besöka för att bli intervjuad.
  • Ellaa
    LEnL skrev 2015-07-04 21:24:49 följande:

Jag har läst varje inlägg här och känt mig helt nere vissa stunder, och för att inte hoppas för mycket förväntade jag mig inte ett beslut förrän kring dec 2015 MEN

NU ÄNTLIGEN!... för fyra dagar sen fick vi ett beslut!

Vi fick ingen information om att handläggaren hade öppnat ärendet, jag bara råkade komma över beslutet då jag checkade statusen på migrationsverkets hemsida lite vemodigt.

Vi ansökte 13 aug 2014

Fick mail om intervju 4 feb 2015

Intervjutid 28 maj 2015 (väääldigt lång väntetid)

Beslut 1 juli 2015

Ringde 2 juli och fick svar att det var ett POSITIVT beslut :D 2 års uppehållstillstånd. 

Nu ska bara det där UT-kortet komma också!

Jag hoppas att ni alla får ett beslut så ni slipper plågas mer av allt för många månaders väntan! 

Åhh! Grattis! LEnL till ert beslut!!! Välförtjänt!!!

Vilken enhet?

Grattis igen och njut :)
  • Ellaa
    Naabz skrev 2015-07-04 04:11:30 följande:

Eller om det känns bättre för dig så kan du få mina uppgifter och sen kontakta dem du och höra varför det blir så... kan fan inte sova...kokar!!!

nabz, om jag inte minns fel så hade LEnL också Växjö enheten och ansökte 13 augusti, så kan betyda att ni är näst på tur! Hoppas!
  • Ellaa
    LEnL skrev 2015-07-05 10:44:22 följande:

Vilken koll ni har på varandra :P ... Precis innan vi bokade tid för intervju hade vi Växjö, sen efter intervjun skickades allt till Umeå. Så vi fick beslut av handläggare vid Umeå enheten.

Hehe nja, brukar använda Visa Endast så kan man gå tillbaka till användarens samtliga inlägg därav kunde jag läsa att du tidigare hade nämnt Växjö enheten, missade dock att ni blivit förflyttade.

Jessib: ja verkar som att augusti-september 2014 ärenden har man fastnat i just nu, tror inte de påbörjade med de ärendena förrän maj, så nästa månad augusti lär de fortsätta. Tror normala väntetiden för 'normala ärenden' kommer hamna på 11 månader, upp till 12.

Bara fortsäta och ringa, trycka på! Hoppas på tur!
  • Ellaa
    LEnL skrev 2015-07-05 13:42:16 följande:

Jag har noll koll vad E3 innebär ärligt talat. Jag har inte satt mig in något och inte heller ringt till migrationsverket mer än 5 gånger under väntetiden. Jag kände att jag skulle bli stressad och mer orolig om jag började "läsa på" .. Vad menar du med att det måste vara direktiv uppifrån? 

LEnL: har du möjlighet att logga in på din eller din partners sida? Från Migrationsverket sida, och de vad för enhet som står där? Då kanske vi kan dra någon slutsats om vad enheten som står på sidan har för roll.

Eller om du kanske kan kolla det Deitch? Någon som har fått beslut, skulle ni vara jättegulliga!

P.s ni som INTE kan logga in, när ni gjorde er webbansökan så fick man användarnamn och lösen i samma veva. Hittar ni inte detta så kolla Era/er partners mail och sök på Migrationsverket, där fick man i ett mail användarnamn och lösen. Annars kan man klicka på glömt. Hoppas ni lyckas komma in!
  • Ellaa
    skantz81 skrev 2015-07-06 10:17:47 följande:

Hej

Är det negativt att ringa många gånger och fråga hur det går i ärendet ? Är det någon som haft gbg som fått beslut och hur länge har ni fått väntat? Jag har fått till svar att tidigast i höst kommer de kalla mig på interjuv och att de bara har 1 person där som är utbildad att arbeta med webb ansökningar då de förr inte tog emot såna

Absolut INTE, ring på! De håller inklusive koll på hur ofta du ringer, visar bara på hur mycket ni väntar på detta.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid