• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • fsecure22
    Smilla75 skrev 2015-10-14 19:16:07 följande:
    Ju fler som ringer "och tjatar" som du säger ju längre blir handläggningstiderna. Men jag kan ju inte säga till er att inte ringa. Ingen kommer i alla fall att ta era ärenden och stoppa sist i kön för att ni ringer, så mycket är säkert. Även om det inte ska gå till på det viset så sker det ändå att en handläggare som tittat igenom ärendet i samband med telefonsamtal har sett att det varit ett lätt beslut och tagit det. Kanske för att man har det färskt i minnet. Utskälld hoppas jag i alla fall att du slipper bli!
    Ja kanske har du rätt, eller så startar  irritationen inom Migrationsverket så att det inre trycket att ändra procedurerna tiltar, så att de  utvecklar enklare procedurer så  kortare tid initieras och då vinner alla på det.
    Som läget är nu  finns det en dynamik som vill utveckla  krångliga procedurer så att så många som möjligt har säkra jobb för framtiden inom Migrationsverket. Nu är detta inget unikt  för denna myndighet utan ett generellt fenomen inom alla organisationer.

• Elaaunna
    Smilla75 skrev 2015-10-08 22:03:24 följande:

Har en handläggare eller teamledare sagt till dig att du ska kallas på intervju? Att enhetschefen sagt att det skulle kunna bli så hade inte jag fäst så stor vikt vid. Han går ju inte in i ärendet och gör en bedömning. Du har skrivit att din pojkvän inte har någon asylansökan bakom sig, ni har träffats en hel del under väntetiden osv. Jag ser inget som skulle tala för att du ska intervjuas mer än att han kommer från ett land varifrån många söker asyl. Det kan möjligen medföra att man tas ut från E3 för närmare kontroll men jag skulle inte tro att man kallar till intervju för det faktiskt. Intervju med referent sker i ett par procent av ärendena. Oftast är det ungefär samma frågor som sökanden fick. Känner man varandra någorlunda är det inte svårt att besvara dem. Lycka till!

Så lätt som det låter är det inte alls! Min man har ett avslag! Landet Bosnien. Allting är skit!
  • zeback

Fortfarande ingen från som fått intervjusmail nyligen ? Sökte 4e Mars och fortfarande inget mail *suck*. De var ju i slutet av feb för 2 veckor sedan ? 

• mimoo90
    zeback skrev 2015-10-16 04:59:42 följande:

Fortfarande ingen från som fått intervjusmail nyligen ? Sökte 4e Mars och fortfarande inget mail *suck*. De var ju i slutet av feb för 2 veckor sedan ? 

Min man ansökte 29 mars och fortfarande ingen intervju mejl. Det här är frustrerande! !
  • fsecure22
    Elaaunna skrev 2015-10-15 23:18:21 följande:
    Så lätt som det låter är det inte alls! Min man har ett avslag! Landet Bosnien. Allting är skit!
    Kan du berätta vad du  trodde var grunden för avslag?
  • Tuana85

Hej alla ,jag skickat två gångar till migration att jag har handlägger eller inte och jag fick svara att jag har handlägger och jag kontakta henne hon säger att jag är inte handlägger jag förstår inte varför dom säger att du har handlägger men när jag kontakta henne hon säger nej jag är inte din handlägger och jag väntar 10 månader och halv utan handlägger från Göteborg tror ni hur länge man måste väntar och få handläggare

Tuanaväntartid
  • Tuana85

Kolla ni här jag fick så mail från migration två gångar att hon är min handlägger

• Tuana85

Det stämmer att handläggaren i det här ärendet ,,och andra gång Tack för ditt mejl.

Din handläggare heter Elvy Lindholm

• Smilla75
    Elaaunna skrev 2015-10-15 23:18:21 följande:
    Jag vet ju inte varför din man fick avslag, men det är ändå ovanligt med avslag. Det brukar bero på att man inte gjort sannolikt att förhållandet är seriöst av någon anledning, kanske betydande motstridiga uppgifter.
  • ebuer

Hej Alla

Vi har ansøkt i 24/10/2014. Min mann har vært på intervju 30 april. Jeg fikk komplettering 2 vecka siden og jeg har skickat den 10 dager siden. Vi har händlaggare og enheten er Gøteborg. Händlaggaren bare sier vi har mye å gjøre. Når får vi ett beslut tror dere??

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid