• Ellaa

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Ringde Växjö idag igen och samma/olika svar som vanligt...

Hen sa upp till 14 månader är väntetiden för de som ansökte hösten 2014. Och ännu längre för de som ansökte våren 2015. Vad fan det nu betyder.

Så för oss som ansökte hösten 2014 är det mellan 9-14 månader.

Alltid olika svar.... Man ger verkligen upp snart.

• Ellaa
    Elinmarie skrev 2015-06-29 14:52:40 följande:

Tidningen för vårat län hörde av sig till mig idag och de hade sett att jag skickat in en jo-anmälan och ville skriva ett reportage om det.

Bra tänkte jag, vi kör! jag ställer upp på allt bara för att denna hemska väntetid skall bli uppmärksammad!

Duktig du är som tog dig tiden att göra detta och att de nu äntligen gett rum för denna skandal att uppmärksammas! Tack för det ska du ha!

Du får jättegärna ge info sen när tidningen annonserar detta (för ert län) så vi kan läsa!
  • Ellaa
    Miss Honey skrev 2015-06-29 14:55:22 följande:

Fick mail att vår ansökan ligger i västerås men har inte tilldelats en handläggare än! Konstigt att vi hamnat i västerås vi gjorde en webbansökan och har inget tidigare asylansökan och vi är gifta alla våra papper är hos migverket även äktenskapspapper är orolig har hört att ansökningar som behöver mer utredning hamnar i västerås? Någon som vet ? Vi är inne i 8 månaden

Hmm.. Konstigt. Tycker du ska ringa Västerås imorgon då och fråga om ni fortf är inom E3 ansökan, eller om ni blivit utdragna till papper? Isåf varför!

Enda jag har hört är att de kan göra en till pappersansökan om det inte är tidigare asyl så kan det vara att den som vart intervjuad säger något som Inte överensstämmer med det som stod på ansökan (hände någon innan på flashback). Men ring!

Hoppa det går bra och att det är bara ett misstag.
  • Ellaa
    sjömannen skrev 2015-06-29 23:52:10 följande:

Söker ju Tetiana Selezen  som förste styrman på min båt här å västksten

Vem är det? Ang. Ukraina kommentaren så är det ganska stor skillnad på antal ärenden som Migrationsverket tar emot i Sverige och deras Migrationsverk. Problemet är ju att de har MISSAT total i sin budget (politikerna) att kunna se denna situation och att agera i förtid. Nope, man har låtit tiden GÅÅÅ GÅÅÅ GÅÅ och gjort prioriteringar men inte alls haft en plan B för de som blir värst drabbade. Åtminstone ha en tidsgräns, istället har de valt att anställa nya sent under vår 2015!!! När man hade kunnat påbörja detta tidigt 2015 - att de anställs så sent och inför sommaren = oeffektivitet! Vart är deras controller!?! Folk tar sem, vem ska lära ut de nya då? Plus när man är anställd innan en viss period så har de nyanställda i stort sett obligatoon att ta ut x-antal semester veckor!

Jag har redan börjat klura ut att vårt ärende lär ta 13-14 mån, allvarligt talat så tror jag att verket kommer arbeta igen typ tidigt september! de verkar inte ens arbeta under sommaren - säkert mycket kundservice bara och få prioriteringsärenden.
  • Ellaa
    Miss Honey skrev 2015-06-29 17:00:27 följande:

Blir så irriterad på detta vi e inne i 9 månaden i slutet av juli fattar inte vf vi ens hamnat i västerås vi har ingen jävla asylansökan lr annat som e mistänksamt han svarade normalt på alla frågor i intervjun men det var tuffa frågor i 1-1/2 timme blev han intervjuad. Det e bara det jag vet sen så tog hon bilderna på vårt bröllop och skickade till migverket blir orolig och nojig kan det inte vara så att vi hamnat där av en slump lr e det verkligen fall med vidare utredning som hamnar där. Kan någon numret till västerås enheten???!

Ni kanske inte har hamnat där, någon blev tillsagd samma sak men sen fick reda på att det var en annan enhet. Mimmipigg har tidigare skrivit numret till Västerås enheten, läs hennes kommentarer (klicka på visa endast). Ring de! Fråga om ni är kvar i E3 först - och varför isåf om ni har webbansökan har ert ärende hamnat på en enhet som metadels verkar hantera pappersansökningar.
  • Ellaa
    Miss Honey skrev 2015-06-30 11:07:01 följande:

Ringde västerås dem säger att det står att den ska komma hit men den har inte kommit än ibland tar det tid och så sa han det kan ändras sen till någon annan enhet och att det kan betyda att dem andra är belastade därför kanske den har hamnta i västerås och att dem sköter både papers och e3 men att ärenden med vidare utredning kan dras ut till papper men han kan fortf inte se mycket om mitt ärende jag har inget val än att avvakta jag bor i malmö så geografiskt borde den hamna i antingen malmö lr växjö han sa också så men jag kännde att han inte kunde ge mig tydliga svar blir så trött på detta. Han sa att jag kan se att intervjun har kommit in men det finns andra papper från ambassaden som ibland tar tid innan dem kmr fram jagvet seriöst inte va han pratar om???! Vf intervjun papprerna har kommig in men de andra kan ta tid wtf?

Jaha ok då har den inte hamnat där än helt och hållet. Det är bra! Det här med rent geografiskt så borde den inte hamna nära dig det brukar endast ske om de vill ha en YTTERLIGARE intervju och det är isåf med dig. Vi bor i Sthlm men har just nu ärendet i Växjö. Fan vad skumt! Allt borde ju komma in tillsammans... Saknas det papper eller inte liksom. Väldigt diffust! Ring nästa vecka och se efter uppdatering av ert ärende. Hoppas det går bra!
  • Ellaa
    Lambie skrev 2015-06-30 09:58:22 följande:

Hej! Tänkte uppdatera lite angående detta!

Jag fick veta att det inte var någon slags förflyttning i sig, men att eftersom vi är E3 så "skickas" ju ärendet runt. Just nu ligger ärendet i Stockholm.

I Västerås (som jag uppfattade det) håller de nu på med januari-mars -15 ärenden, så därefter börjar de med april-juni, och då blir det äntligen vår tur. Han som jag pratade med sa att svaret kan komma i slutet på sommaren eller i höst. Vårt ärende skulle ta 11 månader, snart passerar vi 13 så jag tar hans ord med en stor nypa salt. Men det känns mer hoppfullt nu i alla fall. :)

Hej Lambie :) vad menar du med att just nu ligger ärendet i sthlm? Solna enheten då eller? Då är ni inte i Västerås enheten alltså? :)

Jag fick 10 månaders väntan svaret - men tillägg 1 månad pga semestern, så det är 11 månaders. Om Västerås handlägger jan-mars 2015 så betyder det att väntetiden där är 16 månader!?? Kan ju stämma för den enheten - därav oron att ens hamna där om det är så!

Om 2 veckor är det 9 månader för oss, under juli och halva augusti förväntar jag inte mig att höra något alls.
  • Ellaa
    jessib skrev 2015-06-30 12:52:31 följande:

Sa din handläggare att även du skulle på intervju eller kunde kundtjänst se detta?

Gbg är alltså din närmaste enhet?

Börjar misstänka att det kan bli en intervju för oss också nämligen

Jessib, jag tror de som får förtur är oftast tvungna att göra 2 intervjuer för de måste handlägga "snabbt" och därav underlättar det. Och sen de med ytterl. utredning.

Tror inte ni kommer behöva det.
  • Ellaa
    skantz81 skrev 2015-06-30 13:44:31 följande:

Hej

Ja kundtjänst kunde se det efter ett tag, jag kunde även se det på mina sidor på migra sidan, jag frågade idag om varför jag ochså ska på interjuv och fick till svar att det berodde på att vårat förhållande var så pass nytt...

skantz85: grattis till bebis i magen :) en snabb fråga, du sa att du kunde se på hemsidan att du också är inbokad för intervju - skulle du kunna skicka screenshot/bild och bifoga här? Såklart ta bort känslig info. Så kanske man får ett hum om hur det ser ut, om det går bra såklart :)
  • Ellaa
    jessib skrev 2015-06-30 20:34:50 följande:

Tack!

Jag förstår.

Om det stämmer så ska jag på intervju i solna!

Då ringer jag dit o checkar med dem imorgon bitti,

Meddelar hur det går :)

Samma här Jessib, står inte datum står dock Solna och hans namn.

Så jäkla märkligt! Så de som fått beslut senaste månaden har ju inte fått göra

detta, varför vi. Snacka om långdraget. Tror fortf. inte samtliga blir inkallade tror det står så per automatik den närmaste enheten IFALL de bokar intervju så gör referenspersonen det därifrån. Men OM de vill att man ska göra det så BRING IT ON. Jag pratar gärna sönder mig om mitt fhållande och min älskade sambo. ALLT man fått gå igenom senaste 8-9 månaderna!

Ska också ringa imorgon och se vad de säger, vi uppdaterar varandra/här därefter (lär bli olika svar I bet!)
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid