• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Miss Honey
    Tuana85 skrev 2015-10-16 16:32:16 följande:

Hej alla ,jag skickat två gångar till migration att jag har handlägger eller inte och jag fick svara att jag har handlägger och jag kontakta henne hon säger att jag är inte handlägger jag förstår inte varför dom säger att du har handlägger men när jag kontakta henne hon säger nej jag är inte din handlägger och jag väntar 10 månader och halv utan handlägger från Göteborg tror ni hur länge man måste väntar och få handläggare

Tuanaväntartid
    Vi har väntat 12månader utan handläggare så ja man kan vänta länge ska jag säga dig..
  • fsecure22
    ebuer skrev 2015-10-16 17:39:17 följande:

Hej Alla

Vi har ansøkt i 24/10/2014. Min mann har vært på intervju 30 april. Jeg fikk komplettering 2 vecka siden og jeg har skickat den 10 dager siden. Vi har händlaggare og enheten er Gøteborg. Händlaggaren bare sier vi har mye å gjøre. Når får vi ett beslut tror dere??

Vad fick ni komplettera?
  • ebuer
    fsecure22 skrev 2015-10-16 18:19:00 följande:

Vad fick ni komplettera?

Intervjuet
  • fsecure22
    ebuer skrev 2015-10-16 19:06:11 följande:
    Intervjuet
    Jag menade vilken uppgift ansåg migrationsverket vara tveksam?
  • ebuer
    fsecure22 skrev 2015-10-16 19:43:25 följande:

Jag menade vilken uppgift ansåg migrationsverket vara tveksam?

De villa mer informasjon om meg og mannen min og den har jeg skickat

Jeg forståt ikke helt hva du sa
  • fsecure22
    ebuer skrev 2015-10-16 19:57:53 följande:
    De villa mer informasjon om meg og mannen min og den har jeg skickat

Jeg forståt ikke helt hva du sa
    OK Jag menar så här. Ville de veta hur länge ni levt tillsammans. Ville de veta när ni träffades? Ville de veta hur ni kommunicerade?  Eller vad?
  • ebuer
    fsecure22 skrev 2015-10-16 20:03:46 följande:

OK Jag menar så här. Ville de veta hur länge ni levt tillsammans. Ville de veta när ni träffades? Ville de veta hur ni kommunicerade?  Eller vad?

Ja det var det

De som frågo om dette
  • fsecure22
    ebuer skrev 2015-10-16 20:39:52 följande:
    Ja det var det

De som frågo om dette
    Beskrev ni inte det i er webansökan? Eller ville de ha mer bevis för vad ni redan sagt? Och vad tog ni med er till intervjun på ambassaden?
    Jag försöker bara förstå hur mycket bevis som styrker  historien som måste tas med vid intervjun på ambassaden.
  • ebuer
    fsecure22 skrev 2015-10-17 07:57:03 följande:

Beskrev ni inte det i er webansökan? Eller ville de ha mer bevis för vad ni redan sagt? Och vad tog ni med er till intervjun på ambassaden?

Jag försöker bara förstå hur mycket bevis som styrker  historien som måste tas med vid intervjun på ambassaden.

Det var en intervju komplettering som du flytter blankett på nette også skickat du via posten til migrationsverket. De bare ville bare høre historien vår fra meg også
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid