Donna95 skrev 2015-07-03 01:10:42 följande:
Hejsan!
Ansökte 25 sep 2014
Intervju för min man 11 oktober
Intervju (pappars) för mig ca tre veckor efter alltså i slutet av oktober
Verksamhetsenhet : Sundsvall
Land: Kosovo
Vi fick en handläggare efter ca 6 månader. Jag ringde henne direkt och ville höra hur det såg ut med vår ansökan. Hon var så himla otrevlig så det inte går att beskriva och jag ringde migrationschefen direkt dagen efter för att klaga på hennes anställda handläggare!!
Min dumma handläggare sa att det kommer dröja ett bra tag och att jag kunde ring henne i juni-juli för att iaf få ett svar på hur lång tid det kan ta. Så jag gjorde som hon bad mig och jag störde inte henne alls under 2/5 månader. Ringde henne nu i slutet av juni och hon sa att det hon kommer att berätta är inget positivt. Dem har INTE gått fram utan back! sist jag pratade med henne höll hon på med ärenden från jan-feb 2014 nu efter 2/5 väntan på att få höra något bättre blev det istället helt det motsatta! Hon håller fortfarande på med ärendena från jan 2014????!!!!! Helt sjukt asså! Och fick inte ens höra något jag är ledsen eller tyvärr utan det lät som att hon njöt av att förstöra för andra sån häxa! Så jag ringde direkt efter samtalet med henne till chefen och bad om att byta handläggare akut! Berättade såklart mina skäl till varför. Jag fick en ny handläggare efter 2 dagar , så skönt! Ringde henne direkt och fick reda på att hon håller på med ärenden från mars 2014. LITE bättre i alla fall än hon förra.
TILL DET VIKTIGA NU
Berätta gärna hur länge ni har fått vänta och för er andra som redan fått beslut var snälla och skriv hur länge ni fått väntat. Jag vill så gärna veta hur dem här väntetiderna är i själva fallet. Asså hur man generellt behöver vänta. Är det verkligen 18 månader eller???
Jätte tacksam för svar <3<3
donna95 kolla Deitch:s excel fil där kan du se hans sammanställning av väntetider för de med beslut. Vidare utredning osv. Tror uträkningen är 9,5 mån för "normala fall" låter dumt att säga så men det är fall utan vidare utredning. Till er nackdel är att ni ansökte via papper, därav Kan er väntetid ta längre tid upp till 18 månader, förklarar kanske varför din handläggare håller på med 18 månader gamla ärenden. Inte hört något om Sundsvall enheten - någon som vet om denna enhet?
Sist jag ringde så sa kundtjänsten, det är upp till 14 månader för 'normala fall' där ena partnern får gå på intervju och detta stod på tiden när ni ansökte 14 månader för webbansökningar, om inget mer ska utredas och det kan vara så än idag. Pappersansökningar ska inte skiljas så mycket mer väntetidsmässigt MEN väntetiden där är 18 månader, om inget mer ska utredas. Detta pga det tar långt tid att få in papper från ambassaden till Mig. Verket så de är väldigt beroende av hur ambassaderna hanterar våra ärenden. Och om du ansökt via papper så kan det ta upp till 4 månader längre (behöver såklart inte vara så i erat fall). Kolla Excel filen som Deitch hänvisar till! Jag är dock rädd att pga semestertiden så är inte längre medelmåttiga väntetiden 9,5 mån för webbansökande (utan ytterligare utredning) utan lär ligga på 11,5 om inte värre.
Lycka till!