• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • mimoo90

Jag fattar ingenting!!!! Min man ansökte den 29 mars 2015 och vi väntar fortfarande på intervju mejlet. Helt sjukt! Det har gått 6 månader och 15 dagar och ingenting har hänt. Ingen handläggare har tittat på vårt ärende. Jag ringer ofta till migrationsverket umeå (där vår ansökan ligger).

Har någon erfarenhet av umeå enhet? Är dey vanligt att vänta så här länge på intervju mejl? Jag har också pratat med Umeås teamledare

• mimoo90
    Anonym (beso) skrev 2015-10-12 22:07:00 följande:

Vi har fått beslut!!! :) :) :)

Klockan 21.15 kom mailen! !

Om d e negativt eller posetivt svar får vi veta imorgon när vi ringer konsulatet!

Ansökan: 3 Jan

Intervju mail: 15 maj

Intervju: 22 juni

Beslut: 12 oktober

Så nervös men otroligt hoppfullt glad o chockad!!! :)

Om d e negativt eller posetivt svar får vi veta imorgon när vi ringer konsulatet!

Va gjorde ni som påskyndade ert ärende? Vart kommer din partner ifrån? Ansökte ni om förtur?
  • Jorgen
    mimoo90 skrev 2015-10-13 13:57:31 följande:

Jag fattar ingenting!!!! Min man ansökte den 29 mars 2015 och vi väntar fortfarande på intervju mejlet. Helt sjukt! Det har gått 6 månader och 15 dagar och ingenting har hänt. Ingen handläggare har tittat på vårt ärende. Jag ringer ofta till migrationsverket umeå (där vår ansökan ligger).

Har någon erfarenhet av umeå enhet? Är dey vanligt att vänta så här länge på intervju mejl? Jag har också pratat med Umeås teamledare

Det är nog tyvärr helt normalt i dagsläget att man får vänta 6-8 månader på intervjumailet...och det har inget med enheten att göra. Och total väntetid är nog minst 12-14 månader till beslut....så du vet vad du har att vänta.

...men....ibland slår turen till :)

• Annthebro
    mimoo90 skrev 2015-10-13 13:57:31 följande:

Vi ansökte 29 Jan på Web. Fick Intervjumail 21 juli och fick tid för intervju redan veckan efter.

Ringde för en månad sedan och fick då veta namn på handläggare i Umeå.

Nu har man visst ingen personlig handläggare ändå när man sökt på webben men men...

Hoppas ändå att Umeå är snabba Hört från lite olika ställen att positiva svar kommit därifrån nu den senaste veckan för folk som sökt dec -14 och Jan -15
  • zeback

GRATTIS!

Det ger mig hopp. Vi säkte via web den 4e Mars, så vi borde få ett mail närsomhelst med =)

//z
  • zeback

Det märks att jag är trött. Glöm mitt inlägg från ovan =)

Sökte via web. 4e Mars. Någon som fått mail ännu i Mars ?

• Anonym (grodan)

Tycker det är ganska skumt att många får besked efter olika väntetider. Min svåger från Turkiet sökte i augusti förra året och han och hans fru har fortfarande inte fått höra något. De har fått en handläggare i Umeå men hon säger bara att ärendet är under handläggning. Att ha sökt i augusti -14 och fått vänta tills nu tycker jag låter sjukt länge.

• mimoo90
    Jorgen skrev 2015-10-13 15:24:01 följande:

Det är nog tyvärr helt normalt i dagsläget att man får vänta 6-8 månader på intervjumailet...och det har inget med enheten att göra. Och total väntetid är nog minst 12-14 månader till beslut....så du vet vad du har att vänta.

...men....ibland slår turen till :)

Jag förstår att totala väntetiden är lång. Men det här verkar vara ett lotteri. Vissa får ju vänta mindre än 10 månader utan förtur. Vi följer ju deras regler min man har inte varit här sedan vi ansökt. Det bästa vore att bryta mot deras regel och låta honom komma hit i ett par dagar. Någon som brutit mot den regeln?
  • mimoo90
    Anonym (grodan) skrev 2015-10-13 16:14:45 följande:

Tycker det är ganska skumt att många får besked efter olika väntetider. Min svåger från Turkiet sökte i augusti förra året och han och hans fru har fortfarande inte fått höra något. De har fått en handläggare i Umeå men hon säger bara att ärendet är under handläggning. Att ha sökt i augusti -14 och fått vänta tills nu tycker jag låter sjukt länge.

Det är helt sjukt. Vad håller dom på med???
  • mimoo90
    Annthebro skrev 2015-10-13 15:24:37 följande:

Vi ansökte 29 Jan på Web. Fick Intervjumail 21 juli och fick tid för intervju redan veckan efter.

Ringde för en månad sedan och fick då veta namn på handläggare i Umeå.

Nu har man visst ingen personlig handläggare ändå när man sökt på webben men men...

Hoppas ändå att Umeå är snabba Hört från lite olika ställen att positiva svar kommit därifrån nu den senaste veckan för folk som sökt dec -14 och Jan -15

Lycko dig!! Vi ansökte exakt två månader efter dig och det är oktober månad och fortfarande ingen intervju mejl har kommit. Livet är så orättvist. ....
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid