• Ellaa

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej alla,

ok så ni som har gjort en webbansökan (era partners) fick detta mail när de påbörjade sin ansökan. Eftersom vi använde min email så fick jag uppgifterna på
    min mail, så detta är mailet som man fick innan (ansökande) påbörjade fylla i sin ansökan. Kolla igenom er mail eller era partners mail, ni har fått detta mail cirka lite
    innan er ansökningsdatum. Dock tänk på att det står där att man måste logga in INOM 24 timmar (från då). Så det kan ha försvunnit. 

Hur man anmäler nytt vet jag dock inte. 

• Ellaa
    Miss Honey skrev 2015-07-06 09:00:24 följande:

Lite update här: skickade mail till m verket gällande vår ansökan fick detta till svar :
    Tack för ditt mejl.

Ansökan har blivit en pappersansökan. Handläggningstiden är samma för en webb- och pappersansökan.

Det är inte möjlig att ge ut enhetrnas telefonnumret. Jag ringde sedan västerås och dem sa att vi fortfarande är i e3 och att vår ansökan är inte hos dem och att det e 18 månader väntetid . Jaha tänker man okey ena dagen e det 9 nästa dag 18 vet seriöst inte hur dem jobbar????!

Hej Miss Honey, skumt att de via mail säger att ni är pappersansökan men Västerås säger att ni är i E3. 

Jag misstänker att ni har blivit pappersansökan därav skickade till Västerås för att 18 månaders väntetid var det som stod på hemsidan förra hösten för pappersansökningar och webbansökningar 14-16 månader. 

Jag vet att de säger att det INTE är skillnad men vi alla vet att de som är pappersansökningar tar längre tid för beslut - fast målet för M-Verket är att Det inte ska skiljas radikalt mellan väntetiderna så de jobbar ju på det. 
  • Ellaa
    Deitch skrev 2015-07-06 08:25:57 följande:
    Så här ser det ut Ellaa.
    Det enda som har ändrats är att det nu står "Beslut fattat" nedan. Står fortfarande att jag skall boka tid i Kållered. Bokad tid i april är den ursprungliga intervjun hon var på. Om du trycker på "tidsbokning" till höger nu står det bara att alla ansökande har fått beslut. Innan beslut kunde man gå in och välja tider och (antagligen) boka dem. Nu går det inte längre iaf. Jag tror personligen detta är en bugg och inget att bry sig om.

Vad det gäller excellarket fortsätter jag åtminstone en stund till =)

Ansökan

Bekräftelser som skickats till din e-postadress
    2014-10-15 Vi har tagit emot din betalning
    2014-10-15 Vi har tagit emot din ansökan
    De personer som omfattas av din ansökan
    (länkar visar detaljer)
    NamnFödelsedatumKontrollnrStatus XXXXXX
    XXXXXXXXXXXX
    XXXXXXXXX
    Beslut fattat
    De personer som har en tidsbokning
    Tidsbokning för svensk utlandsmyndighet i KÅLLERED
    NamnBokad tidXXXXXX
      XX April 2015 XX:00
    Tack Deitch :) sista frågan, Kållered är det möjligtvis den närmaste enheten till din adress? 
  • Ellaa
    abbe73 skrev 2015-07-06 21:50:14 följande:

Hej allihopa.

Idag fick jag mitt beslut äntligen få frun komma till Sverige ohhh vad jag är gladdddddd.

Ansökte 2015-08-13

Idag fick jag beslut

Västerås enhetstillstånd.

Hej Abbe73, GRATTIS! Äntligen :)

hoppas de hinner beta av augusti 2014 ärenda nu i juli så man åtminstone kan

förvänta sig 11 månaders. :)
  • Ellaa
    ebuer skrev 2015-07-07 09:39:10 följande:

Hej Alla:))

Migrationsverket har flyttet papirene vår fra vasterås til Gøteborg. Er dette bra?

Jeg bor selv i Gøteborg.

Vi har ikke händlaggare enda. Når får vi ett beslut trur dere. Er det noen som har papirene sine i Gøteborg??

Hej euber, men skrev du inte igår att ni hade fått handläggare + telefonnummer? Och nu säger du att ni inte har handläggare?

Lite förvirrad.

Utifrån vad vi har läst och påståtts på denna tråd så har de som blir flyttade till närmaste enhet oftast fått själva göra intervju dvs att du också kommer få intervjuas på din närmaste enhet.
  • Ellaa
    Anonym (SannaK74) skrev 2015-07-09 23:58:57 följande:

Jag har följt den här tråden i ett tag nu, eftersom min man ansökt om UT. Han fick beslut i måndags, så här var det för oss.

Ansökte 2015-01-09

Mail om intervju slutet på maj

Intervju mitten på juni

Jag ringde Mig förra veckan, eftersom jag och barnen kommer flyga hem i aug. eftersom de ska börja skolan. Sade även att vi sålt vårt hus och flyttlasset går om två veckor (detta är sant och inte något jag bara hittade på). Fick reda på att vi fått handläggare, så jag mailade honom direkt med samma info. Dagen efter fick vi beslut.

Kan tillägga att min man är amerikan, vi har varit gifta i närmare 20 år, och har två barn (dubbelt medborgarskap) tillsammans. Vi hade alltså en enorm mängd papper som styrker förhållandet, etc. Vet inte säkert om det hjälpte, men vårt ärende var väl relativt okomplicerat.

Hej, grattis til beslut! Jag tror du hamna under förtur pga barnen och att de ska börja skolan. Men skönt att det inte tog en evighet!
  • Ellaa
    Sima25 skrev 2015-07-10 12:56:13 följande:

Ansökte: 23.7.2014 . Jag skrev till M. V. Om väntetiden . Detta är deras svarDue to a high workload the waiting times are long. In general, an application for example regarding residence permits based on family ties requires an interview. That means that more investigation needs to be done in the case and the application will then take more than nine months to be processed. It can also take longer than that since the estimated waiting time is not a maximum waiting time. The waiting time is based on how long does who received their decisions the last few months waited. It?s an approximate waiting time for all applications. There is nothing missing in your application at the moment and if we need more information, you will be contacted. You will also be contacted when we have more information about your application.

Hello. Wow, you have almost waited for a year soon. Did you apply online or through paper at the nearest embassy/consulate? And do you know what unit has your case? If not you can email them and ask. Hope you hear something soon.
  • Ellaa

Någon på US sidan skrev att de har fått beslut. Exakt 10 månaders väntetid, så de ansökte 10 september (de sa inte enhet) men ansökningsland är Kongo.

• Ellaa
    Anonym (Vi väntar Beslut!!!) skrev 2015-07-10 16:39:13 följande:

Hej Ella !!!

Är du snäll och skriv den US sidan som du säger ?? :) jag skulle gärna läsa lite på den sidan !!! I morgon blir det 10 månader väntetid för oss !!!

Här är länken: www.american-stockholm.com/blog/swedens-sambo-visa

Det är dock mestadels amerikaner-svenska UT/TUT förhållanden.

Vi är snart på 9 månader med webbansökan men jag är beredd på upp till 14 månaders, dvs senast december borde vi få svar. Jag såg att du tidigare varit asylsökande och jag tror dessvärre att det kommer påverka er väntetid till cirka upp till 18 månader, enligt vad som sägs. Även om de säger att det inte är så, en asylansökan är en "ytterligare utredning" process för de. Hoppas ni får vänta mindre!!
  • Ellaa
    Sima25 skrev 2015-07-10 16:35:30 följande:

Hi Ella.I sent an electronic application. I unit in Solna in Stockholm. my girlfriend lives there . before the interview my case was in Umeå . after the interview , which was in January my case was transferred in Solna . Does anyone know how much time waiting for Solna units?

The waiting time is hard to answer cause I believe thats the main issue for all of us. They cannot tell you, not even an approximately estimation for the waiting time.

However, statistically its been around 9 months but now with swedish summer its a bit longer so 11 months but it can take up to 14 months.

If your girlfriend lives in Solna and your application was moved from Umeå to Solna (which is her nearest unit) then it could mean that they will book an additional appointment with her. If things are unclear for them or they need to know more they call the swedish partner for an interview too.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid