• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Jorgen
    Lambie skrev 2015-10-01 09:44:01 följande:
    Jag har helt ärligt ingen aning, även fast jag har frågat två av de handläggare som hittills har "tittat" på ärendet. Fick senast som svar "jag jobbar inte med dessa ärenden", alltså elektroniska ärenden. Då förstår jag inte varför personen har varit inne på ärendet överhuvudtaget.
    Vore intressant att veta vad en som "inte jobbar med dessa ärenden" då har där att göra. Tror faktiskt att man har rätt att få veta det.
    Det är ju på många myndigheter olagligt att söka och titta på ärenden man inte jobbar aktivt med...men vad gäller på MIGV? Det vore ju intressant att veta också...
  • Hampet

Jag ser att det är många som skriver om samma sak när det gäller migrationsverket, här är lite av mina tankar om vårat så kallade Migrationsverk.

Det jag personligen tycker verkar vara ett stort problem är att det verkar inte vara någon pa Migrationsverket som är ansvarig för handläggningstiderna eller att utreda varför det tar sån tid. I alla andra statliga verksamheter finns det tider och regler som man måste följa och klarar man inde det man lovar så utreds anledningen och vad som kan förbättras. Detta är ett vanligt förekommande bland våra statliga verk för att spendera vara skatte pengar på, men som sagt det verkar inte funka eller finnas pa MV.

Detta är v
    årat case.
    Vi har varit tillsmmans i 5
    år, varit gifta i mer än 2 år.
    vi träffades när jag jobbade utomlands och hon har sedan dess rest med mig runt världen där min arbetsplats har varit.
    våran son föddes i Juli 2014 och vi bestämde oss att det vore bra att min fru och jag flyttar hem till Sverige.
    Min son har svenskt pass och är inskriven i skattekontoret.

Vi lämnade in ansökan elektroniskt 3 jan 2015 efter det  att vi kom till baka till landed som vi d
    å vistades i, för man får ju inte ansöka från Sverige. 

Tiden bara går och min fru och son har nu varit i sitt hemland (som tur är det Mauritius) och väntat på svar, men jag har ingen möjlighet att träffa dem och spendera tid med dom som  man vill beroende av mitt arbete, jag har kanske träffat dom 2 g
    ånger pa 10 Månader nu.

Hon har genomfört intervjun och sedan dess är det helt tyst.

Jag skickar mail efter mail samt ringer men får samma svar,

Nedan är svaret jag f
    år gång på gång när jag mailar och fragar var, när och hur.

Så för oss verkar det som det skiter i att vi har barn som bara är 14 Månader och behöver se sin pappa.

Hej

Tyvärr så kan vi inte ge er en exakt tid då ett beslut kommer att fattas.

Jag förstår att det blir svårt att planera sin vardag, men vi kan tyvärr inte säga något mer exakt än den uppskattade handläggningstiden.

Vi är nu flera enheter i Sverige som arbetar med elektroniska ärenden och dessa enheter har alla ett gemensamt ansvar för samtliga elektroniska ärenden,

därför kan det vara vem som helst av alla handläggare på någon av dessa enheter som plockar upp ärendet när det kommer till er tur och börjar handläggning.

Det är ett bra system eftersom att ett ärende inte behöver stanna upp på grund av semestrar eller sjukdom.

Med vänlig hälsning

• sjömannen
    Lambie skrev 2015-09-30 15:49:15 följande:
    Det stämmer. Söker man elektroniskt har man inte riktigt en "egen" handläggare, utan ärendet kan öppnas av olika handläggare i hela landet, har jag fått förklarat för mig. Kan ge ett exempel utifrån mitt fall, där ärendet har öppnats och "tittats" på av olika handläggare under hela processen, men som ännu inte har fått någon beslutsfattare som tagit tag i ärendet.
    Jo, det är ju dessvärre så att alla som man pratar med på telefonen säger sig inte hantera just "mitt" ärende och kan inte svara på frågor. Om man däremot får tag i den handläggare som skickat uppdraget till ambassad/konsulat så ha den personen sammanställt det material som skall ligga till grund för intervjun, och kan därför inte svära sig fri från att veta något om "mitt" ärende. Säger de det ändå, så pressa dem lite extra. Lycka till.
  • 99TH

Hej på er,

Jag hade en timmas samtal med min handläggare , hon sa att det här samtalet går ut på att jag ska komplettera de frågor som min fru hade fått från ambassadören och frågeformuläret.

Sen sa hon att hon och en beslut fattare tar ett beslut i oktober månad.

Varför ska en beslut fattare ta beslut när vi har handläggare.

Hade ni också beslut fattare och hur länge tog det tills ni fick besked???

Jag bad henne om hon får tillstånd så vill jag att dem skickar den till mig, men då sa hon att den måste skickas till ambassadören

• fsecure22

När sökte  din kvinna? Sökte hon med webansökan? När fick hon  intervjumail? När genomfördes intervjun? Vilket lands ambassad? Har ni skrivit fullmakt?

• Avine

Hej!

Webbansökan:januari 2015

Intervjumail : maj 2015

Intervju: augusti 2015

Beslut: september 2015

• mimoo90
    Avine skrev 2015-10-01 22:18:47 följande:

Hej!

Webbansökan:januari 2015

Intervjumail : maj 2015

Intervju: augusti 2015

Beslut: september 2015

Grattis!! Vilken enhet? Vart kommer din partner ifrån? Vi ansökte i slutet av mars och inväntar intervjumejlet!!!
  • Avine
    mimoo90 skrev 2015-10-01 22:48:06 följande:

Grattis!! Vilken enhet? Vart kommer din partner ifrån? Vi ansökte i slutet av mars och inväntar intervjumejlet!!!

Tack!

Enhet: Norrköping

Min man är från iran
  • Annthebro

Då har dom uppdaterat väntetiderna igen. Från 5-10 mån till 6-12 mån. Om man nu har tur att man hamnar i det spannet.

Hoppas verkligen att man ej hamnar på 12 mån och uppåt.

*suck*

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid