• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • ebuer
    fsecure22 skrev 2015-10-17 13:52:05 följande:

Så egentligen sa du bara i ord vad du redan sagt i webansökan?

Ja jeg har sagt det samme mannen min sa på intervjuet
  • fsecure22

Men du har väl också svarat via  internet på nästan samma frågor som din man svarade på när han sökte??

• ebuer
    fsecure22 skrev 2015-10-17 17:39:39 följande:

Men du har väl också svarat via  internet på nästan samma frågor som din man svarade på när han sökte??

Ja det nesten samme frågor
  • Annkh

Hej,

Vi skickade in min mans ansökan i september 2014, han fick gå på intervju i april i år.

Efter det här vi inte hört något förutom att dom höjt väntetiden upp till 20 månader. Så även om man blir kallad till intervjun ska man inte hoppas på att det går fortare :(

Dom har för mycket att göra hos migrationsverket sägs det. Dessutom har vi fortfarande i te fått en handläggare enligt dom får man det när beslutet tas.

Lycka till !!

• Hampet
    Annkh skrev 2015-10-20 12:58:10 följande:

Hej,

Vi skickade in min mans ansökan i september 2014, han fick gå på intervju i april i år.

Efter det här vi inte hört något förutom att dom höjt väntetiden upp till 20 månader. Så även om man blir kallad till intervjun ska man inte hoppas på att det går fortare :(

Dom har för mycket att göra hos migrationsverket sägs det. Dessutom har vi fortfarande i te fått en handläggare enligt dom får man det när beslutet tas.

Lycka till !!

Det är tydligen många som har sökt i September 2014 som har börjat få sina UT ansökningar klara

www.facebook.com/groups/607552706053504/

• Annthebro
    bebivogel131103 skrev 2015-10-20 16:38:57 följande:

Ansökte: 16 sep 2014 Beslutsdatum: 17 oktober 2015

Enhet: Sundsvall Pappersansökan

ÄNTLIGEN(!!)

Uuunderbart

Stort grattis!!

/ Anna
  • Doffer

Jag "börjar" också bli otålig. Det som är mest frustrerande är att man väntar på obestämd tid. Jag har lite förståelse för migrationsverkets situation men dom verkar inte ha förståelse för att en del av dom som väntar inte bara kan sitta glatt och vänta utan att det faktiskt kan vara en riktigt jobbig väntan, speciellt med tanke på att den just är på obestämd tid. Jag själv klarar av att vänta men för min fru är det mer problematiskt av diverse skäl så för hennes skull så vill jag inte att det ska dra ut på tiden. Finns ju inget jag kan säga till henne förutom att jag är väldigt säker på att vi kommer att få uppehållstillstånd men just nu vet jag inte ens själv när det kan bli så då är det svårt att stötta henne...

Jag ska skriva ett mejl till min kontakt men det lär inte hjälpa, hon kan väl inget göra även om hon skulle vilja men jag hade gärna gått till migrationsverket i samlad trupp här i Göteborg om någon annan känner likadant. Vill gärna göra något mer än att bara sitta och vänta eller ringa samtal som inte ger något.
    Det som skrämmer mig mest så att säga är väl det faktum att väntetiderna har ökat :/

Någon annan som känner likadant och vill dela med sig av sina tankar så gör gärna det.

• Miss Honey

Asså jag läste på facebook en tje har tydligen fått UT sen så fick hon detta meddelange gällande tillverkningen av kortet asså vad jag vet så tar det efter postivt beslut 3 veckor cirka innan Kortet landar på ambassaden men det denna tjej säger så förstod jag att det blir inte mindre än 3 månader vet inte men vad säger ni??

The residence permit card will be produced at the time the decision is made, but no earlier than three months before the residence permit becomes valid.
    We cannot speed up the production or delivery of the card.

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid