• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Halal

(Tuana väntetid)

Vadå litar inte på dom? Om dom säger att du har en handläggare och ger ut namn och telefonnummer så får du väll ta kontakt och se efter själv. Med den inställningen och attityden kommer man inte långt med!

• Longingwife

Jag har ringt en hel del på sistone . Men imorgon så kör jag ett race igen. Har en fråga . Är det någon som fått ut kortet kickat hem till er ? Ska nämligen resa till min man och tänkte skulle gå snabbare och smidigare att ta med kortet ifall dom beslutar innan min resa ?

• Hampet
    Tuana väntertid skrev 2015-10-12 18:24:40 följande:

Hej på er! Jag mail till Migrationsverket idag och jag undrade att vi har handlägger eller inte om vi har handlägger kan jag få hennes nam och henns telefon nr och dom svarat min mail och att jag har handlägger och jag fick hennes nam och talafon nr men jag lite inte på dom ,,vad säger ni ,,jag väntar 10måndar och Göteborg

Nä den här förstår jag inte, har du ett mail med namn och telefon nummer vet jag inte vad du menar med att inte litar på dem, det är väl bara att ringa numret och prata med han/hon innan man lägger ute att man inte litar på dem,  som Halal säger med den attityden kommer man inte långt med.
  • skantz81
    Halal skrev 2015-10-12 12:13:18 följande:

Skantz81

Är ni gifta?

Nej vi är inte gifta dock väntar vi barn
  • Anonym (beso)

Vi har fått beslut!!! :) :) :)

Klockan 21.15 kom mailen! !

Om d e negativt eller posetivt svar får vi veta imorgon när vi ringer konsulatet!

Ansökan: 3 Jan

Intervju mail: 15 maj

Intervju: 22 juni

Beslut: 12 oktober

Så nervös men otroligt hoppfullt glad o chockad!!! :)

• Annthebro
    Anonym (beso) skrev 2015-10-12 22:07:00 följande:

Om d e negativt eller posetivt svar får vi veta imorgon när vi ringer konsulatet!

Underbart!!!

Detta ger mig lite hopp. Vårt ärende är i Umeå, ansökte Web 29 Jan, intervju 28 juli.

Lycka till med samtalet imorgon ))

/ Anna
  • fsecure22
    Anonym (beso) skrev 2015-10-12 22:07:00 följande:

Grattis  !!!!!!!!!!!!  Men varför fråga konsulatet????
  • Anonym (beso)

Tack för gratulationer!

Kul o kunna sprida hopp! :)

Eftersom jag inte har fullmakt så kanske dom inte säger nåt till mig om jag ringer migrationsverket.

Dessutom är d en timme tidigare där så då får vi veta snabbare! ;)

• Anonym (beso)

D va posetivt!!! Han får komma hem!!! :) :) :)

Lycka nu till alla andra!

Mitt råd: va ärliga o tydliga o ligg på med alla d svårigheter ni genomgår pga att ni inte får vara tillsammans. I vårt fall påverkades barnen negativt för att jag är sjuk. Vi fick avslag på förtur ansökan. Jag har ringt o mailat en hel del.. Men i perioder.

Stort lycka till och d e fruktansvärt höra Smilla förutspå att det kan komma att dröja hela 2 år för d som söker i framtiden! Nåt måste ändras o jag kommer att fortsätta och försöka hänga med o påverka! Kram :)

• Jorgen
    Longingwife skrev 2015-10-12 19:46:55 följande:

Jag har ringt en hel del på sistone . Men imorgon så kör jag ett race igen. Har en fråga . Är det någon som fått ut kortet kickat hem till er ? Ska nämligen resa till min man och tänkte skulle gå snabbare och smidigare att ta med kortet ifall dom beslutar innan min resa ?

Nej....som ombud har man bara rätt att ta del av beslut och företräda den sökande i UT-ärendet. UT-kortet skickas aldrig till den som är ombud.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid