• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Miss Honey

Igår skickade jag in bilder via mail till m verket med bilder pass stämplar flygbiljetter och hotell från turkiet resan som jag var på i två veckor och träffade min man nyligen så får hoppas att det snabbar på vi ansökte webb 23/10-2014 gifta intervju i Juni i Iran still waiting..

• Hampet
    Miss Honey skrev 2015-10-05 12:57:16 följande:

När jag ringde uppsala sa en att dem jobbar med september 2014 och att det går framåt typ så vete fan om det stämmer dom säger ju olika hela tiden..

om det Jorgen säger så stämmer ju inte det att de jobbar med September ansökningarna nu, samt det kan ju inte stämma för det var ju någon som ansökte i Jan 2015 som hade fått sitt UT klart i September redan.

s
    å det måste vara ett annat system de försöker jobba enligt, kanske som ett lotteri Jag drar ett nummer om jag gillar det så jobbar jag med det annars lägger jag tillbaka det
  • TUT PUT

Hej,

Jag har en fråga ang PUT och anknytning. Är det så att en person som är gift med svensk medborgare har rätt att få PUT direkt istället för att få tidsbegränsat UT på tex 2 år och sedan tvingas ansöka om förlängning? Har någon personlig erfarenhet av det här och kan dela med sig? Har någon fått tillfälligt UT men valt att överklaga och söka PUT direkt? Hur lång tid tog det, hur gick ni tillväga och hur motiverade ni det i sådana fall? Eller om det är någon som har teoretisk kunskap ang detta även fast de själva inte varit med om det? Hänvisa gärna till regelverk eller lagar om ni har möjlighet.

Tack på förhand!

• Hampet
    TUT PUT skrev 2015-10-05 13:27:11 följande:

Hej,

Jag har en fråga ang PUT och anknytning. Är det så att en person som är gift med svensk medborgare har rätt att få PUT direkt istället för att få tidsbegränsat UT på tex 2 år och sedan tvingas ansöka om förlängning? Har någon personlig erfarenhet av det här och kan dela med sig? Har någon fått tillfälligt UT men valt att överklaga och söka PUT direkt? Hur lång tid tog det, hur gick ni tillväga och hur motiverade ni det i sådana fall? Eller om det är någon som har teoretisk kunskap ang detta även fast de själva inte varit med om det? Hänvisa gärna till regelverk eller lagar om ni har möjlighet.

Tack på förhand!

Hej, Om jag har fel nu får någon kommentera detta.
    Om jag har förstått det hela rätt så finns det inget som heter PUT längre, numera heter allt UT, man får senare ansöka om Svenskt medborgasskap när man uppnår antal år som man har levt i Sverige etc, samt att man i vissa fall får tillgodaräkna sina år som man levt tillsmannans utomlands, (detta om man är gift med en svensk och bott tillsmmans utomlands)
  • Jorgen
    Hampet skrev 2015-10-05 13:46:23 följande:
    Hej, Om jag har fel nu får någon kommentera detta.
    Om jag har förstått det hela rätt så finns det inget som heter PUT längre, numera heter allt UT, man får senare ansöka om Svenskt medborgasskap när man uppnår antal år som man har levt i Sverige etc, samt att man i vissa fall får tillgodaräkna sina år som man levt tillsmannans utomlands, (detta om man är gift med en svensk och bott tillsmmans utomlands)

PUT finns i högsta grad. Det är vad man ansöker om efter man haft UT. Sen KAN man ansöka om svenskt medborgarskap efter...5-6 år(kommer inte ihåg exakt).

Om man bott ihop mer än 2 år så kan man visst ansöka om PUT vad jag förstår.

• Jorgen
    Hampet skrev 2015-10-05 13:15:01 följande:
    om det Jorgen säger så stämmer ju inte det att de jobbar med September ansökningarna nu, samt det kan ju inte stämma för det var ju någon som ansökte i Jan 2015 som hade fått sitt UT klart i September redan.

så det måste vara ett annat system de försöker jobba enligt, kanske som ett lotteri Jag drar ett nummer om jag gillar det så jobbar jag med det annars lägger jag tillbaka det

Enligt Smilla75 som är snäll att kika in här ibland och svara på generella frågor så har varje enhet en jourvecka då dom jobbar med att ta ärenden ur E3-kön. Då borde ärenden plockas ut i ordningsföljd. Att man får lite spridning av varje enhet befinner sig är isåfall naturligt och det borde inte skilja mer än 1-2 månader...vilket stämmer på ett ungefär med de besked folk får när dom ringer och frågar.

Däremot är det höljt i dunkel varför vissa ärenden som legat länge inte dyker upp först i kön medans andra som är rätt nya gör det. Antingen finns det nån sortering inne i systemet eller så hoppar man helt enkelt över vissa ärenden och stoppar tillbaka dom i kön. Då undrar jag....hur vet man när man ska ta upp dom igen? Gör man ingenting så borde det ju faktiskt ligga först i kön fortfarande. Och varför öppnas dom och ingen åtgärd utförs?

• Jorgen

I senaste statistiken från MIGV kan man iallafall se att antalet ansökningar som bifallits i anknytningsärenden inte blivit lägre än tidigare i år. 3747 har fått UT i september. Endast februari och mars har högre siffror.

• Hampet
    Jorgen skrev 2015-10-05 15:00:19 följande:

PUT finns i högsta grad. Det är vad man ansöker om efter man haft UT. Sen KAN man ansöka om svenskt medborgarskap efter...5-6 år(kommer inte ihåg exakt).

Om man bott ihop mer än 2 år så kan man visst ansöka om PUT vad jag förstår.

Hej, vad menas da med detta
    www.migrationsverket.se/Privatpersoner/EU-medborgare-och-varaktigt-bosatta/Efter-fem-ar-i-Sverige/Svenskt-medborgarskap.html

Från och med 1 april 2015 likställs uppehållsrätt och uppehållskort med permanent uppehållstillstånd när du ansöker om svenskt medborgarskap. Du ska ha bott i Sverige i fem år med uppehållsrätt. Men om du bor med en svensk medborgare sedan två år kan du ansöka om medborgarskap efter sammanlagt tre år i Sverige.

MVH///Crille
  • Jorgen
    Hampet skrev 2015-10-05 15:18:51 följande:
    Hej, vad menas da med detta
    www.migrationsverket.se/Privatpersoner/EU-medborgare-och-varaktigt-bosatta/Efter-fem-ar-i-Sverige/Svenskt-medborgarskap.html

Från och med 1 april 2015 likställs uppehållsrätt och uppehållskort med permanent uppehållstillstånd när du ansöker om svenskt medborgarskap. Du ska ha bott i Sverige i fem år med uppehållsrätt. Men om du bor med en svensk medborgare sedan två år kan du ansöka om medborgarskap efter sammanlagt tre år i Sverige.

MVH///Crille
    Menas nog bara att det likställs rent formellt. Man har en typ av uppehållstillstånd...tillfälligt eller permanent. Man kan ju faktiskt få förlängt UT efter 2 år....även om det är sällsynt. Och detta verkar bara röra dom som är medborgare i ett EU-land redan.
  • fsecure22
    Jorgen skrev 2015-10-05 15:16:14 följande:

I senaste statistiken från MIGV kan man iallafall se att antalet ansökningar som bifallits i anknytningsärenden inte blivit lägre än tidigare i år. 3747 har fått UT i september. Endast februari och mars har högre siffror.

Hur hittade du  den här statistiken???
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid