• Ellaa

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Naabz skrev 2015-07-01 15:46:29 följande:

Hej alla.

Varit lugnt nu ett tag här på tråden tycker jag. Är det ingen som hört nåt nytt eller har ni som mig börjat krokna på det här? Ringde iallafall  till migrationsverket i Växjö precis innan stängningsdax igår och kvinnan som svarade sa att jag hade en minut på mig att fråga och att hon redan hade svaret på min fråga...hon skämtade lite förstås. Igår så gick vi in på månad 10 och fortfarande inte hört nåt.

Hon sa däremot att de nu i sommar så kommer de att prioritera ansökningar från studenter som ska plugga på universitet här i sverige så att de ska hinna med skolstarterna i höst. Vet inte vad det kommer att innebära för oss andra här på forumet med det lät inte särskilt positivt

Hej, samma här, ringde idag och hon sa att inget har hänt sedan sist jag ringde. Frågade också om det här med inloggningen och varför det står Växjö för intervjun och Solna samt min sambos namn på nedersta spalten - hon sa det står ingenting hos mig iaf om Solna så tror inte det är något. Jag sa kan det vara för att jag också kommer bli inkallad på intervju, hon sa tror inte det. Men iaf INGET har hänt, as usual! Som jag anade. Ingen förklaring på det här med min sids. Tror också allt kommer vara dött med beslut fram tills typ mitt Augusti. :(

Mimmipigg: beklagar hans situation hemma, låter som en film. Jag hoppas ni får de bästa 3 månaderna tillsammans här hemma i Sverige långt ifrån denna hemska väntan... Att han får ha det lugnt och harmoniskt iaf för ett tag. Kram på dig!
  • Ellaa
    ebuer skrev 2015-07-01 20:18:50 följande:

Hej :))

Vi har ansökt i 24 oktober. Ansöken vår ligger i västerås siden vi har søkte. Min mann vært på intervju den 30 april. Skal jeg også på intervjuet? Hvor lenge tid tar det, tror dere. Jeg bor selv i Gøteborg.

Hej igen :) Visst sa du att de hade sagt till dig att du också kommer kallas in på intervju? Vem sa det till dig isåf? Alla blir inte kallade på intervju men börjar bli alltmer vanligt.

Läste nyss någon på Flashback som ansökte VARNING FÖR HEMSK INFO: januari 2014, de har alltså väntat i 18 månader redan!!!!! De har Västerås enheten och deras handläggare informerade om att hen just nu har hand om ärenden från 2013. Seriöst, 2 år gamla ärenden. (jag bara HOPPAS ATT DETTA ÄR NÅGOT SOM BARA VÄSTERÅS HÅLLER PÅ MED) såklart önskar jag fortare handläggningstid för oss ALLA men tanken av att fler enheter än Västerås håller på med 2013 ärenden är ju SINNESSJUKT!
  • Ellaa

Senaste Nytt:

En person på Flashback har fått beslut! (Beslutet oklart men förmodligen bifall)

Ansökan: 5 oktober 2014

Land: USA

• Ellaa
    Naabz skrev 2015-07-02 02:23:43 följande:

Hej Ellaa...såg oxå personen på flashback. Tror du det är sant som hen skriver? Man blir ju väldigt rädd när man läser att det kan gå till så som hen beskriver det.

Jag tror det är sant, han skrev väldigt mycket innan om hans situation samt hade personen som han hade talat med innan sagt okt ansökningar lär få vänta till dec = 14 mån. Nu säger ju några få upp till 14 mån.

Som den personen från MigV som Han talade med sa:

"Vissa har tur". Någon erkänner iaf. Och inte första oktober-ansökan som får beslut, då önska man att man hade lika mycket tur iaf, vi är från okt och USA som de. Men nope, jag tvivlar på det. Och Växjö verkar ha samma person som jobbar i växeln, hon jag talade med igår sa: Inget har hänt sedan 29 juni när du ringde sist. Jag sa: ok, jag ringer imorgon eller överimorgon då. Väntetiden gör en desperat. Hon hade inget att säga tillbaka. Då får de svara varje dag även om det inte är någon handläggare sen är min sambo här i Sverige på sina 99 viseringsfria dagar så ifall vi får handl. vill jag veta så fort som möjligt. Ni har dock också Växjö och väntat redan 11 mån, va? Hoppas ni får höra nåt i aug!
  • Ellaa
    ebuer skrev 2015-06-09 19:59:52 följande:

Hej

Vi har sökt i oktober och änsöken ligger hos västerås enheten. Min man fikk intervju Mail i 15 april og vært i intervjuet 30 april.

Etter mannen min har vært i interjuet vi at ringt västerås, hver gang vi ringer de sier at dere skal vente, vi tar kontakt når det skjer noe. Men jeg har ringt etter en stund igjen og de sa att de skal invitere meg også til intervjuet. Men jeg har ikke fått Mail enda. Det har gått ca.3 vekker. Er det noen som vet når man får dette mailen? Hvor lang tid tar det. Det er forskjellige händleggare som svarer når vi ringer og alle sier forskjellige ventetider. Det er så irriterende å vente og man ikke får ett onkli svar.

Hej, aha här skrev du att någon hade sagt att du också skulle på intervju, du fick dock aldrig det mailet. Jag förstår din frustration att de säger OLIKA hela tiden.... Det sista jag läste om Västerås är den här personen från Flashback som också har västerås, de ansökte Januari 2014, dvs 18 månader sedan och de har fått handläggare, handläggaren på Västerås sa:

"jag håller på med ärenden från 2013".... Sedan när personen skrev tillbaka på det mailet så får han en AUTOREPLY på semester åter i Aug. Deras handläggare är alltså borta 1/3 av hela sommaren!!!!!! Ett skämt... Inte nog att de redan väntat sedan januari 2014, och har en handläggare som jobbar med 2013 ärenden fortfarande, 2 år gamla ärenden. Sen är handläggaren borta så länge! Usch!
  • Ellaa
    ebuer skrev 2015-07-02 19:57:42 följande:

Hej Ella:)

Kan min mann komme å besøke meg i Sverige med besøksvisum??? Vet du noe om det??

Hej ebeur, jag vågar inte säga ja eller nej, kan bara vägleda dig lite i hur vissa inom Migrationsverket har sagt till mig. Vilket land är din man ifrån?

Till mig har de sagt, är han viseringsfri 90 dagar (det är han), så får han resa in i Sverige lagligt, han har rätt till det. Dock får han inte befinna sig här NÄR ett beslut ska tas och det är här det blir lite svårt, därför ringer jag typ var 4e dag för att dubbelkolla det och som Vi Alla vet så lär ju kanske 0,1% kanske få ett beslut under sommaren därav är chansen 99.9% att han är i Sverige vid beslut. När vi får handl. ska de meddela oss och då åker vi iväg för att utvänta beslut. Jag är säker på att de 90 dagarna kommer hinna gå utan att något händer.
  • Ellaa
    Donna95 skrev 2015-07-03 01:10:42 följande:

Hejsan!

Ansökte 25 sep 2014

Intervju för min man 11 oktober

Intervju (pappars) för mig ca tre veckor efter alltså i slutet av oktober

Verksamhetsenhet : Sundsvall

Land: Kosovo

Vi fick en handläggare efter ca 6 månader. Jag ringde henne direkt och ville höra hur det såg ut med vår ansökan. Hon var så himla otrevlig så det inte går att beskriva och jag ringde migrationschefen direkt dagen efter för att klaga på hennes anställda handläggare!!

Min dumma handläggare sa att det kommer dröja ett bra tag och att jag kunde ring henne i juni-juli för att iaf få ett svar på hur lång tid det kan ta. Så jag gjorde som hon bad mig och jag störde inte henne alls under 2/5 månader. Ringde henne nu i slutet av juni och hon sa att det hon kommer att berätta är inget positivt. Dem har INTE gått fram utan back! sist jag pratade med henne höll hon på med ärenden från jan-feb 2014 nu efter 2/5 väntan på att få höra något bättre blev det istället helt det motsatta! Hon håller fortfarande på med ärendena från jan 2014????!!!!! Helt sjukt asså! Och fick inte ens höra något jag är ledsen eller tyvärr utan det lät som att hon njöt av att förstöra för andra sån häxa! Så jag ringde direkt efter samtalet med henne till chefen och bad om att byta handläggare akut! Berättade såklart mina skäl till varför. Jag fick en ny handläggare efter 2 dagar , så skönt! Ringde henne direkt och fick reda på att hon håller på med ärenden från mars 2014. LITE bättre i alla fall än hon förra. 

TILL DET VIKTIGA NU 

Berätta  gärna hur länge ni har fått vänta och för er andra som redan fått beslut var snälla och skriv hur länge ni fått väntat. Jag vill så gärna veta hur dem här väntetiderna är i själva fallet. Asså hur man generellt behöver vänta. Är det verkligen 18 månader eller???

Jätte tacksam för svar <3<3

donna95 kolla Deitch:s excel fil där kan du se hans sammanställning av väntetider för de med beslut. Vidare utredning osv. Tror uträkningen är 9,5 mån för "normala fall" låter dumt att säga så men det är fall utan vidare utredning. Till er nackdel är att ni ansökte via papper, därav Kan er väntetid ta längre tid upp till 18 månader, förklarar kanske varför din handläggare håller på med 18 månader gamla ärenden. Inte hört något om Sundsvall enheten - någon som vet om denna enhet?

Sist jag ringde så sa kundtjänsten, det är upp till 14 månader för 'normala fall' där ena partnern får gå på intervju och detta stod på tiden när ni ansökte 14 månader för webbansökningar, om inget mer ska utredas och det kan vara så än idag. Pappersansökningar ska inte skiljas så mycket mer väntetidsmässigt MEN väntetiden där är 18 månader, om inget mer ska utredas. Detta pga det tar långt tid att få in papper från ambassaden till Mig. Verket så de är väldigt beroende av hur ambassaderna hanterar våra ärenden. Och om du ansökt via papper så kan det ta upp till 4 månader längre (behöver såklart inte vara så i erat fall). Kolla Excel filen som Deitch hänvisar till! Jag är dock rädd att pga semestertiden så är inte längre medelmåttiga väntetiden 9,5 mån för webbansökande (utan ytterligare utredning) utan lär ligga på 11,5 om inte värre.

Lycka till!
  • Ellaa
    Deitch skrev 2015-07-03 07:49:57 följande:

Hände något lite udda igår när jag ringde min enhet angående det vanliga, vet dock inte om det är bra eller dåligt.

Jag fick prata med en kille (som har väldigt brusande telefon av någon anledning) som inte riktigt verkade ha koll på läget. Han kunde inte svara på om vi hade fått handläggare eller inte, och sa att våran ansökan såg konstig ut (det han såg i datorn, inte att saker saknades eller vi verkar suspekta) Han sa att han skulle be en handläggare ta en närmare titt på våran ansökan och bad mig återkomma imorgon (idag) och gav mig hans direktnummer.

Jag tryckte på att han skulle få en handläggare att titta på den och sa att vi är ett glasklart fall, att hon är utbildad till ett yrke som skriker efter personal och har en arbetsöppning nu.

Undrar vad detta kan betyda, men att en handläggare tar en närmare titt kan ju bara vara positivt, jag tycker han kan ge ett beslut samtidigt =D

Dock blir man ju lite orolig när de säger att den ser konstig ut i databasen...

Hej Deitch, jättebra att du fick direktnr till han som du talade med! Se till att få det uträtt idag :) hoppas ni får en handläggare då och där ert svar!!! Håll oss uppdaterade efter att su talar med killen på kundtjänsten - hoppas det är positivt!!!
  • Ellaa
    Deitch skrev 2015-07-03 12:34:18 följande:

Ansökan: 2014-10-15

Intervjumail: 2015-04-14

Intervju: 2015-04-22

Beslut: 2015-07-03

2 års UT!

Hade ingen handläggare fram t.o.m. igår.

Handläggaren hade inte tittat på den 09:00 imorse.

Skulle se om han hade tid idag, 2.5 timmar senare: beslut.

Med andra ord, även om han använde alla 2.5 timmarna (vilket jag tvivlar på, han gjorde nog annat också) till att kolla på våran ansökan, så tog det just det, under 2.5 timmar.

Herregud vilken tur!!! GRATTIS! Vilken enhet? Vi ansökte en dag innan Er!
  • Ellaa
    ebuer skrev 2015-07-03 17:28:53 följande:

Hej :))

Når mannen min logger inn på migrationsverket, det står en melding. Det er dette meldingen:

The persons with booking

Schedule an appointment for visit at the Swedish mission abroad in KÅLLERED.

Kan det betyr at vi har papirene vår i Kållered???

Skicka screenshot bild (klipp ut känslig info) och infoga här så förstår man, för det står så två gånger tror jag.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid