• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Avine
    Hampet skrev 2015-10-02 12:26:47 följande:

visst är det otroligt, men kan inte mer än gratulera er.

Men man undrar ju hur Migrationsverket jobbar.

Tack!

Jag håller med dig! Men hoppas att ni också får svar snart
  • Miss Honey
    Lambie skrev 2015-10-02 10:57:30 följande:
    Ring dit och be de att skicka ut ett mejl med länk till komplettering, så gjorde jag :)
    Ringde dem precis dem sa att jag skulle skicka bevis till migrationsverket@migrationsverket.se och ange ärende nummer e det samma sak eller? Vad var det för länk du fick e det email adress?
  • Lambie
    Miss Honey skrev 2015-10-02 12:33:49 följande:
    Ringde dem precis dem sa att jag skulle skicka bevis till [email protected] och ange ärende nummer e det samma sak eller? Vad var det för länk du fick e det email adress?

Ok, det går nog lika bra det!

Jag fick som ett kompletteringsmejl med en länk till systemet där jag loggade in och kunde bifoga max 5 bilder.

Du kan ju iallafall bifoga hur mycket du vill nu antar jag. Flört
  • Annthebro

Hej

Fick samma igår, migrationsverket@migrationsverket.se, och skickade ytterligare info.

Fick dock prova 4ggr innan det gick igenom eftersom dom har gräns för hur mkt man kan skicka.

8 bilder, resized, fick jag med. Men ca 20 totalt då jag gjorde collage av massa bilder!

Lycka till

Miss Honey skrev 2015-10-02 12:33:49 följande:

Ringde dem precis dem sa att jag skulle skicka bevis till migrationsverket@migrationsverket.se och ange ärende nummer e det samma sak eller? Vad var det för länk du fick e det email adress?

• Hampet

Efter ett mail till MV om frågan om den nya handläggningstiden fick jag nedan svar

Hej.

Vi är medvetna om att väntetiderna är långa och att det är frustrerande för er som söker, men den flyktingkatastrof som nu pågår är tyvärr inget som vi kan råda över. Utan vi försöker göra

det bästa av situationen och att människor på flykt ska få mat och tak över huvudet. Och på grund av denna stora tillströmning av människor gör att våra

väntetider påverkas.

Handläggningstiden som vi visar på vår hemsida är också en beräknad väntetid och inget löfte och den kan också komma att justeras då det är omöjligt att ge

exakta tider då vi inte kan förutse hur många som kommer att söka i framtiden. Utan vi kan bara utgå från dagens prognoser.

Sen kan jag tyvärr inte uttala mig om någon annans ärende, dels för sekretessen och dels för att jag inte vet vad som har hänt just i det ärendet.

Med vänlig hälsning

Lina XXXXXXXX

Assistent

Migrationsverket

Region Nord

Box 413

901 08  UMEÅ

Fick samtidigt ett mail från en annan från Migrationsverket

Hej XXXXXX!

Tack för ditt mejl.

Migrationsverket har registrerat er ansökan 2015-01-04 och ett beslut har ännu inte fattats i ärendet. En ansökan som denna förväntas i nuläget ta allt inom sex månader till 12-20 månader att behandla. Notera att alla ansökningar handläggs individuellt varvid er ansökan kan ta mer eller mindre tid att behandla.

Det är omöjligt att ge exakta väntetider när det gäller handläggning. En faktor som påverkar hur lång tid det tar är antalet ansökningar som kommer in. Om det kommer in fler ansökningar än vad det brukar kan det innebära att den som ansökt kan behöva vänta längre innan ärendet kommer att handläggas. Vi är medvetna om att våra väntetider kan skapa frustration och vi ber om ert tålamod. Vi försöker kontinuerligt att förbättra vår service med de medel som står oss till buds.

Handläggningstiden som vi visar på vår sida är en beräknad tid. Just nu är det många som ansöker om asyl i Sverige och det kommer att påverka handläggningstiderna. Migrationsverket uppdaterar därför tiderna varje månad för att de ska vara så aktuella som möjligt.

Vänligen invänta vidare information från Migrationsverket.

Med vänliga hälsningar

Maria XXXXXXX

Kundtjänsten

Migrationsverket

• Annthebro

Godkväll!

Är det någon mer här som har respektive i Turkiet?

Hade vart kul att jämföra ansökningstid/intervjutid etc

/ A

• Ott

Jag ringde till enheten i Norrköping idag och fick reda på att de håller på och skickar ut intervjumejl till ansökningar gjorda i februari. Vi ansökte 18 mars och hon jag pratade med sa att vi kunde räkna med ett intervjumejl inom en till två veckor.

• Madde888
    JamJam skrev 2015-09-14 09:27:58 följande:
    Gratulerar!
    Hoppas att det börjar rulla på nu. Som nån annan sa så hoppas man ju att de har börjat med ansökningar från hösten 2014. Det är på god tid....

Fira nu ordentligt :)
    JamJam jag har skrivit ett privat meddelande! Hoppas du fått det... 
    Någon som vet hur det går till att ansöka om uppehållstillstånd från Jamaica? (i och med att det ej finns någon ambassad där...) 

Mvh Madde
  • fsecure22
    Madde888 skrev 2015-10-03 01:35:06 följande:
    JamJam jag har skrivit ett privat meddelande! Hoppas du fått det... 
    Någon som vet hur det går till att ansöka om uppehållstillstånd från Jamaica? (i och med att det ej finns någon ambassad där...) 

Mvh Madde
    Finns det internetuppkoppling kan du söka från Sydpolen.....
  • Hampet
    fsecure22 skrev 2015-10-03 09:37:15 följande:
    Finns det internetuppkoppling kan du söka från Sydpolen.....
    Intervjun kan bli ett problem, man måste göra intervjun på ambassaden i det land man söker ifrån, men om det inte finns en ambassad där så ska den göras från ambassaden som tar hand om Jamaicas ärenden. min fru fick tillstånd att göra intervjun på konsulatet i Mauritius, för att ambassaden som ska ta hand om Mauritius ärenden ligger i Harare Zimbawe, Och ni sim kan kartan vet att de ligger ju inte direkt grannländers, finns inte ens flyg mellan dem.
    Kolla upp om intervjun kan göras på konsulatet annars kan det bli lite jobbigt.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid