• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Annthebro

Hej alla

En fråga som Smilla75 eller någon annan vänlig själ kan svara på kanske?!

Loggade in på min fästmans sida idag för första gången.

Där står det på första sidan:

*Ansökan, bekräftelser som skickats på webansökan

*De personer som omfattas av ansökan, min fästmans namn, födelsenummer, kontrollnummer.

MEN, underst på sidan finns "Tidsbokning för svensk utlandsmyndighet i Kållered. Med min fästmans namn men tom ruta för tid/datum. Vad betyder detta?

Mvh / Anna

• Anonym (grodan)
    mimoo90 skrev 2015-10-13 16:37:28 följande:

Det är helt sjukt. Vad håller dom på med???

Jadu, jag fattar inte heller vad dem håller på med. När vi mejlar pratar hans handläggare om att vi ska ha tålamod då situationen med ankommande från Syrien har gjort så att köerna har blivit väldigt långa. Men samtidigt får man höra att folk som sökt i december eller t.o.m i år i januari redan har fått beslut och då blir man ju förbannad. De sökte också på webben och har inte behövt komplettera något, intervjun vad gjord i november redan förra året. Tycker det verkar vara ett jäkla orättvist lotterisystem.
  • Jorgen
    Annthebro skrev 2015-10-13 18:07:51 följande:

Hej alla

En fråga som Smilla75 eller någon annan vänlig själ kan svara på kanske?!

Loggade in på min fästmans sida idag för första gången.

Där står det på första sidan:

*Ansökan, bekräftelser som skickats på webansökan

*De personer som omfattas av ansökan, min fästmans namn, födelsenummer, kontrollnummer.

MEN, underst på sidan finns "Tidsbokning för svensk utlandsmyndighet i Kållered. Med min fästmans namn men tom ruta för tid/datum. Vad betyder detta?

Mvh / Anna

Ingenting för det mesta. Men oftast är det den enhet som är närmast dig geografiskt...och den ort som du får åka till om det skulle bli tal om en intervju för din del också.
  • Jorgen
    mimoo90 skrev 2015-10-13 16:35:10 följande:
    Jag förstår att totala väntetiden är lång. Men det här verkar vara ett lotteri. Vissa får ju vänta mindre än 10 månader utan förtur. Vi följer ju deras regler min man har inte varit här sedan vi ansökt. Det bästa vore att bryta mot deras regel och låta honom komma hit i ett par dagar. Någon som brutit mot den regeln?
    Man kan söka besöksvisum såvida den sökande inte kommer från ett viseringsfritt land för då kan han/hon resa hit när som helst inom de reglerna. Ibland går det bra men inte alltid. Men söker man besöksvisum så ska man inte säga att man har en UT-ansökan liggande också. Då blir det avslag direkt.
    Och det viktigaste är att den sökande INTE befinner sig i Sverige när beslutet skall tas. Finns en hel del skrivet om detta i tråden om du letar lite :)
  • mimoo90
    Jorgen skrev 2015-10-13 20:42:28 följande:

Man kan söka besöksvisum såvida den sökande inte kommer från ett viseringsfritt land för då kan han/hon resa hit när som helst inom de reglerna. Ibland går det bra men inte alltid. Men söker man besöksvisum så ska man inte säga att man har en UT-ansökan liggande också. Då blir det avslag direkt.

Och det viktigaste är att den sökande INTE befinner sig i Sverige när beslutet skall tas. Finns en hel del skrivet om detta i tråden om du letar lite :)

vi lär inte få någon beslut alls när han inte varit på intervju och ingen handläggare har gått igenom vårt ärende. För vad jag har förstått efter intervjun står man i kön igen och ringer man ofta och frågar kan man veta att nu har man fått handläggare o det tar sin tid tills handläggare ger oss ett svar. Så jag antar att risken är liten för att få beslut under tiden han befinner sig i Sverige. Hur ska de veta att han ens är kvar i Sverige när beslutet har kommit?
  • MikaelLjung

Har också en fråga som Smilla75 kanske skulle vilja svara på. Är det en fördel att ringa till migrationsverket och tjata på dom. Går det fortare då? Har undvikit det då jag inte vill ringa och störa i onödan. Har läst att vissa har ringt och sedan fått UT direkt efteråt, samtidigt som andra blivit mer eller mindre utskällda för att dom ringer. I min vildaste fantasi + att jag är en timid och vänlig människa har trott att om man är snäll och trevlig blir det belönat. Hoppas du vill svara mig Smilla75.

• Jorgen
    mimoo90 skrev 2015-10-13 21:22:02 följande:
    vi lär inte få någon beslut alls när han inte varit på intervju och ingen handläggare har gått igenom vårt ärende. För vad jag har förstått efter intervjun står man i kön igen och ringer man ofta och frågar kan man veta att nu har man fått handläggare o det tar sin tid tills handläggare ger oss ett svar. Så jag antar att risken är liten för att få beslut under tiden han befinner sig i Sverige. Hur ska de veta att han ens är kvar i Sverige när beslutet har kommit?

Det är nog väldigt liten risk att ni får beslut just nu som du säger.

Om han reser in till Sverige direkt så registreras inträdet....och sen även utträdet när han åker tillbaka igen. Men har han visum till ett annat land, t.ex. Danmark och reser in där först och sen till Sverige landvägen så kommer ingen myndighet att veta att han är här. Men om man söker visum till Sverige och åker rätt väg så kan man prata med MIGV så att dom vet om det och se till att om det skulle bli nära beslut så kan han resa ut ur landet under tiden som beslutet skall tas för att inte få avslag. Och det räcker med att resa till Danmark eller annat land inom Schengen då.

• Miss Honey

Pratade precis med Uppsala enheten och dem säger det är ett kö system och väntetiden för er är 18månader jag frågade om hon var en handläggare hon svarade ja då sa jag kan du inte bara titta igenom vårt ärende det e ett solklart fall men då svarade hon nej tyvärr det e ett kösystem :( blev besviken men gjorde ett försök iallafall:( vi sökte oktober 2014

• Smilla75
    MikaelLjung skrev 2015-10-13 22:03:42 följande:

Har också en fråga som Smilla75 kanske skulle vilja svara på. Är det en fördel att ringa till migrationsverket och tjata på dom. Går det fortare då? Har undvikit det då jag inte vill ringa och störa i onödan. Har läst att vissa har ringt och sedan fått UT direkt efteråt, samtidigt som andra blivit mer eller mindre utskällda för att dom ringer. I min vildaste fantasi + att jag är en timid och vänlig människa har trott att om man är snäll och trevlig blir det belönat. Hoppas du vill svara mig Smilla75.

Ju fler som ringer "och tjatar" som du säger ju längre blir handläggningstiderna. Men jag kan ju inte säga till er att inte ringa. Ingen kommer i alla fall att ta era ärenden och stoppa sist i kön för att ni ringer, så mycket är säkert. Även om det inte ska gå till på det viset så sker det ändå att en handläggare som tittat igenom ärendet i samband med telefonsamtal har sett att det varit ett lätt beslut och tagit det. Kanske för att man har det färskt i minnet. Utskälld hoppas jag i alla fall att du slipper bli!
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid