Hampet skrev 2015-10-05 11:46:09 följande:
Den var någon som skrev att han/hon försöker ta reda på hur Migrationsverket jobbar.
Jag püersonligen tror inte de har något direkt system även fast de saäger att de har det.
Om man kollar på tre exempel som jag känner till.
Vårat fall, vi ansökte som sagt i 03/01-2015, vi har varit tillsammans i 5 ar, gifta i 2 1/2, samt så har vi en grabb på nastan 15 Månader,hon är från Mauritius så kan inte see att det ska vara några problemr. Vi väntar fortfarande och får bara en mass blöj svar från migrationsverket
Sedan så har vi en vän till mig som har gift sig med en dam från Indonesian, de har nu varit gifta i 3 år har inga barn och de ansökte om hennes UT någon gång i mitten av 2014, så de har väntat nu i 14 Månader. De får samma skitsvar som jag när vi mailar eller ringer migrationsverket.
Sedan så har vi de här på
Familjeliv.se som ansökte i jan 2015, varit gifta i 2 Månader, tillsammans i 2 år och de fick sin UT ansökan godkänd efter 9 Månader (kan inte mer an att gratulera riktigt kul att det funkar som det ska för några)
Så med det sagt kan jag personligen inte se att de har ett System som funkar på Migrationsverket.
Men jag håller med dig, det skulle vara riktigt kul att få veta hur de jobbar samt hur man tar reda på vilken nummer man har i kölistan samt hur många det är som jobbar med den listan just nu.
MVH//Crille
Tror du menade mig som försökte fatta lite av hur dom jobbar.
Det som kanske gav mig en liten bättre inblick var det dom kallade jour...vilket tydligen innebär att just den enheten tar saker ut kön för att hantera. Förklarar spridningen men också varför besluten verkar komma väldigt mycket från en och samma enhet under en veckas tid.
Sen verkar kösystemet har stora brister...det är uppenbart. Det verkar fungera fram tills dess att man får intervjumailet. Men sen gör det inte det alls. I praktik så delar systemet upp sig i ett antal köer på grund av sättet dom jobbar på. Verkar mer eller mindre som att ett ärende får en stämpel på hur det ska hanteras redan när det rörs i första gången vid intervjuförberedelserna. Att man får olika handläggningstid är nog individuella bedömningar som styr. En handläggare kan tycka ett fall är solklart medans en annan tycker tvärtom. Och det är nog där man finner förklaringen till dom relativt snabba besluten som kommer ibland.
Men det innebär också att:
- Om kön fungerar som MIGV säger så innebär det att alla ärenden rörs i turordning. Och innebär att alla ärenden rörs i ett flertal gånger. Men fattar inte varför dom tittar på dom och bara lägger tillbaka dom?
- Om det INTE fungerar så innebär det antingen att ärenden delas upp i olika köer eller att handläggare kan hålla på ett ärende i flera månader.