• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Jorgen
    Smilla75 skrev 2015-09-29 23:12:13 följande:

Jag arbetar inte operativt och har inte detaljkoll. Men att referenter ringer eller mailar gällande att sökanden är inrest händer knappast. Det finns inga rutiner. Finns en sådan uppgift ändå i ärendet skulle jag be handläggaren ringa referenten och höra sig för. Vi kan be personen lämna Sverige just då. Avslag skulle vi inte ge, även om det är möjligt, för att personen finns i Sverige. Vi skulle uppmana till utresa. Ja, visering är max 90 dagar. Men kan man ses då och då under handläggningstiden så borgar det ju också för att förhållandet ses som seriöst och då går det fortare. Självklart förstår handläggaren att det kan finnas anledningar till att man inte ses. T.ex reser man inte till Syrien. Men det är svårare att förklara om partnern finns i Turkiet.Jag förstår dig, ditt inlägg är precis anledningen till att jag skriver här. Vanmakten ni känner. Jag vet ju inte alls hur det var i ert ärende men antingen bor ni nära Västerås och har tagits ut för närmare utredning eller hade Västerås jouren på E3 och plockade ert ärende. De handlägger ju mest gamla pappersärenden så ett någorlunda ungt E3 ärende blir liggande. Det är systemet som är korkat onekligen, knappast du.Jag arbetar på en övergripande nivå. Frågan är helt död. Vi ska ordna boende till 30 000 personer varje månad och handlägga deras asylärende. Detta utifrån att vi har en personalstyrka som kan klara 90 000 per år. Ingen skulle ha intresse av att ta i en fråga där "svenskar" ska ta sina nya kärlekar till Sverige medan syrier  som flytt och lämnat sin familj ska få samma väntetider. Jag lägger ingen värdering i det men ser ingen resurstilldelning alls till snabba anknytningar. Gissningsvis tar man ut etablerade förhållanden och ger dem förtur istället, men det är endast min grundlösa gissning.

Tack för ett mycket klart svar Smilla

Det är sådana man vill ha men som man tyvärr sällan får. Har full förståelse för situationen och de problem dom skapar. Och kan även förstå att just nu så har man fullt fokus på att enbart rädda dagen och inte orkar titta över rutinerna eller föreslå förändringar.

Gissar att det är vi själva som måste försöka åstadkomma någon förändring i dagsläget genom att försöka belysa vår situation och komma i kontakt med de som har mandat att titta över detta. Tyvärr har alla försök att få media att skriva om detta varit fruktlösa...antagligen för att det inte är politiskt korrekt att tycka synd om oss. Hellre lägger man ut gulliga djurfilmer. ...
  • Lambie
    Smilla75 skrev 2015-09-29 23:12:13 följande:
    Jag arbetar inte operativt och har inte detaljkoll. Men att referenter ringer eller mailar gällande att sökanden är inrest händer knappast. Det finns inga rutiner. Finns en sådan uppgift ändå i ärendet skulle jag be handläggaren ringa referenten och höra sig för. Vi kan be personen lämna Sverige just då. Avslag skulle vi inte ge, även om det är möjligt, för att personen finns i Sverige. Vi skulle uppmana till utresa. Ja, visering är max 90 dagar. Men kan man ses då och då under handläggningstiden så borgar det ju också för att förhållandet ses som seriöst och då går det fortare. Självklart förstår handläggaren att det kan finnas anledningar till att man inte ses. T.ex reser man inte till Syrien. Men det är svårare att förklara om partnern finns i Turkiet.
    Lambie skrev 2015-09-29 16:39:45 följande:

Jag tror då att jag kommer uppnå 2 års väntetid. På lördag passerar jag och pojkvännen 16 månaders väntan. Inget tyder på att vi snart får en handläggare, och pratar man med Västerås-enheten blir man bara mer och mer hopplös. Vi drog väl i princip nitlotten i detta lotteri som kallas Migrationsverket, och det får vi helt enkelt stå ut med."Vilken handläggare som helst i landet kan plocka ert ärende ur E3, det behöver inte vara just den här enheten." Klassikern man får höra. Följs ofta av "ärenden handläggs i turordning". Jag frågar: men hur kommer det då sig att andra enheter handlägger exempelvis augusti-september 2014 och alltså har passerat juni? Borde inte de ha plockat upp vårt ärende när de befann sig i juni-ärendena? "Nej, det fungerar inte så."

Nähä. Jag måste ju vara helt korkad som inte förstår detta system då. Och jag har aldrig känt mig mer bortprioriterad i mitt liv.

Jag förstår dig, ditt inlägg är precis anledningen till att jag skriver här. Vanmakten ni känner. Jag vet ju inte alls hur det var i ert ärende men antingen bor ni nära Västerås och har tagits ut för närmare utredning eller hade Västerås jouren på E3 och plockade ert ärende. De handlägger ju mest gamla pappersärenden så ett någorlunda ungt E3 ärende blir liggande. Det är systemet som är korkat onekligen, knappast du.
    Jag arbetar på en övergripande nivå. Frågan är helt död. Vi ska ordna boende till 30 000 personer varje månad och handlägga deras asylärende. Detta utifrån att vi har en personalstyrka som kan klara 90 000 per år. Ingen skulle ha intresse av att ta i en fråga där "svenskar" ska ta sina nya kärlekar till Sverige medan syrier  som flytt och lämnat sin familj ska få samma väntetider. Jag lägger ingen värdering i det men ser ingen resurstilldelning alls till snabba anknytningar. Gissningsvis tar man ut etablerade förhållanden och ger dem förtur istället, men det är endast min grundlösa gissning.
    Smilla, för att ge dig lite bakgrund till vårt ärende: vi är inte gifta/förlovade, inga barn, tillsammans sedan 3 år, ses ungefär var fjärde månad men då i längre perioder. Vi hade först Örebro som enhet, men förflyttades till Västerås. Jag talade med enhetschefen där häromdagen och han sa att jag eventuellt kommer att kallas till muntlig utredning och att det kanske är därför som det har dröjt så länge. Men man tycker ju att det inte borde spela så stor roll, de kunde väl ha kallat mig för längesedan istället för att pausa hela ärendet (så som det uppfattas av mig). Men jag har flyttat till Stockholm, så jag frågade om de då inte borde flytta ärendet dit, då svarade han att han skulle göra det. Så vi får se.
  • sjömannen
    Annthebro skrev 2015-09-29 22:23:44 följande:

Hej alla

Ansökte på webben 28 Jan 2015. Min fästman är från Ankara/Turkiet.

Intervjumail kom 23 juli 2015 och han fick tid för intervju 29 juli.

Ringde MV ca en gång i månaden mars-juni och frågade om de ändrade väntetiderna osv...

Skall ringa nu i veckan och kolla om jag kan få namn på handläggare.

Var nere och hälsade på nu 3v i september och det är så ensamt nu igen.

Lycka till alla och grattis till er som äntligen fått svar

Ring viseringsavdelningen på ambassaden/konsulatet och fråga efter namn och telefonnummer  på den person som lämnat intervjuuppdraget dit. Det gjorde jag och då får man rätt person direkt
  • Annthebro
    sjömannen skrev 2015-09-30 14:26:20 följande:

Ring viseringsavdelningen på ambassaden/konsulatet och fråga efter namn och telefonnummer  på den person som lämnat intervjuuppdraget dit. Det gjorde jag och då får man rätt person direkt

Tack Sjömannen

Får nog göra det!

Ringde MV idag och fick både namn och nummer till vår handläggare i Umeå.

När jag ringde henne så förklarade hon att vi inte har någon Handläggare då vi ansökt på webben.

Stämmer detta, någon som vet?

Ibland blir man galen när olika svar ges :-/

Nu har vi inte väntat mer än 8 mån men vi har i 4 år försökt få barn. Tiden rinner iväg och det är ju inte det lättaste att pricka in "rätt dagar" när man väl ses så frustrationen är hög!!!

Hittade denna sidan igår och mitt i allt jobbigt så är man inte ensam i alla fall. / A
  • Lambie
    Annthebro skrev 2015-09-30 15:26:36 följande:
    Tack Sjömannen

Får nog göra det!

Ringde MV idag och fick både namn och nummer till vår handläggare i Umeå.

När jag ringde henne så förklarade hon att vi inte har någon Handläggare då vi ansökt på webben.

Stämmer detta, någon som vet?

Ibland blir man galen när olika svar ges :-/

Nu har vi inte väntat mer än 8 mån men vi har i 4 år försökt få barn. Tiden rinner iväg och det är ju inte det lättaste att pricka in "rätt dagar" när man väl ses så frustrationen är hög!!!

Hittade denna sidan igår och mitt i allt jobbigt så är man inte ensam i alla fall. / A
    Det stämmer. Söker man elektroniskt har man inte riktigt en "egen" handläggare, utan ärendet kan öppnas av olika handläggare i hela landet, har jag fått förklarat för mig. Kan ge ett exempel utifrån mitt fall, där ärendet har öppnats och "tittats" på av olika handläggare under hela processen, men som ännu inte har fått någon beslutsfattare som tagit tag i ärendet.
  • Annthebro
    Lambie skrev 2015-09-30 15:49:15 följande:

Det stämmer. Söker man elektroniskt har man inte riktigt en "egen" handläggare, utan ärendet kan öppnas av olika handläggare i hela landet, har jag fått förklarat för mig. Kan ge ett exempel utifrån mitt fall, där ärendet har öppnats och "tittats" på av olika handläggare under hela processen, men som ännu inte har fått någon beslutsfattare som tagit tag i ärendet.

Tack Lambie för svar.

Hade ingen aning om detta. Man undrar ju varför ingen tar tag i det, speciellt i ditt fall.

Själv inser jag att vi väntat kort tid även fast det känns som en evighet.

Stort lycka till!!!
  • Lambie
    Annthebro skrev 2015-09-30 16:12:29 följande:
    Tack Lambie för svar.

Hade ingen aning om detta. Man undrar ju varför ingen tar tag i det, speciellt i ditt fall.

Själv inser jag att vi väntat kort tid även fast det känns som en evighet.

Stort lycka till!!!

Ja, de är inte så väldigt tydliga alla gånger, och ofta får man lite skiljande svar från varje person som man frågar där.

Tack detsamma, förstår dig precis, hoppas ni slipper en allt för lång väntan!

• sfts
    Kan det rent av vara en fördel att lämna in en pappersansökan numera? Vi ska ansöka snart och tänkte först på webbansökan, men funderar numera på pappersansökan också.
    Läste någonstans att väntetiden för epost-meddelandet om intervju var 6-8 månader.
    Men lämnar man in via ambassaden verkar det ju som om man får en intervjutid direkt och de sköter en del av handläggningen vilket i dagsläget borde gå mycket snabbare än på migrationsverket.
    Kanske förloras den tiden med längre handläggningstid hos migrationsverket? Någon som vet? Eller kanske inte har så stor betydelse i slutändan om det är webb eller papper numera eftersom migrationsverket tar längre tid med pappersansökningar och det är en gemensam kö?
  • Jorgen

Har du fått någon förklaring till varför det tittas på ärenden men inte görs nånting alls på dom? Har också en känsla av att det tittats på vårt ärende typ 2-3 ggr efter vi kompletterade i maj.

Lambie skrev 2015-09-30 15:49:15 följande:

• Lambie
    Jorgen skrev 2015-10-01 07:23:59 följande:

Har du fått någon förklaring till varför det tittas på ärenden men inte görs nånting alls på dom? Har också en känsla av att det tittats på vårt ärende typ 2-3 ggr efter vi kompletterade i maj.

Jag har helt ärligt ingen aning, även fast jag har frågat två av de handläggare som hittills har "tittat" på ärendet. Fick senast som svar "jag jobbar inte med dessa ärenden", alltså elektroniska ärenden. Då förstår jag inte varför personen har varit inne på ärendet överhuvudtaget.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid