• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Mimmipigg

En fråga om komplettering. Räcker det att man skickar bara in biljetterna för flygresor man gjort? Jag har vart hos min man 3 ggr men fick bara stämplar i passet första resan men ej de två andra. Vet att de gärna vill ha passstämplarna så hur kan man då bevisa att jag verkligen vart där?

• Ra1234

Hej vi har änsöket i svarige och vi bor till sammans vi har fått ett brev (Frågeformulär om nyetablerade förhållande) snälla nån förstår vad är det för att vi bo har redan jag vet ingenting vf vi har fått såna brev ..snälllllaaaa svar vad är det???

• Anonym 123
    Avine skrev 2015-10-01 22:18:47 följande:

Hej!

Webbansökan:januari 2015

Intervjumail : maj 2015

Intervju: augusti 2015

Beslut: september 2015

Hej,

Hade ni förtur? Online ansökan? Skickade ni in "bevis" innan de bad om det?

Får gratulera att de gick så snabbt!

Försöker förstå hur de arbetar. Såg att ni är nygifta. Hur länge har ni varit tillsammans?
  • Annthebro
    Mimmipigg skrev 2015-10-03 15:24:40 följande:

En fråga om komplettering. Räcker det att man skickar bara in biljetterna för flygresor man gjort? Jag har vart hos min man 3 ggr men fick bara stämplar i passet första resan men ej de två andra. Vet att de gärna vill ha passstämplarna så hur kan man då bevisa att jag verkligen vart där?

Vet inte vad som funkar. Har du frågat dom?

Om du har dina boardingcards kvar så hade jag bifogat bild på både dom och e-ticket.

/A
  • Avine
    Anonym 123 skrev 2015-10-03 18:58:05 följande:

Hej,

Hade ni förtur? Online ansökan? Skickade ni in "bevis" innan de bad om det?

Får gratulera att de gick så snabbt!

Försöker förstå hur de arbetar. Såg att ni är nygifta. Hur länge har ni varit tillsammans?

Hej, tack!

Vi har varit tillsammans i ca 2 år och gifta i 2 månader. Det var en webbansökan och vi behövde inte komplettera något.
  • Longingwife
    Mimmipigg skrev 2015-10-03 15:24:40 följande:

Hej jag skickade både bokningar och stämplarna . Borde gå med både och
  • Hampet

Den var någon som skrev att han/hon försöker ta reda på hur Migrationsverket jobbar.

Jag püersonligen tror inte de har något direkt system även fast de saäger att de har det.

Om man kollar på tre exempel som jag känner till.

Vårat fall, vi ansökte som sagt i 03/01-2015,  vi har varit tillsammans i 5 ar, gifta i 2 1/2, samt så har vi en grabb på nastan 15 Månader,hon är från Mauritius så kan inte see att det ska vara några problemr. Vi väntar fortfarande och får bara en mass blöj svar från migrationsverket
    Sedan så har vi en vän till mig som har gift sig med en dam från Indonesian, de har nu varit gifta i 3 år har inga barn och de ansökte om hennes UT någon gång i mitten av 2014, så de har väntat nu i 14 Månader. De får samma skitsvar som jag när vi mailar eller ringer migrationsverket.
    Sedan så har vi de här på Familjeliv.se som ansökte i jan 2015, varit gifta i 2 Månader, tillsammans i 2 år och de fick sin UT ansökan godkänd efter 9 Månader (kan inte mer an att gratulera riktigt kul att det funkar som det ska för några)

Så med det sagt kan jag personligen inte se att de har ett System som funkar på Migrationsverket.
    Men jag håller med dig, det skulle vara riktigt kul att få veta hur de jobbar samt hur man tar reda på vilken nummer man har i kölistan samt hur många det är som jobbar med den listan just nu.

MVH//Crille
  • Jorgen
    Hampet skrev 2015-10-05 11:46:09 följande:

Den var någon som skrev att han/hon försöker ta reda på hur Migrationsverket jobbar.

Jag püersonligen tror inte de har något direkt system även fast de saäger att de har det.

Om man kollar på tre exempel som jag känner till.

Vårat fall, vi ansökte som sagt i 03/01-2015,  vi har varit tillsammans i 5 ar, gifta i 2 1/2, samt så har vi en grabb på nastan 15 Månader,hon är från Mauritius så kan inte see att det ska vara några problemr. Vi väntar fortfarande och får bara en mass blöj svar från migrationsverket
    Sedan så har vi en vän till mig som har gift sig med en dam från Indonesian, de har nu varit gifta i 3 år har inga barn och de ansökte om hennes UT någon gång i mitten av 2014, så de har väntat nu i 14 Månader. De får samma skitsvar som jag när vi mailar eller ringer migrationsverket.
    Sedan så har vi de här på Familjeliv.se som ansökte i jan 2015, varit gifta i 2 Månader, tillsammans i 2 år och de fick sin UT ansökan godkänd efter 9 Månader (kan inte mer an att gratulera riktigt kul att det funkar som det ska för några)

Så med det sagt kan jag personligen inte se att de har ett System som funkar på Migrationsverket.
    Men jag håller med dig, det skulle vara riktigt kul att få veta hur de jobbar samt hur man tar reda på vilken nummer man har i kölistan samt hur många det är som jobbar med den listan just nu.

MVH//Crille

Tror du menade mig som försökte fatta lite av hur dom jobbar.

Det som kanske gav mig en liten bättre inblick var det dom kallade jour...vilket tydligen innebär att just den enheten tar saker ut kön för att hantera. Förklarar spridningen men också varför besluten verkar komma väldigt mycket från en och samma enhet under en veckas tid.

Sen verkar kösystemet har stora brister...det är uppenbart. Det verkar fungera fram tills dess att man får intervjumailet. Men sen gör det inte det alls. I praktik så delar systemet upp sig i ett antal köer på grund av sättet dom jobbar på. Verkar mer eller mindre som att ett ärende får en stämpel på hur det ska hanteras redan när det rörs i första gången vid intervjuförberedelserna. Att man får olika handläggningstid är nog individuella bedömningar som styr. En handläggare kan tycka ett fall är solklart medans en annan tycker tvärtom. Och det är nog där man finner förklaringen till dom relativt snabba besluten som kommer ibland.

Men det innebär också att:

- Om kön fungerar som MIGV säger så innebär det att alla ärenden rörs i turordning. Och innebär att alla ärenden rörs i ett flertal gånger. Men fattar inte varför dom tittar på dom och bara lägger tillbaka dom?
    - Om det INTE fungerar så innebär det antingen att ärenden delas upp i olika köer eller att handläggare kan hålla på ett ärende i flera månader.

• Hampet
    Jorgen skrev 2015-10-05 12:33:50 följande:

Tror du menade mig som försökte fatta lite av hur dom jobbar.

Det som kanske gav mig en liten bättre inblick var det dom kallade jour...vilket tydligen innebär att just den enheten tar saker ut kön för att hantera. Förklarar spridningen men också varför besluten verkar komma väldigt mycket från en och samma enhet under en veckas tid.

Sen verkar kösystemet har stora brister...det är uppenbart. Det verkar fungera fram tills dess att man får intervjumailet. Men sen gör det inte det alls. I praktik så delar systemet upp sig i ett antal köer på grund av sättet dom jobbar på. Verkar mer eller mindre som att ett ärende får en stämpel på hur det ska hanteras redan när det rörs i första gången vid intervjuförberedelserna. Att man får olika handläggningstid är nog individuella bedömningar som styr. En handläggare kan tycka ett fall är solklart medans en annan tycker tvärtom. Och det är nog där man finner förklaringen till dom relativt snabba besluten som kommer ibland.

Men det innebär också att:

- Om kön fungerar som MIGV säger så innebär det att alla ärenden rörs i turordning. Och innebär att alla ärenden rörs i ett flertal gånger. Men fattar inte varför dom tittar på dom och bara lägger tillbaka dom?
    - Om det INTE fungerar så innebär det antingen att ärenden delas upp i olika köer eller att handläggare kan hålla på ett ärende i flera månader.

Det kan stämma det du säger.
    Det som förbrullar mig mest är när man får tillsvars att 

"
    Vi är nu flera enheter i Sverige som arbetar med elektroniska ärenden och dessa enheter har alla ett gemensamt ansvar för samtliga elektroniska ärenden,

därför kan det vara vem som helst av alla handläggare på någon av dessa enheter som plockar upp ärendet när det kommer till er tur och börjar handläggning.

Det är ett bra system eftersom att ett ärende inte behöver stanna upp på grund av semestrar eller sjukdom."

Borde det inte kunna gå att kolla i systemet vilken nummer man har som man kan veta om man har nummer 200 eller 5000 samt vilken stämpel ansökan har fått, jag menar är den enkel, kanske mer utredning, eller något annat. Jag vet ju inte hur de rankar ansökningarna men någon slags ranking system måste det ju finnas.

samt hur sv
    årt kan det vara at säga mellat tummen och pekfingret tar det XXXX dagar/månader för varje ansökan att bli godkänd eller avslagen beroende pa vilken hög ansökan ligger i.  
  • Miss Honey

När jag ringde uppsala sa en att dem jobbar med september 2014 och att det går framåt typ så vete fan om det stämmer dom säger ju olika hela tiden..

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid